• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1402051508702
  • خبرنگار : 71429

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه:

کشورهای اسلامی آنطور که باید در تولید ادبیات حقوق بشری نقش مهمی ایفا نکردند

کشورهای اسلامی آنطور که باید در تولید ادبیات حقوق بشری نقش مهمی ایفا نکردند

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه گفت: واقعیت این است که کشورهای مسلمان با وجود تعالیم الهی و غنی بودن منابع دینی آنطور که باید در تولید ادبیات حقوق بشری نقش مهمی ایفا نکردند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام مهدی هادی ‌در نشست حمایت و ارتقاء حقوق و کرامت ملت های مسلمان از دریچه فعالیت‌های سازمان همکاری‌های اسلامی با تمرکر بر ماموریت‌ها و اقدامات کمیسیون مستقل دائمی حقوق بشر که صبح امروز (یکشنبه) ۱۵ مردادماه در پژوهشگاه قوه قضاییه برگزار شد، گفت: چندین سال است که رهبری توصیه دارند که قوه قضاییه در عرصه بین المللی حضور فعال داشته باشد. ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری تکلیفی را بر عهده دادستان کل در راستای دفاع از منافع عمومی تعیین کرده است.   مقام معظم رهبری یکی از مصادیق حقوق عامه  را در بحث عرصه بین المللی می‌دانند.

وی افزود: قوه قضاییه نیاز به حرکت نوینی دارد که در مباحث بین المللی و حقوق بشری  خود را نشان دهد. به تعبیر رهبری  یکی از اساسی ترین و حساس ترین مسایل بشر، بحث های حقوق بشری است. پرکاربردتر از بحث حقوق بشر نیست.

هادی تصریح کرد: بیشترین استقبال کشورها در تصویب  معاهدات حقوق بشری است. اولین و پیش گام ترین قواعدی که تبدیل به عرف می شوند مباحث حقوق بشری هستند. مباحث حقوق بشری و تعهدات آن، تنها تعهدی هستند که کشورها مکلف به تعهدات سه گانه ای که نسبت به مباحث حقوق بشری دارند، هستند.

هادی تصریح کرد: واقعیت این است که کشورهای مسلمان با وجود تعالیم الهی و غنی بودن منابع دینی ما آنطور که باید در تولید ادبیات حقوق بشری نقش مهمی ایفا نکردند. یکی از آسیب‌هایی است که کشورهای اسلامی آنطور که انتظار می رفت در تولید اسناد مهم حقوق بشری نقش ایفا نکردند. یکی از نقاط ضعف کشور ما عدم ورود کشور در عرصه های مختلف در تولید ادبیات حقوق بشر است. یکی از مجاری که به ما می تواند کمک کند ظرفیت سازمان همکاری های اسلامی  و کمیسیون مستقل دایمی حقوق بشر اسلامی است.

وی در پایان گفت: تفاوت حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر غیر اسلامی، نگاه توحیدی است و نمی توان از آن غافل شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha