• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402052213303
  • خبرنگار : 50136

یک مسئول خبرداد

شناسایی ۱۲۶۳مورد تغییرکاربری غیر مجاز در آذربایجان غربی

شناسایی ۱۲۶۳مورد تغییرکاربری غیر مجاز در آذربایجان غربی

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال جاری تعداد یک هزار و ۲۶۳ مورد تغییرکاربری غیر مجاز در سطح استان توسط گشت های یگان حفاظت شناسایی شده است، گفت: تعداد ۲۳۴ مورد ساخت و ساز در راستای ماده ۳ قانون حفظ کاربری با تشکیل پرونده به مراجع قضایی اعلام جرم شده است.

خسرو شهبازی در گفت و گو با ایسنا افزود: مجموع تعداد ۴۵۴ قطعه مستحدثات غیرمجاز تفکیکی نیز در راستای پیشگیری از گسترش تغییر کاربری مطابق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون با حضور نماینده دادستان راسا قلع و قمع شده و تعداد ۱۲۵ حکم قطعی قلع و قمع قضایی نیز اجرا شده است.

وی با بیان اینکه ویلا سازی و خرد شدن اراضی ، مانعی در جهت توسعه کشاورزی مدرن و مکانیزه است، افزود: ایجاد باغ ویلاها و بهره برداری نادرست از منابع آبی یکی از علل کاهش سطح آب سفره های زیر زمینی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امنیت غذایی آحاد جامعه به حفاظت از خاک و کشاورزی بستگی داشته لذا با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم نسبت به جوانب و تبعات منفی و غیرقابل جبران تخریب مزارع و باغ ها از طریق ساخت و ساز های غیر مجاز می توان ارزش و باورهای عمومی را به سمت قباحت تغییرکاربری غیرمجاز سوق داد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در واقع زمانی می شود از تخریب اراضی جلوگیری کرد که افکار عمومی ارزش خاک را درک نموده و حفظ کشاورزی را بر ویلاسازی ترجیح دهند، در غیر این صورت مطابق قانون هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز مساوی با تخریب و قلع و قمع آن است.

شهبازی گفت: ساختمانهایی مشمول تخریب می شوند که در اراضی زراعی و باغ ها  بدون اخذ مجوز لازم از کمیسیون تبصره یک ماده یک احداث شده باشند که مطابق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب یک آبان ماه ۱۳۸۵،فعل تغییرکاربری غیرمجاز جرم انگاری شده و قلع و قمع و پرداخت جزای نقدی به عنوان مجازات مرتکبین در نظر گرفته شده است.

 وی یادآورشد: قانون گذار به جهاد کشاورزی این اختیار را داده است که به محض مشاهده ساخت و ساز با هماهنگی دادستانی بدون تشکیل پرونده قضایی راسا مستحدثات را قلع و قمع و عرصه را به حالت زراعی اعاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: متاسفانه برخی از مالکین بعد از تخریب اطلاعی از مجازات قانونی تکرار جرم تغییرکاربری غیرمجاز نداشته و بعد از قلع و قمع  بنا توسط جهاد کشاورزی اقدام به بازسازی دیوار و ایجاد بنا می نمایند که مطابق ماده ۳ قانون حفظ کاربری به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه محکوم می شوند.

وی تاکید کرد: تکلیف مالک بعد از تخریب این است که زمین را به حالت اول اعاده کند و در صورتی که نیاز به اتاق نگهبانی داشته باشد و حائز شرایط دریافت مجوز تغییرکاربری باشد ، اقدام به ثبت درخواست تغییرکاربری کند.

شهبازی افزود: به همشهریان توصیه می شود، حتما قبل از انجام هرگونه معامله زمین کشاورزی از دارا بودن مجوز بنای احداثی اطمینان حاصل کنند و از خرید املاکی که دارای ساخت و ساز غیرمجاز است، خودداری کنند.

وی گفت: مالکین و متصرفین و کشاورزانی که قصد ایجاد بنا اعم از اتاق نگهبانی و یا طرح کشاورزی و صنعتی و تولیدی در زمین کشاورزی را دارند، قبل از هرگونه خرید مصالح و اقدام به ساخت با مراجعه به مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان مجوز مربوطه را اخذ کنند، در غیر اینصورت قانون هیچگونه مماشاتی با مرتکبین تغییرکاربری غیرمجاز نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha