• چهارشنبه / ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402051811259
  • خبرنگار : 50214

چاپارخانه قجری میبد مرمت می‌شود

چاپارخانه قجری میبد مرمت می‌شود

ایسنا/یزد رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی میبد از آغاز طرح مرمت بنای قاجاری چاپارخانه شهرستان میبد خبر داد.

«مهرداد ذوالفقاری» ضمن اعلام این خبر گفت: چاپارخانه میبد واقع در بلوار قاضی میرحسین، جنب کاروانسرای شاه‌عباسی قرار دارد که جزئی از مجموعه کاروانسرا، آب‌انبار، یخچال و ساباط بوده و قدمت آن مربوط به دوره قاجار است.

وی با بیان این که چاپارخانه مذکور یکی از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده که در مسیر راه باستانی ری - کرمان ایجاد شده است، اظهار کرد: ساختمان این بنا به دلیل این که مکانی جهت حفظ و نگهداری امانات دولتی و پیام‌ها و نامه‌های پراهمیت بوده است، به‌صورت دژ و قلعه‌ای ساخته‌شده که دفاع و حفاظت از آن میسر باشد و این اهمیت از برج‌ها، دیوارهای بلند، روزنه‌های دیده‌بانی، تیرکش‌ها و موقعیت خوب دفاعی آن پیداست.

ذوالفقاری اجرای ازاره با آجر سنتی همراه با بندکشی، تراشیدن اندود فرسوده بدنه، اجرای کاه‌گل بدنه به صورت ته‌کش و روکش و اجرای آجرفرش کف همراه با بندکشی را مهم‌ترین اقدامات مرمتی این بنای تاریخی عنوان کرد.

وی در خصوص تزئینات مشهود در این بنا به نمای آجری سر در ورودی آن و کنگره‌های بالای حصار چاپارخانه  اشاره کرد و ادامه داد: خشت و گل از جمله اصلی‌ترین مصالحی بوده‌اند که برای ساخت این بنا به‌ کار برده شده و در قسمت‌هایی از سر در ورودی، پشت‌بام و پای دیوارهای داخل حیاط آجرهایی نیز به‌ کار رفته است.

رئیس میراث‌فرهنگی میبد در پایان اضافه کرد: این بنا در حال حاضر به موزه پست تبدیل‌شده و ماکت‌های بسیار زیبایی از پستچیان قدیمی و اسبانی که نگهداری می‌کرده‌اند به همراه تمبرهای قدیمی، وسایل پست قدیم، اسناد و تصاویر تاریخی مربوط به پست در آن نگهداری می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، چاپارخانه میبد به شماره ۲۷۶۷ در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha