• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402051407884
  • خبرنگار : 50624

«دهلیز ۲» و ورود حجم به نقاشی‌خط

«دهلیز ۲» و ورود حجم به نقاشی‌خط

ایسنا/اصفهان نقاشی‌ خط، حاصل ترکیب خوشنویسی و نقاشی است که مجموعه نمایشگاه‌های «دهلیز» نیز ابداعاتی نو در این رشتۀ هنریِ تلفیقی را پایه‌گذاری کرده‌است.

محمد حسین چیزفهم دانشمندیان، با معرفی نمایشگاه «دهلیز ۲» به ایسنا گفت: بعد از اینکه نمایشگاه رد خط (یکی از نمایشگاه‌های دهلیز) را در اصفهان برگزار کردم، با مشورت اساتید و دیگران تصمیم گرفتم که «دهلیز» عنوان سبک شخصیِ کار من در تمام نمایشگاه‌هایم باشد. «دهلیز» سیر تکاملی نمایشگاه نقاشی‌خط من است. سبک دهلیز، سبکی است که من در آن کار می‌کنم و تاکنون هنرمندی را ندیده‌ام که نمایشگاهی را با این عنوان و سبک برگزار کند.

او با بیان اینکه عبارت «دهلیز ۲» به دومین سال برگزاری «نمایشگاه دهلیز» اشاره دارد، افزود: نمایشگاه «دهلیز ۲» هفتمین «نمایشگاه دهلیز» در دومین سال ارائه‌ی آثار من در این سبک است. سال ۱۴۰۰ اولین نمایشگاه «دهلیز» در تهران برگزار شد و تا سال گذشته ۶ نمایشگاه دیگر از مجموعه نمایشگاه‌های دهلیز را برگزار کردم و امیدوارم که دهلیز ۳ را نیز برای سال آینده برگزار کنم.

«دهلیز ۲» و ورود حجم به نقاشی‌خط

این هنرمند جوان که در استان‌های تهران، شیراز، اصفهان و کرج نمایشگاه انفرادی دهلیز را برگزار کرده است، با توضیح وجه تمایز تکنیک خود با تکنیک‌های معمول نقاشی‌خط، گفت: آنچه من در تکنیک‌های نقاشی‌خط دیده‌ام نوعی حروف نگاری و بازی با رنگ و کلمات است‌ و علی‌رغم اینکه عنوان آن نقاشی خط است، اما هیچ‌گونه نقاشی در این سبک هنری به چشم نمی‌خورد. من با توجه به اینکه در رشته معماری و عمران تحصیل کرده بودم، حجم را به خط وارد کرده و سبک جدیدی از نقاشی خط را ابداع کردم.

وارد با بیان اینکه در نمایشگاه «دهلیز ۲» تعداد ۱۲ اثر با ابعاد یک متر بر روی بوم ترسیم و ارائه شده است، ادامه داد: دهلیز در دومعنی به کار می‌رود. به قسمتی از قلب که خون را به قلب می‌رساند دهلیز می‌گویند، و نقاشی‌خط، حکم دهلیز برای نجات من را ایفا کرده است. همچنین دهلیز به معنی دالان‌های معماری سنتی نیز هست که در نمایشگاه «دهلیز ۱» از ۲۰ اثرِ ارائه شده در نمایشگاه، حدود ۱۵ اثر به صورت دالان در دالان کشیده شده بود. در این نمایشگاه فعلی نیز ۴ اثر به صورت دهلیز ترسیم شده‌اند.

او همچنبن اشاره کرد که در بیانیه نمایشگاه «دهلیز ۲» آمده است: دهلیز های تو در تو، آنجا که من و تو ایستاده‌ایم بدون آنکه دیده شویم!

«دهلیز ۲» و ورود حجم به نقاشی‌خط

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای نقاشی‌های نمایشگاه «دهلیز ۲» تا ۱۸ مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ بعدازظهر به نگارخانه صفوی، واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، جنب کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha