• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۱:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051509276
  • خبرنگار : 71659

اوکراین موشک‌های فرانسوی «اسکالپ» دریافت کرد

اوکراین موشک‌های فرانسوی «اسکالپ» دریافت کرد

رئیس جمهور اوکراین از دریافت موشک‌های دوربرد اسکالپ فرانسه خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اینترفاکس، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین امروز (یکشنبه) در کانال تلگرامی خود نوشت که کشورش موشک‌های دوربرد اسکالپ را از فرانسه دریافت کرده است.

پیشتر، «سباستین لکورنو»، وزیر دفاع فرانسه گفته بود که پاریس با انتقال موشک‌های دوربرد اسکالپ به اوکراین به شرط عدم استفاده در خاک روسیه موافقت کرده است.

وی توضیح داد: این موشک‌ها که برد کلی آنها ۲۵۰ کیلومتر است، می‌توانند مستقیما نقاط پشت خط دفاعی روسیه را مورد اصابت قرار دهند.

بر اساس فیلمی که وزارت دفاع اوکراین منتشر کرده و در آن ولودیمیر زلنسکی در حال عکس گرفتن با موشکی است که عنوان SCALP-EG دارد، مشخص شد که امانوئل ماکرون به وعده خود مبنی بر تامین نوع فرانسوی موشک سایه توفان به کی‌یف عمل کرده است.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه ابتدا تصمیم خود را برای ارائه «موشک‌های دوربرد» به اوکراین در ماه مه اعلام کرد و در نشست ناتو در ویلنیوس در ماه ژوئیه بر این وعده تاکید کرد، اما تاکنون مشخص نبود که چه زمانی قرار است این موشک‌ها تحویل ‌شود.

در ویدیویی که مقامات اوکراینی روز یکشنبه به اشتراک گذاشتند و تاریخ ضبط آن مشخص نیست، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در حال امضا زدن بدنه موشکی است که به یک جت Su-۲۴ متصل است. روی این موشک طوسی‌رنگ عبارت اسکالپ ئی‌جی (SCALP-EG) به رنگ پرچم فرانسه نوشته شده و همچنین آرم نیروهای مسلح اوکراین در کنار آن دیده می‌شود. هنوز مشخص نیست که چه تعداد موشک فرانسوی و چه زمانی تحویل اوکراین شده است.

وزارت دفاع اوکراین این موشک‌ها را با نام انگلیسی آنها «سایه توفان» می‌نامد و اشاره کرده که پرتابه امضا شده توسط زلنسکی در حمله اخیر به دو پل که شبه جزیره کریمه را به منطقه خرسون متصل می‌کند، استفاده شد. موشک سایه توفان-اسکالپ ئی‌جی انگلیسی و فرانسوی، یک موشک کروز دوربرد با برد شلیک حدود ۲۵۰ کیلومتر است. این موشک در دهه ۱۹۹۰ توسعه یافته و در تعدادی از عملیات‌های نظامی غرب از جمله مداخله ناتو در لیبی و حمله به سوریه که ایالات متحده، انگلیس و فرانسه به طور مشترک در سال ۲۰۱۸ انجام دادند، استفاده شد.

کی‌یف از زمان دریافت تعداد نامشخصی از موشک‌های سایه توفان از انگلیس، بارها از این موشک‌ها برای هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی استفاده کرده است. به گفته مقامات روسی، آنها در ماه مه به سمت دو کارخانه غیرنظامی در شهر لوهانسک روسیه شلیک کردند و چندین نفر از جمله شش کودک زخمی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha