• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402050905650
  • خبرنگار : 30188

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند و معرفی تکنولوژی HDR و فورکی

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند و معرفی تکنولوژی HDR و فورکی

خرید تلویزیون هوشمند، همچون خرید هر وسیله‌ی الکتریکی دیگری، نیاز به میزانی اطلاعات از مسائل فنی دارد. اولین موردی که باید بدانید این است که اساساً "تلویزیون هوشمند چیست و چرا به آن هوشمند می‌گویند؟"

به گزارش ایسنا به نقل از دنای، دیگر ویژگی‌هایی که در خرید تلویزیون هوشمند ضروری است، توجه به کیفیت تصویر، پنل و کیفیت رنگ آن است. در این مطلب به تمامی این موارد پرداخته‌ایم؛ با راهنمای خرید تلویزیون هوشمند همراه باشید تا بهترین گزینه را به منزل ببرید. 

تلویزیون هوشمند چیست؟

در قدم اول ببینیم تلویزیون هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟ برای آن که یک مدل تلویزیون، در زمره‌ی تلویزیون هوشمند قرار بگیرد، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • به وای-فای وصل شود.
  • قابلیتی دارد که می‌تواند محتوای لپ‌تاپ یا گوشی را مانند آینه در صفحه تلویزیون نمایش دهد.
  • مرورگر وب دارد.
  • از به‌روزترین نسخه‌ی اندروید یا IOS پشتیبانی می‌کند.
  • می‌توانید محتوای شبکه‌های پخش آنلاین، مانند آپارات و اپلیکیشن‌هایی مانند فیلیمو، نماوا، نتفلیکس و... را از طریق آنها ببینید. این اپلیکیشن‌ها یا در همان کارخانه‌ی سازنده روی آنها نصب شده یا می‌توانید خودتان با اتصال به اینترنت آنها را نصب کنید؛ ویژگی هوشمند بودن، شما را از تهیه‌ی دستگاه دیگری مانند گیرنده‌ی دیجیتال یا... بی‌نیاز می‌کند.

در خرید تلویزیون هوشمند، به چه مواردی توجه کنیم؟

وقتی طبق موارد گفته شده، تلویزیون، هوشمند در نظر گرفته می‌شد، نوبت ویژگی‌های دیگری است که تمایز بین مدل‌ها را ایجاد می‌کنند. این ویژگی‌ها، رزولوشن (وضوح تصویر)، اندازه، میزان مصرف انرژی، نوع پنل و کیفیت رنگی آن هستند. این ویژگی‌ها را در ادامه یک به یک بررسی می‌کنیم.

رزولوشن یا وضوح تصویر کدام‌ها هستند؟

وضوح تصویر یا رزولوشن (Resolution)، یعنی شفافیت در جزئیات، زنده بودن رنگ‌ها و جزئیاتی دقیق‌تر در تصویر. وضوح تصویر، با پیکسل مشخص می‌شود. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، جزئیات بیشتر و دقیق‌تر مشخص می‌شود و تصویر باکیفیت‌تری خواهیم داشت. برای رزولوشن چند اصطلاح وجود دارد که بر اساس تعداد پیکسل‌ها تعیین شده‌اند: از جمله اچ‌دی، فول اچ‌دی و فورکِی.

تلویزیون 4K

یکی از جدیدترین فناوری‌ها در حوزه‌ی کیفیت تصویر، کیفیت 4k است. 4k یا فورکِی، با تعداد بالای پیکسل، تصویری با جزئیات ریز و دقیق و رنگ‌های شفاف به دست می‌دهد. این فناوری تصویر، هنوز خیلی جوان است و تا سال‌ها می‌توانید از تماشای تلویزیون و تولیدات رسانه‌ای با این کیفیت، لذت ببرید.

تلویزیون چه اندازه‌ای بهتر است؟

تلویزیون‌های هوشمند، در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. این تفاوت اندازه، بر قیمت آنها نیز اثرگذار است؛ اما علاوه بر قیمت، برای انتخاب تلویزیون، 2 نکته را درنظر بگیرید:

  1. اندازه‌ی فضایی که می‌خواهید تلویزیون را در آن قرار دهید.
  2. فاصله بین مبل و جایی که قرار است تلویزیون گذاشته شود.

فاصله‌ی بین نقطه‌ای که از آن تلویزیون را تماشا می‌کنید با محل قرار دادن آن را اندازه بگیرید، سپس طبق جدول زیر عمل کنید:

بهترین فاصله تلویزیون تا مبل

مصرف انرژی کم یعنی عالی!

سال‌هاست که وسایل الکترونیک، یک برچسب میزان مصرف انرژی دارند و میزان مصرف آنها با درجه‌بندی‌های مشخص شده و رنگ‌های نمادین، نشان داده می‌شود. طبق این برچسب، هرچه مصرف برق دستگاه، رو به رنگ سبز برود، یعنی مصرف انرژی کمتری داشته و هم از لحاظ زیست محیطی و هم از نظر هزینه‌های مصرف، بهتر است.

نوع پنل، مهم است

در تولیدات جدید تلویزیون، دو نوع پنل، پرکاربرد هستند، پنل IPS و VA. برندهای پرقدرت بازار، از هردو اینها در محصولات خود استفاده می‌کنند. هردو این پنل‌ها باکیفیت بوده، ویژگی‌های خود را داشته و بر اساس ویژگی‌ها، کاربرد مشخص دارند. IPS در زمینه‌ی زاویه‌ی دید و VA در کنتراست، عملکردی عالی دارند. به طور کلی و در مقایسه‌های دقیق‌تر، هر دو باکیفیت و کارا هستند. از لحاظ قیمت، IPS بالاتر است.

HDR چیست و چه تأثیری در کیفیت تماشای تلویزیون دارد؟

یکی از ویژگی‌های مهمی که در بیشتر تلویزیون‌های هوشمند امروزی، وجود دارد، قابلیت HDR است. HDR، مخفف حروف High Dynamic Range و به معنای دامنه‌ی پویایی بالا است. تکنولوژی HDR در تلویزیون، به کیفیتی اطلاق می‌شود که تصویری شفاف‌تر با رنگ‌ها و جزئیاتی زنده‌تر ارائه می‌دهد.

HDR در تلویزیون چیست؟

وقتی تلویزیون، مجهز به HDR باشد، دامنه‌ی روشنی و تیرگی و تعداد رنگ‌هایی که در تصویر نمایش می‌دهد، به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. در این حالت، یک تصویر، هم از نظر تعداد و شفافیت رنگ‌ها و هم از نظر تیرگی و روشنی، دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری است.

تصور کنید تصویری از گل‌ها و پروانه‌هایی با بال‌های رنگی را در تلویزیون می‌بینید. اگر تلویزیون مجهز به HDR  باشد، رنگ گلبرگ‌ها شفاف‌تر، سبزی ساقه‌ها طبیعی‌تر و رنگ بال پروانه زنده‌تر خواهند بود.

مراقب جیب خود باشید، قیمت‌ها در کمینند!

در کنار تمامی مواردی که گفته شد، هر مدل تلویزیون، بر اساس اندازه، برند تولیدکننده، نوع پنل، کیفیت تصویر و... قیمت خود را دارد اما کم پیش می‌آید یک خریدار تلویزیون هوشمند، بودجه‌ای برای آن مدنظر نداشته باشد. یکی از عواملی که در خرید تلویزیون هوشمند تعیین‌کننده است، قیمت آن است.

تولید کننده تلویزیون ایرانی

تلویزیون‌های هوشمند دنای، با قابلیت HDR و کیفیت فورکِی، در اندازه‌های مختلف ارائه می‌شوند. برای اطلاع از انواع مدل‌های تلویزیون هوشمند دنای، به سایت دنای مراجعه فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha