• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402051508802
  • خبرنگار : 50035

ارزیابان یونسکو در راه «هگمتانه»؛

زوائد و الحاقات نصب شده در مسجد جامع همدان باید حذف شود

زوائد و الحاقات نصب شده در مسجد جامع همدان باید حذف شود
عکس آرشیوی است

ایسنا/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: خوشبختانه در همدان فضا برای حضور ارزیابان یونسکو آماده شده و دو هفته پایانی مرداد به صورت شبانه‌روزی تلاش می کنیم هر آنچه برای ثبت جهانی هگمتانه لازم است، انجام گیرد.

محسن معصوم‌علیزاده در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان و حضور ارزیابان یونسکو در اوایل شهریورماه اظهار کرد: پیرو اقدامات انجام شده توسط همکاران ما در حوزه میراث فرهنگی و مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان از جمله شهرداری، شرکت برق، شرکت گاز، شرکت مخابرات، فرمانداری، نیروی انتظامی و معاونت عمرانی استانداری، مقرر شد مجموعه عوامل اجرایی همکاری لازم برای آماده‌سازی فضای بازار تاریخی همدان و محوطه هگمتانه را داشته باشند و اعتبارات لازم تخصیص یافت و حتی شورای شهر بخشی از اعتباراتش را به این موضوع اختصاص داد.

وی به بازدید امروز استاندار از میدان امام(ره) و مسجد جامع با توجه به نزدیکی حضور ارزیابان یونسکو و اقدامات آخری که به ویژه باید در این حوزه ها انجام می شد، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هیأت امنای مسجد همراهی خوبی با میراث داشتند و قول مساعد دادند طی دو سه روز آینده زوائد و الحاقات نصب شده در جداره مسجد از جمله آهنی که در ورودی درب مسجد نصب شده، مغازه احداث شده، سقف حیاط، بنرها، تابلوها و صندوق های صندوقات نصب شده در دیوار را حذف کنند و جداره به شکل اصلی دربیاید.

معصوم‌علیزاده ادامه داد: بخشی از بازار هم توسط استاندار بازدید شد و دستوراتی داد در ضمن همراهی مردم مناسب بود به طوریکه با صحبت با چند تن از کسبه و مردم رضایتمندی خود را از موضوع ثبت جهانی اعلام کردند.

وی به بازدید استاندار از نحوه حذف آسفالت از عرصه هگمتانه و بازگشایی معبر جایگزین در کنار موزه منطقه غرب کشور اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه در همدان فضا برای حضور ارزیابان یونسکو آماده شده و دو هفته پایانی مرداد به صورت شبانه‌روزی تلاش می کنیم هر آنچه لازم است از جمع‌آوری زباله و شستشوی خیابان ها گرفته تا حذف خودرو در داخل بازار و جلوگیری از تردد موتورسیکلت به پیاده راه میدان امام(ره) انجام گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان درباره جداره‌سازی پیاده‌راه‌های بوعلی، میدان امام(ره) و اکباتان و لزوم اتمام آن تا حضور ارزیابان یونسکو مطرح کرد: برای جداره‌سازی‌ پیاده‌راه اکباتان با درنظر گرفتن اعتبار، پیمانکار آن مشخص شده و کار را از انتهای پیاده‌راه آغاز کرده اند و پروژه ادامه‌دار است و لزومی به اتمام این پروژه‌ها نیست و طراحی جداره‌سازی‌ها را به ارزیابان نشان خواهیم داد و می گوییم و بخشی از کار انجام شده و در پیاده‌راه بوعلی هم که در حال کار هستند.

وی با اعلام اینکه برای جداره‌سازی پیاده‌راه میدان امام(ره) نیز قرارداد منعقد شده است و کار انجام خواهد شد، تصریح کرد: در جهت ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان اعتباراتی از سفر ریاست جمهوری درنظر گرفته شد که تاکنون بخشی از اعتبارات سفر تخصیص یافته و توسط میراث فرهنگی برای حدود ۳۸ پروژه تعریف شده هزینه شده و با میانگین پیشرفت ۹۵ درصد در حال انجام هستند.

معصوم‌علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری هم برای اجرای پروژه هایی چون مرمت جداره های پیاده‌راه‌های بوعلی، میدان امام(ره) و اکباتان و بخشی از بازار رقمی را درنظر گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha