• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402051408015
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

اجرای طرح ملی واکسیناسیون دام های سیستان و بلوچستان علیه بیماری تب برفکی

اجرای طرح ملی واکسیناسیون دام های سیستان و بلوچستان علیه بیماری تب برفکی

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با هدف ایجاد ایمنی جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی، اجرای طرح واکسیناسیون این بیماری از اول مرداد ماه در استان آغاز و به مدت ۲ ماه جمعیت دامی تحت پوشش مایه کوبی بر علیه این بیماری قرار می گیرد.

دکتر ویدا معزی در گفت وگو با ایسنا- افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیردار می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می‌شود.

وی افزود: گاو، گوسفند و بز به این بیماری حساس می باشند. علائم بیماری در دام شامل، تب بالا، بی اشتهایی، تشکیل ضایعات در مخاط دهان و بالشتک های دندانی، تاج سم و فضای بین انگشتی می باشد و کاهش تولید شیر و در مواقعی قطع تولید شیر را به همراه دارد، در کنار سایر عوارض از جمله سقط جنین و ضایعات غیر قابل جبران دستگاه تولید مثل و تخمدان ها (ناباروری) به همراه هزینه های کلان درمان دام های مبتلا (عفونت های ثانویه ) و در مواقعی غیر اقتصادی شدن دام مبتلا در اثر شدت ضایعات و همچنین تلفات دام های جوان و شیرخوار، سبب شده است که این بیماری به همراه سایر فاکتورها از جمله سرعت انتشار و شدت عفونت زائی،‌ جزء مهم ترین بیماری های ویروسی دام محسوب گردد.

دکتر معزی عنوان کرد: مهم ترین و اصلی ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری استفاده از برنامه منظم واکسیناسیون می باشد. برنامه عملیاتی واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در فاز اول سال ۱۴۰۲ به صورت رایگان و همزمان در سراسر کشور از ابتدای مرداد تا انتهای شهریور ماه به مدت ۲ ماه می باشد . دراین فاز واکسیناسیون پیش بینی می شود بیش از ۷۵۰۰۰ رأس دام سنگین و بیش از ۱.۸۰۰.۰۰۰ رأس دام سبک واکسینه گردند.

وی در پایان از دامداران خواست به منظور ایجاد پوشش ایمنی مناسب حداکثر همکاری را با ادارات دامپزشکی شهرستان داشته باشند .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha