• پنجشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402051911700
  • خبرنگار : 71463

مهم‌ترین اخبار سیاسی در هفته‌ای که گذشت

مهم‌ترین اخبار سیاسی در هفته‌ای که گذشت

بازگشت اکبر طبری به زندان اوین، تعطیلی زندان رجایی‌شهر، آغاز ثبت‌نام اولیه از داوطلبان نمایندگی مجلس دوازدهم و ثبت‌نام بیش از ۱۹ هزار نفر تا پایان روز سوم از جمله مهم‌ترین اخبار سیاسی در هفته گذشته بودند.

به گزارش ایسنا، برگزاری یازدهمین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری، الحاق سامانه‌های جدیدبه نیروی دریایی سپاه، دیدار کارکنان ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش با رهبر انقلاب اسلامی، بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، سفر رئیس قوه قضاییه به فارس، بازدید رئیس قوه مجریه از صداوسیما و برگزاری نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه از دیگر اخبار سیاسی مهم این هفته بودند.

از بازگشت طبری به زندان تا ثبت‌نام ۱۷ هزار داوطلب نمایندگی مجلس

شنبه ۱۴ مرداد؛ بازگشت طبری به اوین

تخلیه کامل زندان رجایی‌شهر خبر صبح شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ بود. قوه قضاییه اعلام کرد که زندان رجایی‌شهر کرج به صورت کامل تخلیه شده و زندانیان آن به قزلحصار منتقل شده‌اند. بر اساس اطلاعیه قوه قضاییه «انجام این اقدام به منظور رفاه حال و آسایش شهروندان و دور بودن محیط زندان از فضای جامعه است که مقدمات ابتدایی آن برای برخی از زندان‏‌ها از قبیل زندان‎های مرکزی شهرستان‎های مشهد، زنجان، تبریز، کرمانشاه، یزد و بیجار فراهم شده است و در این رابطه مسئولان قضایی در حال اتخاذ تدابیر برای انتقال این زندان‌‏ها به خارج از محیط شهری هستند.»

در همان روز قوه قضاییه اعلام کرد که اکبر طبری برای گذراندن ۱۲ سال و شش ماه حبس به زندان اوین بازگردانده شده است. این ۱۲ و نیم سال، جدای از ۴۵ ماه حبسی است که طبری قبلا متحمل شده و مدت حبس قبلی بابت عناوین اتهامی دیگر بوده و از این ۱۲ و نیم سال کسر نمی‌شود.

اکبر طبری همچنین دارای اقسام دیگری از موارد اتهامی و محکومیت است که این موضوعات در مرجع قضایی در حال رسیدگی هستند، اما با صدور حکم ۱۲ و نیم سال حبس و تایید آن در دیوان عالی کشور او باید این مجازات را تحمل کند که امروز ۱۴ مرداد برای تحمل دوران حبس به زندان اوین بازگردانده شد.

یازدهمین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری هم در این روز برگزار شد. موضوعاتی همچون راهکارهای حضور حداکثری مردم در انتخابات، مشکلات اقتصادی، معیشتی و توزیع عادلانه ثروت، کنترل نقدینگی و ناترازی بانک‌ها، تسریع در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، کاهش تورم، گسترش عوامل ایجاد نشاط اجتماعی و امیدآفرین در جامعه، ساماندهی فضای مجازی و جلوگیری از بسترهای فسادزا، مسئله عفاف و حجاب و برخی ناهنجاری‌های اجتماعی، رفع تبعیض، تحکیم روابط خارجی به‌ویژه با کشورهای منطقه و همسایگان، بسط عدالت اجتماعی، تبیین دستاوردهای دولت و نظام در این جلسه مطرح شد.

در این روز همچنین با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از مقامات لشکری و کشوری، سامانه‌ها و تجهیزات راهبردی جدید نیروی دریایی سپاه در حوزه‌های موشکی، پهپادی و جنگ الکترونیک رونمایی و به توانمندی های این نیرو الحاق شد.

در این مراسم فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ساختمان اصلی قدرت ما ناپیداست و در تحریم دشمنان به قدرت رسیده‌ایم، تاکید کرد: ملت ایران راه خود را مستقل از اراده قدرت‌ها به پیش می‌برد و ما هم گاهی بخشی از قدرت در حال رشد خود را به دشمنان نشان می‌دهیم.

از بازگشت طبری به زندان تا ثبت‌نام ۱۷ هزار داوطلب نمایندگی مجلس

یک‌شنبه ۱۵ مرداد؛ تغییرات جدید در قوه قضاییه

صبح یک‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ فرمانده، کارکنان و خانواده‌های ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی چندی پیش مأموریت تاریخی خود در گردش ۳۶۰ درجه به دور کره زمین را با طی بیش از ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی و پس از ۸ ماه دریانوردی با موفقیت به پایان رسانده بود.

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از بیاناتشان در این دیدار تاکید کردند که انقلاب اسلامی دریا و دریانوردی در ایران را از تعطیلی در آورد و اعتماد به نفس این دریانوردی را به شما داد

صبح همان روز در مراسمی با حضور مقامات قضایی و کشوری و لشکری، دادستان جدید کل کشور و رئیس جدید دیوان عالی کشور منصوب شدند. غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه پس از مشورت و اخذ نظر از تمامی قضات دیوان عالی، محمد جعفر منتظری را به سمت ریاست این دیوان و محمد موحدی‌آزاد را به عنوان دادستان کل کشور منصوب کرد. در این مراسم از خدمات و زحمات سید احمد مرتضوی‌مقدم در سمت ریاست دیوان عالی کشور تقدیر به عمل آمد و وی به عنوان مشاور عالی رئیس قوه قضاییه منصوب شد.

از سوی دیگر ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه صبح یک‌شنبه ۱۵ مرداد این فراکسیون از موافقت اکثریت اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی با بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی در کمیسیون به جای صحن علنی) خبر داد.

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس هم روند بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس طبق اصل ۸۵ قانون اساسی را تشریح کرد و گفت: در صورتی که نمایندگان به درخواست بررسی این لایحه رای مثبت دهند این لایحه برای بررسی به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع می‌شود. کمیسیون فرعی نیز کمیسیون فرهنگی خواهد بود. بر این اساس دو کمیسیون حقوقی، قضایی و فرهنگی به بررسی لایحه عفاف و حجاب می‌پردازند.

موافقت با تشکیل منطقه آزاد تجاری-صنعتی دوغارون و سرخس و مازندران و اعلام وصول تقاضای بررسی لایحه عفاف و حجاب بر اساس اصل ۸۵، از مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ پارلمان بود.

در همان روز جدول زمان‌بندی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی منتشر شد که بر اساس آن از ۱۶ مرداد به مدت هفت روز، ثبت‌نام اولیه انتخابات آغاز و همچنین ثبت‌نام اصلی از داوطلبان این انتخابات در روزهای ۲۷ مهر تا سوم آبان برگزار می‌شود.

در همین ارتباط وزیر کشور با بیان اینکه پیش‌ثبت نام انتخابات مجلس طبق قانون به مدت یک هفته انجام می‌شود، گفت: کسانی که برای حضور در انتخابات تردید دارند در مرحله پیش‌ثبت‌نام شرکت کنند چون این فرصت را دارند که در مرحله ثبت‌نام نهایی شرکت نکنند.

از بازگشت طبری به زندان تا ثبت‌نام ۱۷ هزار داوطلب نمایندگی مجلس

دوشنبه ۱۶ مرداد؛ آغاز ثبت‌نام اولیه از داوطلبان نمایندگی مجلس

صبح دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ فرصت هفت روزه ثبت‌نام اولیه از داوطلبان نمایندگی در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد. کسانی که در این مرحله ثبت‌نام نکنند، دیگر فرصتی برای حضور در انتخابات نخواهند داشت. متقاضیان داوطلبی نمایندگی دوازدهمین دوره­ مجلس شورای اسلامی از روز دوشنبه ۱۶ مرداد تا یک‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۸ جمعاً به مدت هفت روز، می‌توانند از طریق پنجره واحد وزارت کشور به آدرس keshvar.moi.ir به لینک «ثبت درخواست متقاضیان داوطلبی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» وارد شده و با تکمیل اطلاعات و مدارک مورد نیاز، در مهلت یاد شده، درخواست خود (پیش‌ثبت‌نام) را ثبت کنند.

در همین زمینه احمد وحیدی وزیر کشور در بازدید از ستاد انتخابات کشور بر آمادگی کامل وزارت کشور در برگزاری فرایند پیش‌ثبت‌نام تاکید کرد و با دعوت از متقاضیان برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: از همه احزاب و جریان‌ها و اشخاص حقیقی دعوت می‌کنم تا در مهلت یک هفته‌ای تعیین شده برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس اقدام کنند. اگر هم هنوز تصمیم قطعی برای ثبت‌نام نگرفته‌اند و هنوز مردد هستند، می‌توانند در این مرحله پیش‌ثبت‌نام کنند و در مراحل بعدی انصراف دهند. مهلت تعیین شده تمدید نمی‌شود.

در همان روز، غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در بیست‌وسومین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، عازم شیراز مرکز استان فارس شد. رئیس قوه قضاییه در بدو ورود به شیراز درباره هدف این سفر گفت: در جریان سفر امروز به استان فارس، تمهید مقدمات برای رفع آن دسته از مسائل حقوقی و قضایی به ویژه در حوزه اطاله دادرسی‌ها و رسیدگی‌ به پرونده‌هایی که دارای شاکیان زیاد هستند، مدنظر خواهد بود.

بازدید سید ابراهیم رئیسی از صداوسیما به مناسبت روز خبرنگار، دیگر خبر آن روز بود. رئیس قوه مجریه از بخش‌های مختلف سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی بازدید کرد و پس از ادای احترام به مقام شهدای گمنام در جوار مسجد بلال به دیدار کارکنان معاونت صدا در ساختمان شهدای رادیو رفت. حضور در استودیو شبکه خبر و شرکت در پخش زنده برنامه سیمای خانواده شبکه یک از جمله برنامه‌های رئیس دولت سیزدهم در این بازدید بود.

رئیسی در جریان بازدید از صداوسیما، با بیان این‌که «معیشت مردم اولویت همه ماست»، اظهار کرد: گام‌های خوبی هم برای مهار تورم و هم برای رشد تولید برداشته شده که برخی می‌خواهند این اقدامات شنیده نشود. شما مطالبه مردم، فرهیختگان و صاحب نظران را انتقال دهید و این شکالی ندارد. شاید کسی به من رای نداده باشد و من را قبول نداشته باشد ولی شرط حرف زدن این نیست که من را قبول نداشته باشد  بلکه باید حرفش را بزند و رسانه ملی هم باید حرف‌های مختلف را منتقل کند اما از طرفی اقدامات انجام شده، تبیین شود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری ۱۶ مرداد خود به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی در ارتباط با اقدامات ایران درباره هتک حرمت به قرآن کریم در دانمارک و مطالبات ایران در عراق و... پاسخ داد.

کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی درباره پرداخت بخشی از مطالبات ایران توسط عراق و انتقال آن به یک کشور ثالث گفت: همان‌طور که نخست‌وزیر عراق اعلام کرد، بخشی از مطالبات ایران به دستور نخست‌وزیر این کشور تامین مالی شده و به کشور ثالثی منتقل شده است. برنامه انتقال بخشی دیگر از مطالبات ایران به کشور ثالث در برنامه اقدامات اجرایی دولت عراق قرار دارد و ما منتظر اقدام دولت عراق در این زمینه خواهیم بود.

مصوبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره طرح تامین مالی و جهش تولید هم از مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ پارلمان بود.

از بازگشت طبری به زندان تا ثبت‌نام ۱۷ هزار داوطلب نمایندگی مجلس

سه‌شنبه ۱۷ مرداد؛ اظهارات روسای قوا در روز خبرنگار

صبح سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ سید ابراهیم رئیسی در اختتامیه بیست‌ویکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران که به مناسبت روز خبرنگار در در سالن اجلاس سران برگزار شد، شرکت کرد. رئیس دولت سیزدهم در این مراسم با تاکید بر این‌که «ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم و در آن دست برتر را داریم»، گفت: مسئله برجام و معاهدات و قراردادها و میز گفت‌وگو را هیچوقت ترک نکردیم. سخن متقن داریم و عزتمندانه کار را دنبال کردیم. سخن اصلی ما در این باب خنثی‌سازی تحریم‌هاست؛ ما با همه وجود به دنبال آن هستیم. ولی به هیچ عنوان به این‌ها اعتماد نکرده و اعتماد نخواهیم داشت، این‌ها میثاق‌شکن هستند و بارها پیمان‌شکنی کرده‌اند. بارها در همین دوره دوساله دولت ما پیمان‌شکنی کرده‌اند.

صبح همان روز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در نطق پیش از دستور خود روز خبرنگار را به همه خبرنگاران کشور تبریک گفت و افزود: در زمانه‌ای قرار داریم که دشمن با یک جنگ شناختی به مبارزه با مردم ایران آمده و جهاد تبیین نقطه کانونی خنثی کردن این برنامه است که خبرنگاران مجاهدان اصلی این نبرد پیچیده هستند.

بررسی سوال از وزیر دادگستری و مصوباتی درباره طرح تامین مالی و جهش تولید از مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ پارلمان بود.

در همان روز حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با خبرنگاران در حاشیه نشست «ایران و بریکس؛ چشم اندازهایی برای شراکت و همکاری» در تهران از حضور رئیس دولت سیزدهم در نشست بریکس پلاس در آفریقای جنوبی خبر داد.

همچنین در روز ۱۷ مرداد آیین واگذاری پنج هزار فقره سند رسمی املاک شهرستان بختگان با حضور غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تعدادی از اهالی و مردم شهرستان بختگان و شهر آباده طشک برگزار شد. 

از بازگشت طبری به زندان تا ثبت‌نام ۱۷ هزار داوطلب نمایندگی مجلس

چهارشنبه ۱۸ مرداد؛ ثبت‌نام بیش از ۱۷ هزار داوطلب نمایندگی مجلس

صبح چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲، مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم با حضور رئیس قوه مجریه برگزار شد. رئیسی در این مراسم اظهار کرد: حضور نیروهای ما در منطقه و در دفاع از حرم و حریم، امنیت‌ساز شد. حضور نیروهای ما در جای جای این منطقه امنیت‌ساز است. برخلاف دشمن و برخلاف بیگانگان حضور آنان در این منطقه امنیت را به خطر می‌اندازد.

در این روز همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرند از اجرای احکام اعدام پنج متجاوز به عنف در این شهرستان خبر داد. یوسف ضیامهر ضمن اعلام این خبر توضیح داد: روز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، خانمی به همراه عوامل اورژانس اجتماعی به دادستانی شهرستان مرند مراجعه و اعلام کرد که توسط پنج نفر ناشناس دزدیده و به کوه‌های اطراف مرند برده شده و متاسفانه توسط هر پنج نفر مورد تجاوز قرار گرفته است. در تاریخ چهارم خرداد ۱۴۰۱ و تنها چهار روز پس از ارتکاب جرم، هر پنج متهم توسط پلیس آگاهی فراجا شهرستان مرند شناسایی و دستگیر شدند و در جریان بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کردند. در بررسی‌های تکمیلی نیز مشخص شد متهمان دارای سوابق متعدد کیفری هستند.

رئیس دستگاه هم در این روز در نشستی با خبرنگاران و مدیران رسانه و روابط عمومی‌های قوه قضائیه در سراسر کشور، با اشاره به اهمیت اقناع افکار عمومی تصریح کرد: برخی مدیران در سطوح مختلف دستگاه قضا هنوز به این باور نرسیده‌اند که مقوله اطلاع‌رسانی و توجه به افکار عمومی، امری لازم و ضروری است لذا همین موضوع نیز بر سختی کار اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی می‌افزاید.

در پی انتشار ویدئویی قدیمی از درس تفسیر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در فضای مجازی به صورت تقطیع شده، که موجب به وجود آمدن سوء تفاهم‌هایی شده بود، صبح ۱۸ مرداد پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد اسراء با منتشر کردن متن کامل درس تفسیر این مرجع تقلید به این موضوع واکنش نشان داد.

این ویدئو به گونه‌ای تقطیع شده است که گویی آیت‌الله جوادی آملی در حال مقایسه نظام جمهوری اسلامی با حکومت حضرت علی (ع) است در حالی که آیت‌الله جوادی آملی در صحبت‌های خود تاکید کرده است: «چهار جا، ۴۰ جا، ۴۰۰ جا، چهار هزار جا و ۴۰ هزار جا مشکل وجود دارد و باید تذکر داد. اینها را می‌شود اصلاح کرد اما اصل بدنه نظام، اصل ولایت فقیه، اصل رهبری و اصل جمهوری جزو بهترین موهبت‌های الهی هستند

شامگاه ۱۸ مرداد هم محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور از ثبت‌نام اولیه بیش از ۱۹ هزار نفر از متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس دوازدهم تا پایان سومین روز پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. به گفته اسلامی، براساس آمار، ترکیب جنسیتی متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی، در این مرحله تاکنون ۸۷ درصد به آقایان و ۱۳ درصد به خانم‌ها اختصاص دارد.

در این روز همچنین محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در یک نشست خبری گفت: تاکنون کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت بنزین و نحوه توزیع آن و همچنین تغییر نحوه مدل توزیع سهمیه‌بندی بنزین نداشته‌ و اساسا بعید است جمع‌بندی نهایی کمیسیون به این سمت رود که یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به خانوار داده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha