• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402051509245
  • خبرنگار : 71021

چهار هزار موکب داوطلب اربعین/ ۵ نکته به زائران و موکب‌دارها

چهار هزار موکب داوطلب اربعین/ ۵ نکته به زائران و موکب‌دارها

رییس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین از ثبت بیش از چهار هزار درخواست تمدید و صدور پروانه موکب‌داری خبر داد و پنج نکته مهم را به موکب‌داران و زائران یادآور شد.

به گزارش ایسنا، محمد جلال‌مآب با تاکید بر ضرورت احترام گذاشتن به قوانین دولت عراق و مردم این کشور که میزبان اصلی زائران اربعین هستند، اظهار کرد: حضور موکب‌داران ایرانی در عراق تنها با هدف مشارکت در فیض میزبانی از زائران اربعین حسینی است. بنابراین موکب‌داران و زائران ایرانی باید به قوانین، آداب و رسوم و فرهنگ کشور میزبان راهپیمایی اربعین پایبند باشند.

رییس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین، بر «پرهیز از ایجاد فضای رقابت‌ منفی» بین موکب‌های ایرانی و عراقی تاکید کرد و افزود: مردم و عشایر عزیز عراقی، گاه با برپا کردن یک چادر یا خیمه ساده و تقدیم چای و خرما، خالصانه و با تمام وجود به میزبانی از زائران اربعین می‌پردازند، لذا هر اقدامی از سوی موکب‌های ایرانی، که القاکننده فضای رقابتی یا تفاخر به امکانات باشد، امری نکوهیده و ناپسند است.

جلال‌مآب با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر «مردمی ماندن اربعین حسینی»، بیان کرد: حضور موکب‌های بزرگ وابسته به نهادهای بزرگ دولتی نباید به گونه‌ای باشد که این حرکت بزرگ مردمی را تحت شعاع قرار داده و عرصه را برای خدمت موکب‌های مردمی کوچک تنگ کند.

او حفظ روحیه خادمی را ضروری دانست و اظهار کرد: قرارگرفتن در حلقه خادمان سیدالشهداء (ع) می‌طلبد تا موکب‌داران و خادمان مواکب ایرانی با تمام توان و روی گشاده به استقبال زائران بروند و خدای ناکرده با تندرویی ناشی از خستگی، زائران را رنجیده خاطر نکنند.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با تاکید بر این‌که مراسم اربعین تجلی امت واحده اسلامی است، گفت: موکب‌داران باید تا زمان تکمیل ظرفیت موکب، پذیرای همه زائران چه ایرانی و چه غیر ایرانی باشند و خدای ناکرده به بهانه این‌که موکب مختص زائران فلان شهرستان یا گروه است، مانع ورود سایر زائران حتی زائران خارجی نشوند.

جلال‌مآب بر ایجاد موکب‌های مشترک ایرانی عراقی تاکید کرد و افزود: تشکیل موکب‌های مشترک با برادران عراقی افزون بر پیامدهای مثبت فرهنگی، به کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تامین زمین و زیرساخت‌ها و... نیز کمک خواهد کرد.

بنابر اعلام ستاد اربعین، پیاده‌روی اربعین از ۲۷ مردادماه آغاز خواهد شد. به تقویم ایران ۱۵ شهریورماه اربعین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha