• شنبه / ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402051408403
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۱۴ مرداد؛ تخلیه «رجایی‌شهر»/ الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه

اخبار سیاسی ۱۴ مرداد؛ تخلیه «رجایی‌شهر»/ الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه

«تخلیه زندان رجایی‌شهر کرج»،‌ «انتخابات ۱۴۰۲» و «الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه» از موضوعات مهم خبری امروز (چهاردهم مرداد ماه ۱۴۰۲) حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، در پی تاکیدات رئیس قوه قضاییه برای انتقال زندان‌‏ها از مراکز شهرها به حاشیه و بیرون از محیط شهری، صبح امروز قوه قضاییه اعلام کرد که زندان رجایی شهر کرج به صورت کامل تخلیه شده و زندانیان آن به قزلحصار منتقل شده‌اند.

با توجه به انجام مقدمات از سوی سازمان زندان‌های کشور و هماهنگی‌های صورت گرفته در این استان، تا روز سه شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ حدود نیمی از زندانیان تخلیه شده بودند و تا امروز ۱۴ مرداد تمامی زندانیان ندامتگاه رجایی شهر به ندامتگاه قزلحصار منتقل شدند و این زندان تعطیل شد.

لازم به ذکر است که انجام این اقدام به منظور رفاه حال و آسایش شهروندان و دور بودن محیط زندان از فضای جامعه است که مقدمات ابتدایی آن برای برخی از زندان‏‌ها از قبیل زندان‎های مرکزی شهرستان‎های مشهد، زنجان، تبریز، کرمانشاه، یزد، بیجار در استان کردستان فراهم شده است و در این رابطه مسئولان قضایی در حال اتخاذ تدابیر برای انتقال این زندان‌‏ها به خارج از محیط شهری هستند.

همچنین مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که اکبر طبری برای گذراندن دوازده سال و نیم حبس به زندان اوین بازگردانده شده است.

****

در پی طرح برخی انتقادات نسبت به قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور در گفت و گویی با ایسنا  با تاکید بر اینکه در این قانون در حوزه مشارکت، ممنوعیت و محدودیتی ایجاد نشده است،‌ افزود: نظارت جدیدی بر نظارت‌های شورای نگهبان ایجاد نشده است. نظارت شورای نگهبان از اول بوده و الان هم مثل گذشته وجود دارد. قانون جدید محدودیتی برای مشارکت ایجاد نکرده است  و با شرایطی که پیش خواهد آمد، شاهد مشارکت بیشتر مردم خواهیم بود.

با توجه به اینکه در روز ۱۱ اسفند سال جاری، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، نمایندگان مجلس یازدهم از ماه ها پیش طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس را در دست بررسی داشتند تا این‌که این طرح در اوایل مرداد نهایی شد و به تایید شورای نگهبان رسید و توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

ثبت نام اولیه از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از روز ۱۶ مرداد آغاز می گردد، فرصت بررسی دقیق تر شرایط داوطلبان را فراهم می سازد.

****

در یازدهمین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیونهای مجلس خبرگان رهبری که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، سید ابراهیم رئیسی ضمن قدردانی از دغدغه‌های نمایندگان خبرگان، گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم در عرصه داخلی و خارجی ارائه کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی حرم امام رضا (ع) و سالگرد رحلت امام بر امیدآفرینی تاکید کردند، همه بخش‌ها موظفند برای ایجاد امید در جامعه تلاش کنند. ما به عنوان دولت این رهنمود رهبری انقلاب را سرلوحه همه برنامه‌ها و اقدامات‌مان قرار داده‌ایم چراکه معتقدیم ایجاد امید و نشاط اجتماعی مشارکت عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی را به همراه دارد.

سید ابراهیم رئیسی همچنین در جلسه شورای اجتماعی کشور بر اولویت‌بخشی دستگاه‌ها در بخش‌های اداری درباره قانون عفاف و حجاب تاکید و اظهار کرد: حضور منظم و همراه با ایده مسئولان ارشد دستگاه‌ها در جلسات شورا و اولویت‌بخشی دستگاه‌ها در بخش‌های اداری در خصوص قانون عفاف و حجاب، اولویت شورای اجتماعی کشور است.

رئیس قوه‌ قضاییه هم با حضور در محل تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «بازپرس»، ضمن بازدید از پشت صحنه و مراحل مختلف تولید این مجموعه تلویزیونی، با عوامل و دست‌اندرکاران ساخت آن در فضایی صمیمانه دیدار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در گفت‌وگویی که با گروه هنری دست‌اندرکار در ساخت این مجموعه تلویزیونی داشت، گفت: کسی نمی‌داند در پشت پرده رسیدگی به پرونده‌های قطور و پرحجم قضایی، چه تلاش‌هایی صرف می‌شود؛ عموم مردم فقط حکم صادره را می‌بینند؛ مانند همین کار شما هنرمندان و فیلمسازان که ساعت‌ها و روزها تمرین می‌کنید و ما فقط چند دقیقه خروجی کار شما را می‌بینیم؛ لذا اگر بتوان مواردی ناظر بر زحمات و مرارت‌هایی که مسئولان قضایی در به سرانجام رساندن یک پرونده متحمل می‌شوند را بصورت کامل، درست و امانتدارانه به جامعه منتقل کرد، بسیار مؤثر است.

****

در پی پرده‌برداری از بلوار امام خمینی با حضور وزیر امورخارجه کشورمان در کراچی پاکستان، حسین امیرعبداللهیان با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: زنده باد پاکستان، پاینده باد ایران.

خیابان جدیدالاحداث امام خمینی (ره) در بزرگداشت یاد و به منظور ادای احترام و علاقه‌مندی قلبی ملت پاکستان نسبت به رهبر کبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

امیرعبداللهیان ظهر امروز همچنین  از «علی صبری» وزیر امور خارجه سریلانکا که از دیروز به تهران سفر کرده است، به طور رسمی استقبال کرد و مذاکرات وزیران امور خارجه ایران و سریلانکا در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

اخبار مربوط به نشست خبری وزیران امور خارجه ایران و سریلانکا را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

شرکت‌های ایرانی به موقعیت استراتژیک و ژئوپلیتیک سریلانکا توجه کنند

توافق ایران و سریلانکا برای آزادی زندانیان

****

امروز همچنین سامانه‌ها و تجهیزات راهبردی جدید نیروی دریایی سپاه در حوزه‌های موشکی، پهپادی و جنگ الکترونیک رونمایی و به توانمندی های این نیرو الحاق شد.

در بخشی از این مراسم سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ساختمان اصلی قدرت ما ناپیدا است و در تحریم دشمنان به قدرت رسیده ایم، خاطرنشان کرد: برخلاف آنکه حضور دشمن برای ما خطر ساز شود، فرصت ساز شد و با فعال شدن فرصت‌ها و گسستن زنجیره تهدید ها و مخاطرات، افزایش نرخ رشد تولید قدرت دفاعی و نظامی ما حاصل شد.

همچنین دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه استقرار موشک‌های برخوردار از فناوری هوش مصنوعی و افزایش برد آشکارسازی سامانه‌های جنگ الکترونیک را از شگفتی‌سازی‌های برنامه الحاق جدید این نیرو دانست.

****

سفارت ایران در عمان در ارتباط با اقدامات کلاهبرداران به شهروندان ایرانی متقاضی برای سفر به مسقط هشدار داد.

اخیرا مشاهده شده است افرادی با وعده ارائه خدمات مختلف به ایرانیان از جمله اخذ روادید (ویزا) از سفارت برخی کشورها، انجام امور مهاجرت، اقامت، کاریابی، فعالیت اقتصادی، خرید ملک و ...، مبالغ هنگفتی را از متقاضیان دریافت می‌نمایند.  این افراد که عمدتا فاقد مجوز برای چنین فعالیت‌هایی بوده و مؤسسات یا دفاتر ثبت شده رسمی ندارند، بعضا خود را در ارتباط با ارگان‌های دولتی در جمهوری اسلامی ایران یا سلطنت عمان از جمله این سفارت، معرفی می‌کنند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha