• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402051407909
  • خبرنگار : 50177

معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای لرستان خبر داد:

تامین آب پلدختر و چگنی از سد معشوره

تامین آب  پلدختر و چگنی از سد معشوره

ایسنا/لرستان معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای لرستان گفت: تامین آب شهرستان‌های پلدختر و چگنی در اولین بند ماده ۲۳ سد معشوره بیان شده است.

بهروز ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال ۹۴ مجوز همه سدهای لرستان باطل شد و در سال ۹۸ تخصیص‌ها برگشت و با توجه به نظرات استان مطالعات انجام و نهایتا پس از گذشت ۱.۵ سال و بررسی و مطالعات مجدد، در پایان سال ۱۴۰۰ تخصیص‌های نهایی به آب منطقه‌ای لرستان ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ بیشتر درگیر ماده ۲۳ سدهای ماربره و معشوره بودیم و از امسال سازمان برنامه به عنوان متولی صدور مجوزهای ماده ۲۳، به طور جدی پیگیر اخذ این مجوزهاست.

معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای لرستان گفت: اخذ ماده ۲۳ برای هر استان نهایتاً دو پروژه در نظر گرفته می‌شود و با این اوصاف اقدامات برای سدها زمانبر است.

ساماندهی رودخانه‌های چول‌هول و زیودار 

ابراهیمی در خصوص ساماندهی رودخانه‌های چول‌هول و زیودار، بیان کرد: سال گذشته ساماندهی این دو رودخانه به دقت انجام شد و تمام اراضی کاداستر و مجوزها به روز شدند و براساس مصوبه‌ای که وزیر نیرو فقط برای لرستان صادر کرده بود این مهم انجام شده است.

وی در خصوص تامین آب پلدختر از سد معشوره گفت: یکی از شرایط تخصیص آب به معشوره تامین آب مناطق پایین دست سد در حوزه رودخانه کشکان تا پایین دست رودخانه ماربره است.

معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه اولین مجوزی که برای معشوره در نظر گرفته شده تامین آب شهرستان‌های پلدختر و چگنی است، اضافه کرد: در مجوز تخصیصی که به معشوره داده شده سهم تمام اراضی دیده شده است و به همراه سدهای چول‌هول وبن‌لار کل اراضی منطقه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

ابراهیمی اظهار کرد: پس از مهار سیلاب، تنظیم آب رودخانه در اختیار چگنی و پلدختر قرار خواهد گرفت و به محض احداث سد، اولین سودش برای این مناطق است و انتقال آب به کوهدشت در فاز بعدی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه سهم کوهدشت هم کمتر از اراضی پایین دست سد معشوره است، افزود: این سد به طور طبیعی شرب، صنعت و کشاورزی دارد و قبل از همه، مردم پلدختر از معشوره بهره‌مند می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: اولین بند ماده ۲۳ سد معشوره که به سازمان برنامه ارسال شده به تامین آب مناطق پلدختر و چگنی اشاره دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha