• شنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۲:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402050704338
  • خبرنگار : 50182

مرز خسروی؛ ۴۰ روز مانده به اربعین

مرز خسروی؛ ۴۰ روز مانده به اربعین

ایسنا/کرمانشاه مرز خسروی امروز (۷ مرداد) میزبان اعضای ستاد اربعین استان کرمانشاه بود تا آخرین اقدامات جهت آماده سازی این مرز برای میزبانی از زوار اربعین مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در ابتدای این جلسه با اشاره به فرصت کوتاه باقی مانده تا اربعین، گفت: از امروز تا زمان برگزاری مراسم اربعین، تمام جلسات ستاد اربعین در مرز خسروی برگزار می شود تا بتوانیم مدیریت میدانی داشته و از نزدیک با حضور در میدان، کارها را پیش ببریم.

وی گفت: در جلساتی که دور از منطقه عملیات اربعین برگزار می شود کارها چندان شفاف نیست و نتیجه آن هم چندان ملموس و روش نیست؛ بنابراین از این پس مدیران کمیته های ستاد اربعین باید در مرز حاضر شده و ضمن برگزاری جلسات، کارها را ازنزدیک پیگیری کنند.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم هم افزایی همه دستگاه های اجرایی استان در برگزاری مراسم اربعین گفت: اگر یک دستگاه به وظیفه خود به خوبی عمل کند، اما هماهنگی با سایر دستگاه ها نداشته باشد، نتیجه ای که باید حاصل نمی شود، بنابراین انتظار این است که دستگاه ها هماهنگ با هم حرکت کنند.

مرز خسروی؛ ۴۰ روز مانده به اربعین

وی افزود: در بحث اربعین اقدامات جزیره ای ثمربخش نیست و با کار جمعی می توانیم هم افزایی داشته و نتیجه مطلوب تری حاصل کنیم.

صحرایی برتسریع در آماده سازی مقدمات برگزاری اربعین هم تاکید کرد و افزود: اگر کارها تا زمان شروع مراسم اربعین به پایان نرسد، عملا تمام زحمات بی فایده خواهد بود، بنابراین سرعت کار باید افزایش یابد.

وی تاکید کرد: کارهای آماده سازی مرز باید قبل از ۲۵ مرداد ماه به پایان برسد، چرا که این تاریخ شروع عملیات اربعین است.

صحرایی از دستگاه ها خواست تاجهت سرعت بخشیدن به کارهای باقی مانده، شیفت های کاری را افزایش دهند.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به سفرهای متعدد مسئولین کشوری و مسئولین استان های همجوار عراق به مرز خسروی در ایام اربعین گفت: در همین راستا همه دستگاه ها موظفند این سفرها را به ستاد مرکزی اربعین اطلاع داده تا سایر کمیته ها هم درجریان قرار گیرند، چرا که پیشبرد برخی کارها نیازمند مساعدت مسئولین کشوری است.

آغاز عملیات اربعین از ۲۵ مرداد

علی شعبانی، معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه هم در این جلسه با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد اربعین علاوه بر کمیته های ۱۸ گانه ستاد، مدیرانی از سایر دستگاه ها هم دعوت شده اند، گفت: برای برگزاری هرچه باشکوهتر مراسم اربعین، وظایفی هم برای سایر دستگاه هایی که عضو ستاد اربعین نبوده اما می‌توانند در برگزاری هرچه بهتر این مراسم ما را یاری دهند، هم در نظر گرفته شده است.

مرز خسروی؛ ۴۰ روز مانده به اربعین

وی با اشاره به پیشرفت خوب پروژه های اربعین گفت: خوشبختانه در زمینه زیرساخت ها پیشرفت خوبی داشته ایم و وضعیت نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به فرصت کوتاه باقی مانده پروژه جدیدی تعریف نمی شود و تنها تکمیل پروژه های فعلی در دستور کار قرار دارد.

شعبانی از ۲۵ مرداد ماه به عنوان شروع عملیات اربعین خبر داد و گفت: تمام کارهای باقی مانده برای آماده سازی استان و مرز خسروی برای میزبانی از زوار اربعین بایدتا قبل از ۲۵ مرداد ماه به پایان برسد.

وی بر تسریع کارهای آماده سازی تاکید کرد و از کمیته ها خواست با افزایش شیفت های کاری هرچه سریعتر کارهای باقی مانده را تکمیل کنند.

۱۱۴ پروژه زیرساختی اربعین در حال انجام است/ ۱۰۱ هکتار پارکینگ آماده کرده ایم

در ادامه نوبت به گزارش اقدامات صورت گرفته برای آماده سازی مرز خسروی جهت میزبانی زوار اربعین رسید.

طهماسب نجفی، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه در همین راستا از تکمیل بسیاری پروژه های زیرساختی اربعین تا ۲۵ مرداد خبر داد.

او گفت: هفت پروژه زیرساختی با اعتباری بالغ بر ۴۳۹ میلیارد تومان تا پیش از شروع اربعین امسال به پیشرفت ۱۰۰ درصدی می رسد که روکش راه ها و رفع نقاط حادثه خیز از جمله این پروژه هاست.

وی گفت: همچنین ۳۳ پروژه زیرساختی دیگر با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان به میانگین ۶۰ درصدی رسیده  که بخشی از این پروژه ها هم برای اربعین امسال قابل استفاده است.

مرز خسروی؛ ۴۰ روز مانده به اربعین

وی افزود: علاوه بر اینها شهرداری های در مسیر اربعین هم ۷۴ پروژه زیرساختی با اعتباری بالغ بر ۲۶۰ میلیارد تومان با میانگین پیشرفت ۲۰ درصد دارند که بخشی از این پروژه ها از جمله سرویس های بهداشتی هم تا آخر این ماه قابل استفاده خواهد بود.

نجفی با تاکید بر لزوم افزایش چشمه های سرویس بهداشتی گفت: در همین راستا شهرداری ها ۵۳۸ چشمه سرویس بهداشتی را در مسیر آماده سازی می کنند، ستاد اجرایی امام (ره) هم آماده سازی ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در مرز خسروی و قصرشیرین و ۸۰ چشمه دیگر را در داخل عراق برعهده دارد.

وی افزود: علاوه بر این راهداری هم ۵۲ چشمه سرویس بهداشتی و وزارت دفاع هم ۴۰ چشمه را آماده سازی خواهند کرد.

نجفی به اقدامات صورت گرفته در خصوص تامین پارکینگ هم اشاره و تصریح کرد: در همین راستا ۱۰۱ هکتار پارکینگ آماده شده که ظرفیت پارک ۵۰ هزار و ۵۰۰ خودرو را دارد.

وی از جاده برکت به عنوان یکی از مهمترین پروژه های زیرساختی در اربعین امسال یاد کرد و افزود: این پروژه به طول بیش از ۲.۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در حال انجام است.

نجفی گفت: اهمیت این پروژه از آن جهت است که با بهره برداری آن خودروهای ترانزیتی وارد مرز خسروی نمی شوند و در اربعین امسال بخشی از این پروژه آماده بهره برداری خواهد بود.

وی به پیشرفت خوب ساختمان ۲۰۰۰ متری اورژانس هم اشاره و تصریح کرد: این پروژه در دو طبقه در حال احداث است که طبقه اول آن در اربعین امسال افتتاح و آماده بهره برداری خواهد بود.

نجفی به اقدامات صورت گرفته جهت تامین یخ مورد نیاز زوار هم اشاره و از خرید ۱۴ "یخ ساز" پنج تنی خبر داد و افزود: این دستگاه ها از کنگاور تا مرز خسروی مستقر می شوند.

اتوبوس کم داریم/ تمام دستگاه ها اتوبوس های خود را به میدان بیاورند

به گزارش ایسنا، یکی از موضوعاتی که بطور جد در جلسه امروز به آن پرداخته شده بحث حمل و نقل زوار و لزوم تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی استان بود.

فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی استان برای جابجایی زوار در ایام اربعین جوابگو نیست، گفت: ما در مجموع ۱۸۰ دستگاه اتوبوس داریم که اگر تردد آنها در مسیر کرمانشاه-تهران را درنظر بگیریم، همه آنها همزمان در استان نیستند.

وی افزود: بنابراین با توجه به این تعداد کم اتوبوس قطعا در جابجایی زوار دچار مشکل می شویم و نیاز است تمام دستگاه های استان از جمله دانشگاه ها، شهرداری ها و ... اتوبوس های خود را در اختیار راهداری جهت جابجایی زوار قرار دهند.

کرمی گفت: تامین اتوبوس در سه مسیر از استان های دیگر به سمت کرمانشاه، از کرمانشاه به سمت قصرشیرین و از قصرشیرین به پایانه خسروی ضروری است و در تلاش هستیم تا با هماهنگی صورت گرفته با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، رام های قطار در مسیر تهران-کرمانشاه را افزایش داده تا اتوبوس های ما تنها برای جابجایی زوار در مسیر قصرشیرین به کرمانشاه متمرکز شوند.

وی افزود: اگر پیش بینی ها محقق شود و یک میلیون رائر راهی مرز خسروی شوند، به اتوبوس های بسیاری نیاز خواهیم داشت و از طرفی نیاز است که ناوگان حمل و نقل عمومی آن طرف مرز هم تقویت شود، چرا که زوار ما در آنطرف مرز دچار مشکل خواهند شد.

استاندار کرمانشاه پس از شنیدن این صحبت ها از تمام دستگاه ها خواست موجودی اتوبوس های خود را اعلام کنند و از استان های معین هم در این زمینه یاری بگیرند و در نهایت با جمع بندی صورت گرفته تعداد اتوبوس های مورد نیاز را برای اربعین مشخص کنند تا تامین آنها از طریق ستاد مرکزی اربعین پیگیر شود.

صحرایی افزود: برای رفع مشکل حمل و نقل در عراق هم باید با طرف عراقی صحبت کرده تا از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کند.

لزوم معرفی مرز خسروی به رانندگان عراقی

سردار محمدنظر عظیمی، فرمانده قرارگاه نجف اشرف سپاه پاسداران هم در این جلسه یکی از مشکلات اصلی مرز خسروی را عدم شناخت آن برای ناوگان حمل و نقل عمومی عراق عنوان و تصریح کرد: متاسفانه در پایانه های عراقی نه کسی مرز خسروی را می شناسد و نه مرز منذریه برای آنها شناخته شده است و همین موضوع موجب سرگردانی زوار در عراق می شود.

وی افزود: این عدم شناخت موجب می شود که کمتر خودرویی در مسیر برگشت سمت مرز خسروی بیاید که همین امر زوار را گرفتار و سرگردان می کند.

عظیمی گفت: برای رفع این مشکل باید جلسات متعددی با طرف عراقی برگزار کرده  ومرز خسروی را در پایانه های آنها معرفی کنیم.

در ادامه نوبت به بهمن صحرایی، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان رسید و او از استقرار ۱۲ موکب در مرز خسروی و منذریه و هفت موکب در قصرشیرین خبر داد.

وی گفت: اربعین امسال هم تمام یخ مورد نیاز موکب ها را فراهم می کنیم.

وی گفت: به زودی تاریخ استقرار موکب ها و محل استقرار آنها به دقت تعیین شده و اعلام می شود.

مرز خسروی؛ ۴۰ روز مانده به اربعین

تردد خودروهای تزانزیتی از ۱۰ شهریور از مرز سومار خواهد بود/ افزایش ۹۲ گیت در مرز خسروی

یکی از دیگر از مشکلات مرز خسروی که در جلسه امروز ستاد اربعین به آن پرداخته شد تردد همزمان خودروهای ترانزیتی و زوار از این مرز بود که با پیشنهاد استاندار کرمانشاه تا حدودی این مشکل مرتفع شد.

در این جلسه بحث هدایت خودروهای ترانزیتی به سمت مرز پرویزخان در ایام شلوغی مرز خسروی مطرح شد، اما با توجه به نزدیکی این مرز به اقلیم کردستان و لزوم گذر خودروها از دو گمرک پرویزخان و اقلیم کردستان برای ورود به بخش عربی عراق، این موضوع منتفی و قرار شد خودروهای ترانزیتی به جای مرز پرویزخان به سمت مرز سومار هدایت شوند.

صحرایی گفت: برای رفع این مشکل خودروهای ترازیتی تا ۱۰ شهریورماه (۱۵ صفر) می توانند از مرز خسروی عبور کنند، اما پس از آن، این خودروها با اولویت مواد فاسدشدنی به سمت مرز سومار هدایت می شوند.

وی افزود: همچنین ساعت تردد خودروهای ترانزیتی تا پیش از این تاریخ، از مرز خسروی باید عمدتا در ساعات ظهر و خلوت مرز باشد.

مسئله لزوم افزایش گیت ها هم موضوع دیگری بود که در این جلسه به آن پرداخته شد و علی شعبانی، معاون سیاسی استاندار کرمانشاه از افزایش ۹۲ گیت دیگر در مرز خسروی خبر داد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۰ گیت داریم که ۹۲ گیت دیگر به آن اضافه می شود و در مجموع ۱۱۲ گیت برای تسریع در عبور زوار در مرز خسروی آماده سازی می شود.

در پایان این جلسه استاندار کرمانشاه از تمام کمیته ها خواست تا فردا بعدازظهر(یکشنبه) آمار و اطلاعات دقیق از کارهای انجام شده و تجهیزات و امکانات موجود را ارائه کنند تا بتوان برای رفع کمبودها از طریق ستاد مرکزی اربعین اقدام کرد.

صحرایی گفت: تمام دستگاه ها در خصوص آماری که ارائه می‌دهند مسئول هستند و اگر بعدا مشکلی ایجاد شود، باید پاسخگو باشند.

مرز خسروی؛ ۴۰ روز مانده به اربعین

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha