• سه‌شنبه / ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402051710431
  • خبرنگار : 50604

مدیرکل ثبت احوال گلستان تشریح کرد:

روند تعیین و یا تغییر نام در شناسنامه‌ها

روند تعیین و یا تغییر نام در شناسنامه‌ها

ایسنا/گلستان مدیرکل ثبت احوال گلستان با اشاره به تعیین گنجینه اسامی قابل قبول برای انتخاب و ثبت در شناسنامه‌ها، گفت: برای کسانی که خارج از این مجموعه نیز درخواستی دارند روندی را طراحی کرده‌ایم.

حمیدرضا مطیع در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ثبت احوال در استان گلستان در سال ۱۳۰۵ تأسیس و در دو منطقه گرگان و دشت گرگان سند هویتی تنظیم شده است، اظهار کرد: تا امروز در حدود ۲ میلیون ۶۰۰ هزار سند هویتی در استان گلستان با ۱۴ شهرستان و یک شهر (از ابتدای تیرماه به صورت مستقل افتتاح شده) سند هویتی تنظیم می‌شود.

وی با بیان اینکه ما اسناد رسمی با ارزش و مکتوب زیادی داریم که هیچ کس در بایگانی از آن اطلاع ندارد، گفت: بسیاری از مفاخر ما در استان  شناخته شده نیستند به طور مثال بسیاری از علما، شهدا، سرداران، نویسندگان، هنرمندان و نخبگان معاصر استان نه تنها در عرصه استانی بلکه در عرصه ملی و حتی کشوری مطرح هستند که مردم با آن‌ها آشنایی ندارند اما سند هویتی آن‌ها در ثبت احوال موجود است.

مدیرکل ثبت احوال گلستان ادامه داد: با توجه به دراختیار داشتن سند هویتی مفاخر استان، تصمیم گرفتیم از ظرفیت ثبت احوال گلستان برای‌ شناساندن مفاخر و مشاهیر به نسل جوان و ایجاد پیوند بین نسل نو و نسل پرافتخار گذشته ایجاد کنیم.

روند تعیین و یا تغییر نام در شناسنامه‌ها


ثبت اطلاعات هویتی 1600 نفر در بانک اطلاعات مشاهیر ثبت احوال گلستان

مطیع  با اشاره به اینکه درگاهی را در ثبت احوال ایجاد کردیم تا اطلاعات آن مشاهیر را از طرق دستگاه‌ها و منابع مختلف نظیر اداره ورزش و جوانان، اداره ارشاد، دانشگاه و غیره دریافت کنیم، افزود: در حال اطلاعات هویتی یک هزار و ۶۰۰  نفر در این بانک گردآوری شده است که پس از بررسی، اطلاعات و اسناد این افراد طبقه‌بندی خواهد شد.

وی با تأکید این مطلب که تا به امروز این اقدام در سطح ملی انجام نشده و ثبت احوال گرگان برای اولین بار به عنوان پایلوت کشوری داوطلب این طرح است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که گنجینه‌ای از آثار مفاخر را به صورت یک‌جا جمع‌آوری کرده و دراختیار دانشجویان، محققان و تمامی افراد علاقه‌مند قرار دهیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه انتخاب نام بر عهده فردی است که برای گرفتن شناسنامه اقدام می‌کند، گفت: کمیته نامی متشکل از اساتید برجسته ادبیات در ثبت احوال کشور وجود دارد که با هم فکری هم کتاب فرهنگ نام و نام‌گزینی را ایجاد کرده‌اند و ثبت احوال نامی را خارج از این مجموعه نمی‌پذیرد.

مدیرکل ثبت احوال کشور اسامی اعلام شده در کتاب فرهنگ نام و نام‌گزینی ثبت احوال را تأمین‌کننده قریب به ۱۰۰ درصد نیازهای مردم دانست و افزود: در موارد نادری که شخصی نام خارج از مجموعه ( اسامی خارجی) برای فرزند خود انتخاب کند، در مورد درخواست او در کمیته نام، تصمیم‌گیری شده و قبولی و رد آن اسم از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.  

مطیع با تأکید اینکه طبق قانون باید فوت در مدت ۱۰ روز و ولادت در مدت ۱۵ روز اطلاع‌رسانی شود، گفت: بیش از یک هزار و ۵۰۰ ثبت‌یار در استان گلستان در حال خدمت‌رسانی هستند که بلافاصله آمار ولادت و وفات را اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار و اطلاعات جمعیت ثبت احوال نقش مهمی را در بحث جوانی جمعیت و فرزندآوری ایفا می‌کند، افزود: ثبت احوال علاوه بر اینکه آمار صحیح جمعیت را برای ارائه خدمات به خانواده‌های چند فرزندی در اختیار مسئولان قرار می‌دهد با ارائه خدمات فرهنگی به مخاطبان خود در راستای نیل جامعه به سمت جوانی جمعیت و فرزندآوری قدم بر می‌دارد.  

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان برگزاری نشست‌های مختلف با موضوع جمعیت، ساخت کلیپ و توزیع بروشور در سطح ادارات، ارائه مقالات مختلف با موضوع جمعیت را از دیگر اقدامات ثبت احوال در راستای جوانی جمعیت برشمرد و اضافه کرد: تا به این لحظه یک میلیون و ۵۰۲ هزار و ۲۶۴ نفر در استان واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که یک میلیون و ۴۶۹ هزار و ۲۸۷ نفر تقاضای دریافت کارت داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha