• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۰:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402051609330
  • خبرنگار : 50355

نماینده مردم سرخس:

منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذاران خارجی است

منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذاران خارجی است

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس زمینه‌ساز حضور سرمایه‌گذاران خارجی است.

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا از موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس خبر داد و افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس در واقع مکمل تمامی اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های بیش از ۲۶ ساله‌ای است که تاکنون صورت گرفته و اولین تأثیر مثبت آن جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی با بیان اینکه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، اکثر نمایندگان مجلس، به لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی سرخس رأی موافق دادند، اظهار کرد: پیش از این، یک لایحه ادغامی برای سه منطقه سرخس، دوغارون و مازندران ارائه شده بود که نه تنها مورد ابهام شورای نگهبان قرار داشت بلکه از طرف شورا و مجمع ایراداتی بر آن وارد بود.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در نهایت دولت لایحه ادغامی قبلی که مورد ابهام بود را پس گرفت و لایحه جدیدی داد که براساس آن سه منطقه تفکیک شده و لایحه ادغامی به سه لایحه تبدیل شد و تک تک این لایحه‌ها باید جداگانه بررسی می‌شد.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: این سه لایحه نیز در جلسه اخیر مجلس شورای اسلامی رأی آورد که بیشترین رأی مربوط به لایحه منطقه آزاد سرخس بود.

وی با اعلام اینکه با تصویب این لایحه زمینه تحقق آرزوی ۲۶ ساله مردم سرخس فراهم شد، یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس اولین منطقه ویژه اقتصادی تشکیل شده در کشور بود که موضوع آن در سال ۱۳۷۴ مطرح و در سال ۱۳۷۶ منطقه ویژه اقتصادی سرخس رسماً تشکیل شد و از همان سال‌ها بحث تبدیل شدن آن به منطقه آزاد مطرح بود.

وی با بیان اینکه طی این ۲۶ تا ۲۸ سال، بسیاری از نقاط کشور تبدیل به منطقه آزاد شدند، افزود: بعد از پیگیری‌های فراوان در رابطه با ایجاد منطقه آزاد تجاری – صنعتی سرخس، سرانجام لایحه تفکیک شده اختصاصی آن به نام سرخس به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

 نماینده مردم سرخس خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه پیش از این، لایحه اختصاصی به نام منطقه آزاد سرخس نداشتیم، اما با توجه به اینکه در لایحه تفکیک شده و اختصاصی، ابهامات شورای نگهبان رفع شده و اصلاحاتی در متن لایحه صورت گرفته است، امیدواریم این تصویب در مراحل بعدی نیز روند خودش را طی کند و زودتر به نتیجه برسد.

۸۲ درصد ترانزیت ریلی ایران از سرخس صورت می‌گیرد

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات مثبت این منطقه آزاد در رونق اقتصادی منطقه گفت: آزاد شدن منطقه در واقع مکمل تمامی اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های بیش از ۲۶ ساله‌ای است که تاکنون صورت گرفته و می‌تواند آن را به نقطه اوج خود برساند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: این منطقه یک منطقه صادرات محور است و از آنجایی که نزدیکترین منطقه آزاد به مشهد مقدس محسوب می‌شود، موجب رونق اقتصادی در خراسان رضوی خواهد شد.

وی ادامه داد: این منطقه عمق استراتژیک دارد، یعنی کل کشورهای آسیای میانه را در بر می‌گیرد و تقویت کننده کریدور شمال به جنوب بوده و موجب رونق ترانزیت کالا بین روسیه، چین، چابهار و بندرعباس خواهد شد، ضمن اینکه در حال حاضر ترانزیت نهاده‌های مختلف و گندم بین روسیه و هند از طریق مرز سرخس صورت می‌گیرد.

 قاضی‌زاده هاشمی جذب سرمایه‌گذاران خارجی را اولین اثر این منطقه آزاد ذکر کرد و گفت: ۸۲ درصد ترانزیت ریلی ایران از سرخس صورت می‌گیرد.

وی حجم تبادلات ریلی ایران از سرخس را دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: قالب این تبادلات صادراتی هستند.

قاضی‌زاده هاشمی اولین اثر آزاد شدن این منطقه را حضور مؤثر و قوی‌تر سرمایه‌گذاران خارجی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر نیز روسها، چینی‌ها و اماراتی‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری جدی ارزی را در سرخس دارند.

وی با اشاره به اینکه آزاد شدن این منطقه در واقع یک نوع کمک‌کار و پیش‌برنده برای سهولت امر سرمایه‌گذاری خارجی است، افزود: وجود معافیت‌های مالیاتی، گمرکی و... باعث جذب سرمایه‌گذارن خارجی شده و قطعاً می‌تواند به رونق اقتصادی خراسان رضوی و شهرستان سرخس کمک کند.

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی سرخس حجم گسترده‌تری از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را وارد منطقه خواهد کرد که این گسترش حجم سرمایه گذاری، باعث افزایش حجم چرخش‌های مالی، چرخش‌های اعتباری، پولی و بانکی شده و حضور بانکهای خارجی و سرمیه‌گذاران خارجی را به همراه خواهد داشت که اینها همه باعث تحول منطقه و رونق اقتصادی و به تبع آن رونق اشتغال و ...خواهد شد.

وی همچنین مطرح کرد: در مقطع بعدی و در مذاکرات بین‌المللی که کشورمان دارد، امیدواریم معادل این منطقه آزاد در ترکمنستان هم شکل بگیرد تا بتوانیم از این طریق بر روی تقویت بازارچه‌های مرزی و اقداماتی که در آنجا صورت خواهد گرفت، ایفای نقش کنیم.

نماینده مردم سرخس، فریمان، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: به دنبال این هستیم که مسیر سوآپ گاز، گوگرد، برق و حوزه انرژی از طریق مرز سرخس صورت گیرد و قطعاً ما در آینده شاهد تحولات جدی در منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha