• سه‌شنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402051006514
  • خبرنگار : 71290

نشست «بررسی ریشه‌ها و پیامدهای اسلام ستیزی در غرب»

خرمشاد مطرح کرد: چرا تمدن غرب، تمدن اسلام را رقیب خود می‌داند؟

خرمشاد مطرح کرد: چرا تمدن غرب، تمدن اسلام را رقیب خود می‌داند؟

یک استاد دانشگاه با تشریح دلایل تمدن غرب برای مقابله با تمدن اسلام اظهار داشت: فرصتی به وجود آمده تا تمدن اسلام به یکی از مبادی هویت مسلمانان تبدیل شود و این هجمه‌ها عاملی برای اتحاد مسلمانان باشد.

به گزارش ایسنا، محمد باقر خرمشاد در نشست بررسی ریشه ها و پیامدهای اسلام ستیزی در غرب که در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار داشت: مگر نمی گویند تمدن اسلامی از گردونه تمدنی خارج شود و رشد و توسعه لازم را نداشته باشد خب همین تمدن اسلام را رها کنند به حال خودش چرا دست از سر تمدن به قول آن ها رو به افول، بر نمی دارند. چرا تمدن غرب فقط تمدن اسلامی را رقیب خود می‌داند؟ چرا با سایر تمدن ها چنین مقابله‌ای ندارد؟
وی تصریح کرد: چرا غرب در پروژه اسلام هراسی تا مرز خلق داعش از درون اسلام یپش می رود؟ به نظر می رسد برای فهم این ها باید به نظریات فکری و تمدنی توجه کنیم. غرب تمدن اسلامی را رقیب جدی می داند و در تلاش است تا با اقدامات سلبی و حذفی اسلام هراسی را ایجاد کند لذا نگرانی های غرب شاید از این جهت باشد که امروز مانند دیروز پاسخگوی نیازهای مادی و معنویت بشریت نمی تواند باشد.
این استاد دانشگاه همچنین 6 نکته را در خصوص تقابل غرب با اسلام مطرح کرد و گفت: نخست این که آن ها تلاش می کنند در پروژه اسلام هراسی اسلام را با خشونت جلوه دهند، دوم این که غرب تمدنی بحران زا است و می خواهد رقیب خود را به سمت خشونت سوق دهد که در مورد ایجاد داعش چنین کاری را انجام داد زیرا معتقدند اگر فضا آرام و با ثبات باشد فرصت برای انتقال پیام اسلام بیشتر پیش می آید.
خرمشاد همچنین افزود: از سوی دیگر فرصت خوبی پیش آمده تا تمدن اسلام به یکی از مبادی هویت مسلمانان تبدیل شود، همچنین فضای مجازی و پیام رسان هایی که ایجاد شده اند فرصت بسیار خوبی را فراهم کرده اند تا پیام اسلام در سطح وسیعی انتقال داده شود. مساله دیگر هجمه به قرآن می تواند عاملی برای اتحاد مسلمانان باشد و این همان امری است که اندیشمندان سال ها به دنبال آن بودند.
وی بر عمومی و مردمی سازی مخالفت های جهان اسلام برای مقابله با این پدیده تاکید کرد و گفت: این اقدامات آن ها را به عقب نشینی وادار کرده و این امکان وجود دارد که بد خواهان گام به گام عقب بنشینند و دست از جری‌تر شدن بر دارند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha