• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۱:۲۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402051106596
  • خبرنگار : 50237

یک متخصص طب ایرانی:

ریسک ابتلا به سرطان پستان با بارداری و شیردهی کاهش می‌یابد

ریسک ابتلا به سرطان پستان با بارداری و شیردهی کاهش می‌یابد

ایسنا/همدان یک متخصص طب ایرانی گفت: ایام بارداری و شیردهی یک عامل محافظت کننده از ابتلا به بیماری های بدخیم پستان هستند بنابراین خانم هایی که بارداری و شیردهی بیشتری داشته باشند ریسک ابتلا به سرطان در آنها کاهش خواهد یافت.

دکتر مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه براساس تمام یافته های علمی قدیم و جدید شیر مادر به عنوان بهترین تغذیه برای نوزادان و شیرخواران ثابت شده است، اظهار کرد: کیفیت شیر مادر متناسب با نیاز نوزاد تغییر می کند و در ساعات اولیه تولد کیفیت شیر نوع خاصی است که به آن آغوز می گویند.

وی با بیان اینکه شیر مادر برای نوزادانی که زودتر متولد می شوند با شیر مادر نوزادانی که به موقع به دنیا می آیند، متفاوت بوده و این قابلیت تغییر به تناسب نیازهای نوزاد و شیرخوار را به هیچ عنوان‌نمی توان با هیچ تغذیه مصنوعی مانند شیرخشک تأمین کرد،  افزود: شیرخشک شاید بتواند مواد مغذی را به بدن نوزاد برساند اما موادی از طریق شیر مادر به بدن نوزاد انتقال داده می شوند که این مواد به هیچ عنوان نمی توانند در شیرخشک وجود داشته باشند و بسیاری از آنتی بادی ها و موادی که باعث ایمنی نوزاد می شوند، تنها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل خواهند شد.

وی با بیان اینکه  از دیدگاه طب سنتی کیفیت شیر مادر بسته به جنسیت نوازد متغیر بوده و مادری که نوزاد دختر دارد، کیفیت شیر آن با مادر دارای نوزاد پسر متفاوت است، اضافه کرد: تغذیه نوزاد با شیر مادر یک امکان جالب درمانی نیز دارد؛ در دوران نوزادی بسیاری از داروها را نمی توان برای نوزادان تجویز کرد و در صورت بروز بیماری اگر لازم به استفاده از داروی خاصی برای درمان او باشد می توان دارو را برای مادر تجویز کرد و تأثیر کنترل شده آن بر روی شیر مشخص شده و از این طریق به نوزاد می رسد و یک مرحله اطمینان بخشی برای درمان نوزاد ایجاد می شود بنابراین همزمان با رساندن خواص دارو به بدن نوزاد، از ایجاد عوارض مستقیم دارو نیز جلوگیری می شود.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به عوارض متعدد شیر خشک بیان کرد: برای ورود شیر خشک به بدن نوازد باید از یک وسیله مصنوعی به اسم شیشه شیر استفاده کرد که رعایت بهداشت آن برای جلوگیری از انتقال آلودگی به بدن نوزاد مشکل است و تحقیقات نشان داده نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند در بزرگسالی احتمال ابتلا به بعضی بیماری ها مانند دیابت، بیماری قلبی و خطر بروز حساسیت در آنها بیشتر است.

وی با بیان اینکه با مصرف شیرخشک آنتی بادی های لازم به بدن نوزاد منتقل نشده و این نوزادان سیستم ایمنی ضعیف تری داشته و ممکن است به بعضی از بسیاری های عفونی مبتلا شوند، گفت: ضررها و عوارض شیر خشک بسیار است و می‌توان ساعت ها راجع به آن صحبت کرد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی درباره فواید شیردهی برای مادران اظهار کرد: اکثریت بانوان در دوران بارداری دچار اضافه وزن می شوند که بعد از زایمان هم مقداری از این اضافه وزن باقی می ماند که یک روش طبیعی برای از دست دادن وزن اضافی در زمان بارداری، شیردهی بوده که مصرف کالری در بدن مادر در زمان شیردهی حتی از زمان بارداری هم بیشتر است.

وی تصریح کرد: اگر مادران شیردهی طبیعی خود را داشته باشند اضافه وزن ناشی از زمان بارداریشان به راحتی از بین رفته و باقی نخواهد ماند که در سال های پس از بارداری ناچار به استفاده از رژیم های غذایی برای بازگشت به وزن قبل از دوران بارداری شوند.

وی با بیان اینکه کاهش سطح کلسترول در بدن خطر بروز بیماری های قلبی در زنان را کاهش می دهد، افزود: ایام بارداری و شیردهی یک عامل محافظت کننده از ابتلا به بیماری های بدخیم پستان هستند بنابراین خانم هایی که بارداری و شیردهی بیشتری داشته باشند ریسک ابتلا به سرطان در آنها کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، روز جهانی شیر مادر در سال 1991 توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شد و در تاریخ 1 اوت هر سال پاس داشته می‌شود. هدف از برگزاری این روز، افزایش آگاهی و اهمیت شیرمادری برای سلامتی کودکان و نوزادان است. شیرمادر حاوی تمامی عناصر غذایی لازم برای رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان بوده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامتی آنها محسوب می‌شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha