• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402051609730
  • منبع : بازار

بررسی کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه

بررسی کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه

هر چند فولاد در بسیاری از صنایع و ساخت و سازها از اصلی‌ترین مصالح می‌باشد، اما واقعیت این است که این فلز در برابر خوردگی یا زنگ‌زدگی به تنهایی دارای مقاومت چندانی نیست و برای تاثیر بیشتر نیازمند تغییراتی است که در طول سال‌ها تجربه به دست آمده است.

به گزارش ایسنا به نقل از پیوان، امروزه گالوانیزه کردن فولاد را یکی از مسیرهای تأثیرگذار می‌دانند. زمانی که ورق فولادی با روی یا زینک (Zink) پوشش داده می‌شود، در واقع برای سال‌ها عمر مفید آن با افزایش روبه‌رو می‌شود. لازم به توضیح است که ورق گالوانیزه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در دنیا بسیار محبوب می‌باشد.

حمام روی

برای تولید ورق گالوانیزه باید مسیر دقیق و استانداردی را طی نمود. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که در مرحله نخست تولید ورق در ضخامت مشخص شده جهانی، دارای اهمیت فراوانی است. برای گالوانیزه کردن ورق فولادی حتماً باید ورق مورد نظر با ضخامت کمتری تولید شود، چون گالوانیزه معمولاً ضخامتی به ورق اضافه می‌کند. به همین دلیل لازم است که در زمان تولید موارد مورد نظر به دقت رعایت شود. دقیقاً به همین دلیل در کارخانه‌های تولیدی، ورق گالوانیزه با ورق سرد که دارای ضخامت کمتری هستند، تولید می‌شود. در مرحله بعد ورق‌ها بعد از تاب‌گیری وارد حمام روی می‌شوند. این فرآیند به صورت دائم انجام می‌شود. در ادامه ورق‌ها با کوره‌های پخت، خشک شده و وارد مرحله تاب‌گیری نهایی و بسته‌بندی می‌شود.

تاریخچه

از حدود 2500 سال پیش از فلز روی به عنوان لایه محافظ فلزات استفاده می‌شده است. در همین راستا باستان‌شناسان موفق به کشف زیورآلاتی شده‌اند که دارای درصد بالایی از روی بوده‌اند. همچنین در کتاب Charaka Samhita در کشور هندوستان از فلزی یاد شده که بعد از اکسید شدن ماده Philosophers Wool، اکسید روی به وجود می‌آید. همچنین زره هندی با پوشش روی متعلق به قرن هفدهم نیز در موزه نگهداری می‌شود که نشانگر قدمت استفاده از فلز روی است. ورق گالوانیزه در انواع مختلفی مانند ورق‌های آهنی گالوانیزه، ورق گالوانیزه رنگی و ورق‌های فولادی گالوانیزه تولید می‌شود و قیمت ورق گالوانیزه و دیگر انواع آن، متناسب با اندازه و کیفیتی که دارند، تغییر می‌کند.

ورق آهنی گالوانیزه: ورق آهنی را با لایه‌ای از جنس روی، برای افزایش مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و ضربات پوشش می‌دهند که معمولاً این ورق‌ها با ضخامت 5 / 0 میلی‌متر و در عرض‌های 1 و 25 /1 می‌باشند. عرض آنها در یک و 25 / 1 و در طول دلخواه و در طرح‌های کرکره‌ای، شادولاین، سفال و ذوزنقه‌ای تولید و عرضه می‌شود.

ورق فولادی گالوانیزه: تنها تفاوت ورق آهنی گالوانیزه و ورق فولادی گالوانیزه در جنس(فولاد) و مقاومت آنها است. ورق‌های فولادی به واسطه کاربرد فولاد معمولاً از عمر مفید بیشتری برخوردار هستند، لذا در ساخت و سازها بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ورق گالوانیزه رنگی: این نوع ورق‌ها به نام گالوانیزه سقفی هم شناخته می‌شوند. کارشناسان برای افزایش عمر مفید این نوع ورق‌ها یک لایه رنگ الکترواستاتیک روی ورق قرار می‌دهند. این نوع ورق‌ها برای شیروانی‌ها و سقف‌ها بیشتر کاربرد دارد.

بررسی کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه

شیوه تشخیص

تشخیص ورق گالوانیزه استاندارد و باکیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است. به دفعات مشاهده شده افرادی که شناخت کافی از این محصول را ندارند، ورق آهنی معمولی را با ورق گالوانیزه اشتباه تشخیص داده‌اند و در نهایت هزینه و زمان بسیاری را از دست داده‌اند. باید توجه داشت که ورق‌های گالوانیزه سطحی براق و شفاف دارند، در حالی که ورق‌های آهنی کاملاً کدر هستند و همچنین به دلیل پوشش ورق توسط فلز روی، باید ورق گالوانیزه ضخامتی معادل 6 / 0 تا 6 میلی‌متر داشته باشد. ورق گالوانیزه در انواع گل درشت، گل ریز و بدون گل تولید می‌شوند. شایان ذکر است که معمولاً ورق‌های گالوانیزه سطحی لیز دارند.

کاربرد ورق‌های گالوانیزه

ورق گالوانیزه به شکل گسترده‌ای در صنایع کاربرد دارد. از جمله لوازم‌ خانگی، سیلوهای‌ گالوانیزه، تجهیزات‌ ترافیکی، صنعت‌ ساختمان، خودروسازی و صنعت برق و الکترونیک که این امر باعث شده که کشورها به شدت روی تولید این محصول کلیدی برنامه‌ریزی کنند.

بررسی کاربرد و مزایای ورق گالوانیزه

در پایان

خاصیت گالوانیزه برای نخستین بار توسط دکتر لوئیجی گالوانی کشف شد. البته او دانشمند نبود و به صورت اتفاقی به چنین محصولی دست یافت. سال‌ها بعد دانشمندی به نام السنادرو ولتا بعد از تحقیقات فراوان از گالوانیزه برای جریان الکتریکی استفاده کرد. البته این روش بعدها برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی هم استفاده شد که در نهایت تولید جهانی آن چند برابر افزایش داد. اولین کارخانه تولید ورق گالوانیزه در سال 1850 در انگلیس تأسیس شد. شما مشتریان عزیز برای استعلام قیمت ورق گالوانیزه و دیگر محصولات فولادی مانند قیمت لحظه‌ای آهن و میلگرد می‌توانید از طریق سایت پیوان اقدام نمایید و یا با شماره 45171 تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha