• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402051509010
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۵ مرداد؛ مصوباتی برای مناطق آزاد

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۵ مرداد؛ مصوباتی برای مناطق آزاد

موافقت با تشکیل منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون و سرخس و مازندران و اعلام وصول تقاضای بررسی لایحه عفاف و حجاب براساس اصل ۸۵ ، از مهمترین خبرهای جلسه علنی امروز (یکشنبه) پانزدهم مرداد ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و رسیدگی به  لوایح ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون،‌ سرخس و مازندران،‌ بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب(حمایت از سلامت اجتماعی) در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه ملت مؤمن ایران اسلامی با شکوه‌تر از سال‌های گذشته مجالس عزای سید و سالار شهیدان را به نحو شایسته اقامه کردند،‌ گفت: توطئه‌گران و دشمنان مردم ایران برای جدا کردن مردم از اهل بیت برنامه‌ریزی کرده بودند اما باز هم شکست خوردند و بار دیگر به جهانیان ثابت شد که ما ملت امام حسین هستیم و شعله عشق دیرینه ایرانیان و اهل بیت هر روز برافروخته‌تر می‌شود.

ناطقین مجلس

قاضی‌زاده: پروژه انتقال آب به استان‌های شرقی در اولین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد

نماینده زاهدان: آرامش با تدبیر به سیستان و بلوچستان برمی‌گردد

نوروزی: از ورود سلیقه‌ای به لایحه عفاف و حجاب پرهیز شود

ارکانی: عده‌ای به دنبال تخریب مجلس هستند

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۵ مرداد؛ مصوباتی برای مناطق آزاد/اعلام وصول لایحه عفاف و حجاب

در ادامه جلسه علنی، نمایندگان پس از رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی دوغارون، با ۱۶۱ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ رأی مأخوذه با تشکیل آن موافقت کردند.

در اخطاری مرتبط با این موضوع رحمت‌الله نوروزی با استناد به اصل سوم قانون اساسی از روش فعلی مناطق آزاد تجاری انتقاد کرد و گفت: بر اساس این اصل قانون اساسی، توسعه مناطق آزاد جهت عدالت، توسعه کشور و اشتغال مناسب است اما روشی که در حال حاضر برای همه مناطق آزاد در حال انجام است، بجای حمایت از تولید، اشتغال و نگاه ویژه به ظرفیت‌های استان‌ها، توجه بیشتر به مافیای واردات و ثبت شرکت‌های صوری، فرار مالیات، واگذاری املاک و افزایش هزینه‌های بومی است. تقاضا داریم بر اساس اصل قانون اساسی مناطق آزاد صادرات محور باشند و از مافیای واردات جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه «الان بیشتر صادرات کشور فقط پتروشیمی است»، ادامه داد: تقاضا داریم بر اساس اصل قانون اساسی مناطق آزاد صادرات محور باشند و از مافیای واردات جلوگیری شود.

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در تذکر آیین‌نامه‌ای با تاکید بر اینکه بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی قانون‌گذاری حق مجلس است، گفت: در مصوبه مجلس درباره مناطق آزاد، هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد گرفت و همه مصوبات مجلس رد شد. سوال این است که الان واقعاً چه اتفاقی افتاده است که دولت مجدداً لایحه آورده است؛ آیا هیئت عالی بر اساس رویه قبلی خود مجدداً درباره این لایحه ایراد نمی‌گیرد؟ اگر قرار باشد که ما این لایحه را تصویب کنیم، به شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع برود و مجدداً با ایراد مواجه شود، آیا کار لغوی نیست؟

در جریان همین جلسه،‌ با موافقت نمایندگان کلیات و جزییات لایجه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس تصویب شد و همچنین به دولت اجازه داده شد در استان مازندران در محدوده‌ خارج از نقاط جمعیتی منطقه آزاد تجاری- صنعتی مازندران را ایجاد کند.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نیک بین: معیار تعیین قیمت خودروهای وارداتی چیست؟

تاکید نماینده دشتی بر ضرورت خرید تضمینی محصولات کشاورزی

تذکر جوکار به وزیر جهاد کشاورزی

سبزی: ضرورت اجرای طرح ساماندهی حقوق کارکنان دولت

نماینده سبزوار: طرح ساماندهی یارانه نان به طور صحیح اجرا شود

محبی: مجلس بهترین شیوه برخورد با بی‌حجابی را در دستور کار قرار داده است

تذکر نقدعلی به وزیر نیرو

فروردین: حقوق کارمندان وزارت کشور و نیروهای فراجا افزایش پیدا کند

رحیمی‌مظفری: وزارت راه و شهرسازی در موضوع نهضت ملی مسکن تنهاست

فتحی: پول گندمکاران استان کردستان پرداخت شود

***

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در ۱۵ مرداد؛ مصوباتی برای مناطق آزاد/اعلام وصول لایحه عفاف و حجاب

در بخش دیگری از جلسه علنی،‌ تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی اعلام وصول شد.

در حاشیه این جلسه هم عده‌ای با تجمع مقابل مجلس و با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود، « بدحجاب مجرم است»، «غفلت مسئولان کشیدن چادر همسر شهید»، « مسئول بیا خیابون کشف حجاب رو جمع کن» خواستار مقابله با بی حجابی و رفع ایرادات لایحه عفاف و حجاب از سوی نمایندگان شدند.

در پایان نیز تعدادی از نمایندگان در تذکرات کتبی خود بر لزوم بازنگری در تعرفه‌های بندری در شورای عالی ترابری و رسیدگی به افزایش بی‌رویه قیمت بلیت پروازهای داخلی تاکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha