• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402051006221
  • خبرنگار : 50534

کلاف سردرگم کمباین‌ها و ضرورت نوسازی ناوگان در زنجان

کلاف سردرگم کمباین‌ها و ضرورت نوسازی ناوگان در زنجان

ایسنا/زنجان رئیس مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: ۱۰ درصد اعتبارات مکانیزاسیون بخش کشاورزی برای دریافت ادوات (معرفی متقاضیان) در اختیار استان قرار گرفته است.

مهدی بنده‌ای در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد اعتبارات مکانیزاسیون بخش کشاورزی جهت معرفی متقاضیان دریافت ادوات در اختیار شهرستان‎‌های استان قرار گرفته است، اظهار کرد: ضریب مکانیزاسیون در استان ۲.۲ درصد است. 

وی با بیان اینکه ۸۱۰ دستگاه کمباین بومی فعال در سطح استان وجود دارد، افزود: تسهیلات بخش مکانیزاسیون در قالب خط اعتباری همه ساله به استان‌ها دستور داده و امسال در فاز اول ۱۰۵ میلیارد تومان به استان ابلاغ شد. 

رئیس مکانیزاسیون سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه این استان با ۱۲۱۰ کمباین بومی و مهاجر آماده برداشت گندم است، اذعان کرد: کمباین جادنیر قالب در کشور است از این‌رو قابلیت صفر کردن ریزش در این کمباین نیست در تلاشیم این ریزش بیش از سه درصد نباشد.

این مسئول با بیان اینکه اصولا ۴۰۰ کمباین مهاجر در استان به صورت سالانه داشتیم که تا آخر مرداد برداشت گندم در سطح استان می‌پردازنند،خاطر نشان کرد: براساس آمارهای موجود سلطانیه، خدابنده و ایجرود در استان زنجان بیشترین میزان ضریب مکانیزاسیون را دارند. در ادوات با تکنولوژی پایین (کمباین) ریزش گندم داریم اما امکان واردات کمباین جدید نیز وجود ندارد.

گفتی است ۶۰ درصد کمباین‌های موجود در کشور فرسوده است. به گفته مسئولان مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ریزش کمباین‌های برداشت غلات ناشی از سه عامل است که اولین مورد دستگاهی است که تولید می‌شود و طبیعتا در سطح ایده‌آل بین‌المللی نیست و انتظار از مجموعه کمباین‌سازی این است که همچون گذشته ارتقای کیفی محصولات را در برنامه داشته باشد.

همچنین متأسفانه قیمت قطعات نیز بالا رفته و کمباین‌ها به‌درستی سرویس نمی‌شود لذا همین نقایص باعث عملکرد بد و ریزش خواهد شد؛ کمباین‌داران علاقه‌مند هستند که اگر نوسازی نرخ معقولی داشته باشد این کار را انجام دهند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha