• یکشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402050804483
  • خبرنگار : 71477

ترکیه اقدام فوری دانمارک برای جلوگیری از اهانت به قرآن را خواستار شد

ترکیه اقدام فوری دانمارک برای جلوگیری از اهانت به قرآن را خواستار شد

منبعی در وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد، وزیر امور خارجه این کشور از دانمارک خواست اقدامات فوری برای جلوگیری از اهانت به قرآن اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این منبع اعلام کرد، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در تماسی تلفنی با لارس لوکه راسموسن، همتای دانمارکی‌اش "ادامه اهانت وقیحانه به قرآن" را محکوم کرد.

به گفته این منبع، فیدان به راسموسن تاکید کرد که اجازه چنین اقداماتی تحت عنوان آزادی بیان غیرقابل قبول است.

راسموسن روز شنبه در پیامی در پلتفورم ایکس (توییتر سابق) نوشت: ترکیه و دانمارک متحدان نزدیک هستند. بسیار مهم است که اجازه ندهیم این اقدامات میان متحدان تفرقه بیندازند.

وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که دانمارک این اقدامات تحریک‌آمیز توسط عده‌ای اندک را قویا محکوم می‌کند.

همچنین آناتولی، عصر شنبه، گزارش داد که هاکان فیدان شنبه حملات مکرر به «قرآن کریم» در اروپا را به شدت محکوم کرد. طبق گزارش این خبرگزاری، اظهارات فیدان طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مجارستانی خود پیتر سیارتو، پس از دیدار آنها در بوداپست، پایتخت مجارستان، بیان شد.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه با همتای مجارستانی خود و همچنین با بازیگران بین‌المللی ازجمله بسیاری از کشورهای اسلامی و برخی کشورهای دیگر در خصوص این حملات مکرر به قرآن گفت‌وگوهای فشرده‌ای داشته است، به وقوع یک سری تحولات مهم در نتیجه ابتکارات ترکیه اشاره کرد.

هاکان فیدان توضیح داد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که در دوازدهم این ماه به تصویب رساند، تعرض به قرآن را «نفرت دینی» دانست. وی افزود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز بیستم و پنجم این ماه قطعنامه‌ای در محکومیت همه اعمال خشونت آمیز علیه کتب آسمانی را به تصویب رساند و این اقدامات را نقض قوانین بین‌المللی دانست.

این اظهارات پس از آن مطرح شدند که گروه کوچکی از فعالان ضد اسلام روز سه‌شنبه در مقابل سفارتخانه‌های مصر و ترکیه در کپنهاگ به قرآن اهانت کردند. این اقدام روز سه‌شنبه پس از اهانت‌های مشابه به قرآن در دانمارک و سوئد طی چند هفته اخیر رخ داد.

دانمارک و سوئد از اهانت به قرآن ابراز تاسف کرده‌اند اما تحت قوانین حمایت از آزادی بیان نمی‌توانند مانع این اهانت‌ها شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha