• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۰۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402051509179
  • خبرنگار : 71410

بشنوید/ «خواب‌های طلایی» جواد معروفی چگونه تعبیر شد؟

بشنوید/ «خواب‌های طلایی» جواد معروفی چگونه تعبیر شد؟

«خواب‌های طلایی» یکی از مهم‌ترین آثار پیانویی ایران محسوب می‌شود که توسط زنده‌یاد جواد معروفی ساخته شده است؛ مردی که به نوعی هویت پیانوی ایرانی بود.

به گزارش ایسنا، ۱۵ مردادماه سالروز تولد جواد معروفی است؛ آهنگساز و تنظیم‌کننده ارکستر گل‌های رنگارنگ و نوازنده چیره‌دست پیانو که در سال ۱۳۷۲ وقتی ۸۱ سال سن داشت در تهران از دنیا رفت.

جواد معروفی؛ از تارنوازی تا ترانه‌هایی برای خیام

او آموزش موسیقی را نزد پدرش موسی معروفی آغاز کرد؛ تار می‌نواخت و با نواختن ویلن نیز آشنا شد. بعد از دوره ابتدایی، در ۱۴ سالگی و در دوره‌ای که کلنل وزیری، مدیر هنرستان ملی موسیقی بود به تحصیل در آنجا مشغول شد. به پیانو روی آورد و نزد خانم تاتیانا خاراتیان به یادگیری تکنیک نوازندگی پیانو کلاسیک مشغول شد. اتودها و پرلودهای فردریک شوپن، سونات‌های ولفگانگ آمادئوس موتسارت، لودویگ ون بتهوون، فرانتس شوبرت و فوگ‌های باخ را با مهارت می‌نواخت. در کنار موسیقی کلاسیک، موسیقی ایرانی را هم ادامه داد و تحصیلات موسیقی را نزد علینقی وزیری کامل کرد.

معروفی در سن ۲۱ سالگی در ۱۳۱۲ به دلیل استعداد شگرفش در موسیقی به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و معلم موسیقی مدارس تهران شد و به آموزش سلفژ و دیکته موسیقی در هنرستان پرداخت. از ۱۳۱۹ هم‌زمان با افتتاح رادیو به این مؤسسه پیوست و سال‌ها تک نواز پیانو بود. از ۱۳۳۲ به سرپرستی موسیقی رادیو منصوب شد و هم‌زمان با آن به عضویت شورای عالی موسیقی درآمد.

معروفی همچنین رهبر ارکستر شماره یک و رهبر ارکستر گل‌ها بود. او تنظیم‌کننده آهنگ‌های علی اکبر شیدا، عارف قزوینی، رکن‌الدین مختاری و درویش خان و بسیاری دیگر از آهنگسازان معروف ایرانی بوده‌است.

بشنوید/ «خواب‌های طلایی» جواد معروفی چگونه تعبیر شد؟

او در نواختن پیانو برای موسیقی ایرانی بیشتر از مرتضی‌خان محجوبی اقتباس می‌کرد؛ اما شیوه‌ای ویژه داشت که تکنیک در آن آشکار بود. معروفی بیش از چهل سال در زمینه آهنگسازی فعالیت کرد. او و پدرش از نخستین کسانی محسوب می‌شوند که قطعاتی در دامنه موسیقی ایرانی برای پیانو ساخته و تنظیم کرده‌اند. اولین قطعه جواد معروفی «ترانه‌های خیام» بر اساس رباعیات خیام بود که در ۱۳۱۵ اجرا شد.

«خواب‌های طلایی» چگونه خلق شد؟

«خواب‌های طلایی» مشهورترین قطعه زنده‌یاد جواد معروفی است که به طور مشخص برای ساز پیانو نوشته شده است. این قطعه یکی از قطعات مورد علاقه هنرجویان پیانو نیز محسوب می‌شود؛ اما باید گفت که «خواب‌های طلایی» در واقع یک موسیقی فیلم است.

«خواب‌های طلایی» نام فیلمی به کارگردانی معزدیوان فکری و محصول سال ۱۳۳۰ است. قصه فیلم این‌گونه است: پسر جوانی خواب می‌بیند که به دربار شاه عباس صفوی راه یافته و صاحب موقعیت و احترامی خاص شده است و بعد این خواب به واقعیت می‌پیوندد و او اجازه پیدا می‌کند که یک روز در دربار زندگی کند.

موسیقی «خواب‌های طلایی» ‌در واقع رویای این پسر جوان است که می‌توانید این قطعه را در ادامه بشنوید:

جواد معروفی حالا از میان ما رفته است اما هنوز پیانونوازانی هستند که دنباله‌روی مکتب او و علاقمند به رشته پیانوی ایرانی هستند. معروفی خودش درباره شاگردان برترش گفته است: «سبک من را انوشیروان روحانی، اردشیر روحانی، افلیا پرتو، مهین زرین‌پنجه و ساسان محبی خوب می‌نوازند. آن‌ها شاگردان خوبم بوده‌اند. آنها، هم موسیقی ایرانی را می‌دانند و هم موسیقی غربی را. موسیقی ایرانی را وقتی به شاگرد درس می‌دهیم که دست روان داشته باشد و موسیقی کلاسیک را زده باشد. چون موسیقی کلاسیک دست را روان و نت خوانی را قوی می‌کند. بعداً موسیقی ایرانی به او درس می‌دهیم، چون موسیقی ایرانی تکنیک مفصلی دارد.»

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha