• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051407854
  • خبرنگار : 71496

دانمارک و سوئد در حال بررسی اقداماتی برای ممانعت از تکرار اهانت به قرآن

دانمارک و سوئد در حال بررسی اقداماتی برای ممانعت از تکرار اهانت به قرآن

وزیر خارجه سوئد در گفت‌وگو با همتای مصری خود ضمن محکومیت اهانت‌ها به قرآن در کشورش اعلام کرد که استکهلم در حال بررسی راه‌های ضامن ممانعت از تکرار این اقدامات است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، وزارت خارجه سوئد در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با سامح شکری، همتای مصری خود درباره موضوع تکرار اهانت‌ها به ساحت قرآن کریم گفت‌وگو کردند.

طبق این بیانیه، وزیر خارجه سوئد تکرار جنایات تاسف‌بار اهانت به قرآن کریم در این کشور را که به منزله اهانت به اعتقادات دیگران است، محکوم کرد.

بیلستروم در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی اظهار کرد که سوئد کار بررسی راه‌های ضامن جلوگیری از تکرار چنین اقدامات نژادپرستانه‌ و نیز انواع مختلف تعصب در برابر هر دین یا اعتقادی را آغاز کرده است.

بر اساس بیانیه یاد شده، شکری نیز در این تماس تلفنی نارضایتی مصر را از اینکه در سوئد اجازه تکرار اهانت‌ها به قرآن کریم داده می‌شود، به همتای سوئدی ابراز داشته و بر مخالفت قاهره با چنین اقدامی تاکید کرد و آن را در تضاد با تمامی ارزش‌های آزادی‌بیان و ناقض حقوق دیگر افراد دانست.

همچنین وزیر خارجه مصر تاکید کرد، تکرار چنین اقدامات تحریک‌آمیزی تلاش‌ها برای تقویت روابط و گفت‌وگوی ادیان را که همه کشورها برای توسعه آن در راستای تقویت همزیستی و صلح در جوامع تلاش می‌کنند، تضعیف می‌کند.

وزرای خارجه مصر و سوئد در ادامه نیز درباره روند روابط دوجانبه دو کشور و همکاری‌های موجود میان آنها در برخی زمینه‌های اقتصادی و توسعه‌ای گفت‌وگو کردند.

همچنین وزیر خارجه سوئد در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز تمایل کرد که همتای مصری‌اش‌ ارزیابی خود را از شرایط موجود در سودان و اقدامات دوجانبه مصر در چارچوب سازوکار کشورهای همسایه سودان برای پایان دادن به بحران در این کشور و رفع پیامدهای آن ارائه کند.

همچنین احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر و مدیر اداره کل دیپلماسی این وزارتخانه اعلام کرد که لارس لوکه راسموسن، وزیر خارجه دانمارک نیز در تماس تلفنی با شکری به اهانت‌های مکرر به قرآن کریم و جنایات شنیع در اهانت به ادیان و به خطر افتادن همزیستی مسالمت‌آمیز در جوامع پرداخت.

به گفته ابوزید، وزیر خارجه دانمارک در ابتدای این تماس ضمن ابراز تاسف و ناخرسندی کشورش از تکرار آتش‌ زدن‌ها و اهانت به قرآن کریم تاکید کرد: این اقدامات غیرمسؤولانه نشان‌دهنده ارزش‌های اجتماعی در دانمارک نیست.

راسموسن در ادامه با تاکید بر پایبندی کشورش به تامین امنیت دفاتر هیئت‌های دیپلماتیک خارجی در دانمارک و در راس آنها دفتر هیئت مصر گفت: دولت دانمارک در حال بررسی اتخاذ برخی اقدامات و صدور قوانینی است که مانع از تکرار چنین اقدامات تاسف‌باری شود.

شکری نیز در این تماس تلفنی بار دیگر بر موضعگیری مصر در مخالفت قاطعانه با تمامی جنایات آتش‌ زدن مصحف‌های شریف قرآن و نارضایتی قاهره از تکرار این جنایات در دانمارک بدون وجود اقداماتی قاطعانه در حق عاملان آن گفت: این شرایط می‌توانند احساسات میلیون‌ها مسلمان جهان را تحریک کرده و ارزش‌های حقوق بشر و همزیستی مسالمت‌آمیز را نقض کرده و نمودهای افراط‌گرایی را در جوامع گسترش دهد.

وزیر خارجه مصر تاکید کرد که کشورها باید به مسؤولیت‌های خود در قبال برخورد جدی برای توقف چنین اقداماتی و ممانعت از تکرار آنها در آینده عمل کنند.

همچنین او تاکید کرد که باید نشانه‌های ملموسی از پایبندی دولت‌ها به اتخاذ اقدامات لازم برای حمایت از قداست باورهای مردم وجود داشته باشد به شکلی که از سخنان نفرت‌انگیز علیه فرهنگ‌ها و ادیان مشخص کاسته شده و صلح اجتماعی تقویت شود.

وزرای خارجه مصر و دانمارک در این تماس تلفنی در چارچوب تمایل دو طرف به دستیابی به سازوکارهای همکاری در افق‌های گسترده‌تر در مرحله آتی، به روابط دوجانبه دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و پارلمانی پرداختند و شکری نقش برجسته بخش خصوصی دانمارک در پروژه‌های موجود در مصر به ویژه حوزه‌های حمل‌ونق و زیرساخت را ستود و نسبت به همکاری‌ها در آینده برای حمایت بیشتر از بخش خصوصی دانمارک در مصر ابراز امیدواری کرد.

در ادامه نیز وزیر خارجه دانمارک همکاری‌های متعدد با مصر را ستود و تاکید کرد که نخست وزیر دانمارک امیدوار است که بتواند در کوپنهاگ میزبان رئیس جمهوری مصر باشد.

وزارت خارجه مصر ۲۷ ژوئیه در پی اهانت‌ها به قرآن کریم در دانمارک، سفیر این کشور در قاهره را فراخوانده و نارضایتی و محکومیت و مخالفت شدید مصر با چنین اقداماتی را به او ابلاغ کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha