• جمعه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۲:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051307784
  • خبرنگار : 71621

برنامه‌ریزی سران غرب آفریقا برای اقدام نظامی در نیجر

برنامه‌ریزی سران غرب آفریقا برای اقدام نظامی در نیجر

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا عنوان کرد که سران دفاعی غرب آفریقا برای دخالت نظامی احتمالی برای بازگردان نیجر به وضعیت پیشین خود - از جمله در خصوص چگونگی و زمان اعزام نیروها - برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، عبدالفتاو موسی، سرپرست رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در امور سیاسی، صلح و امنیت، عنوان کرد که بلوک منطقه «به کودتاچیان اطلاع نخواهد داد که کی و از کجا به آن‌ها ضربه خواهند زد».

وی تاکید کرد که این تصمیم را سران کشورها اتخاذ خواهند کرد.

این مقام آفریقایی عنوان کرد: در خصوص تمامی المان‌هایی که درصورت هرگونه دخالت مورد استفاده قرار خواهند گرفت - از جمله منابع موردنیاز و چگونگی و زمان اعزام نیروها - برنامه‌ریزی انجام گرفته است.

وی در انتها گفت: ما می‌خواهیم که دیپلماسی به نتیجه برسد و این پیام به طور واضح به آن‌ها برسد که ما داریم تمامی فرصت‌ها برای بازگشتن از کاری که انجام داده‌اند را، در اختیارشان می‌گذاریم.

اکواس روز پنجشنبه هم مدعی شد تلاش کرده تا «عقب‌گرد دموکراسی را در غرب آفریقا مهار کند» و متعهد شده که به دنبال کودتاهای نظامی اخیر در کشورهای مالی، بورکینافاسو و گینه دیگر برکناری دولت‌ها از طریق نظامی را تحمل نخواهد کرد.

با این حال، امروز (جمعه) سخنگوی وزارت خارجه فرانسه عنوان کرد که پاریس در حال حاضر به دنبال دخالت نظامی در امور داخلی نیجر نیست.

نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نیجر هفته گذشته «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نزدیک به فرانسه را سرنگون کردند و ژنرال «عبدالرحمان تیچیانی» فرمانده این گارد خود را به عنوان رهبر جدید نیجر اعلام کرد. 

سنگال اعلام کرده در صورت تصمیم اکواس برای مداخله نظامی در نیجر، سربازان خود را به این کشور خواهد فرستاد.

به دنبال کودتا در نیجر، بسیاری از کشورهای غربی کارمندان سفارت خود و اعضای خانواده‌هایشان را از این کشور تخلیه کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز «خواستار آزادی فوری بازوم و احترام به دموکراسی» این کشور شده است.

کشورهای مالی و بورکینافاسو هشدار داده‌اند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر به منظور احیای ریاست جمهوری محمد بازوم، اعلام جنگ علیه این دو کشور نیز به شمار می‌رود.

رئیس جمهوری برکنار شده نیجر هم از آمریکا خواسته تا برای شکست حکومت نظامیان در کشورش کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha