• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402052213317
  • خبرنگار : 71489

نیک‌بین بیان کرد

دلایل متقاضیان بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی چیست؟

دلایل متقاضیان بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل ۸۵ قانون اساسی چیست؟

یکی از متقاضیان رسیدگی به لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به بیان دلایل طرح این تقاضا پرداخت‌.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس برای رسیدگی به لایحه یک فوریتی حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب (حمایت از سلامت اجتماعی) طبق اصل ۸۵ قانون اساسی(بررسی در کمیسیون به جای صحن)، حجت الاسلام جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان یکی از متقاضیان این درخواست به ارائه توضیحاتی درباره علت درخواست خود پرداخت و گفت: در کمیسیون‌ می توانیم از نخبگان و صاحبنظران مختلف کشور دعوت کنیم تا به کمیسیون بیایند و آنجا اظهار نظر کنند درحالیکه  این افراد در جریان رسیدگی به این لایحه اجازه حضور در صحن را ندارند.

وی افزود: همانطور که همه نمایندگان می‌توانند در صحن مجلس اظهار نظر کنند، همه نماینده‌ها می‌توانند در کمیسیون تخصصی ولو اینکه عضو آن هم نباشند، حضور یابند و در باره لایحه  اظهار نظر کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از ابتدای مجلس قوانین بسیاری را بررسی کردیم که کارها بعضاً به دمش رسیده است و باید آن را تکمیل کنیم، عنوان کرد: در لایحه عفاف و حجاب ۱۶۰۰ پیشنهاد ثبت شده است که اگر بخواهیم این لایحه را در صحن بررسی کنیم، چندین ماه و شاید چندین سال طول بکشد. قرار است لایحه با سرعت، دقت و درایت کافی بررسی شود که با اصل هشتاد و پنجی شدن این اتفاق می افتد.

نیک بین گفت: لایحه دارای ۷۰ ماده است و قرار است کاری کنیم که در حوزه عفاف و حجاب یک قانون مترقی برای اکران نوشته شود نه اینکه کتاب عریض و طویل از قانون نوشته شود اما اجرا نشود.

نیک بین در ادامه با بیان اینکه «این لایحه چندین هفته است که در انظار عمومی قرار گرفته است»، اظهار کرد: برخی می‌گویند قرار است پشت درهای بسته این لایحه را در کمیسیون بررسی کنند در حالی که اینگونه نیست و جلسات کمیسیون می‌تواند از رسانه‌ها بصورت مستقیم پخش شود.

وی افزود: قبول داریم که این لایحه اشکالات متعددی دارد و باید حتما اقدامات جامع و کافی درباره آن انجام شود اما قرار نیست چون اشکالاتی وجود دارد، مجلس در این باره سکوت کند بلکه مجلس می‌خواهد خیلی پخته، جامع و کامل آن را بررسی کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همانطور که عفاف، حجاب و پاکدامنی برای زنان واجب است برای مردان هم واجب است؛ می‌دانیم که دشمن ما برای حوزه‌های عفت و حجاب برنامه‌ریزی‌هایی کرده است؛ عالم استکبار می‌دانند چون در حوزه‌های علم، نانو، انرژی، نظامی و امنیتی نمی‌توانند مقابل ایران بایستند می‌خواهند ایران را به آندلس تبدیل کنند و راه آن نیز عفاف و حجاب است؛ مجلس باید در این مسأله محکم باشند و قانون تصویب کند و برای اجرای آن حتماً نظارت کند.

نیک بین گفت: اگر موضوع لایحه عفاف و حجاب را در کمیسیون تخصصی مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی کنیم، اتفاق خوبی که می‌افتد این است که قانونی بصورت آزمایشی مصوب و قابلیت تنقیح و تصحیح برای آن ایجاد می‌شود اما اگر در صحن بررسی و از سوی شورای نگهبان تأیید شود، دیگر فرصت تصحیح نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: مجلس قطعا مخالف بی حجابی، بی بند و باری و بی حیایی است و موافق عفاف و حجاب است؛ اوضاعی که بوجود آمده که به زنان با حجاب تعرض شود، مجلس حتماً محکم مقابل این معارضین و مخالفین می‌ایستد و اجرای قانون خود را پیگیری می‌کند. الان گاهی اوقات در برخی مناطق شهر تهران زنان محجبه جرات حضور ندارند چون دستگاه قضایی و دستگاه امنیتی کشور مسائل لازم را برای برخورد با بی عفتی و بی حیایی ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «به دلیل پیشنهادات بسیار ثبت شده برای لایحه عفاف و حجاب، در صحن آمدن این لایحه برابر با عدم تصویب است»، عنوان کرد: همه نظرات نماینده‌های محترم که در سامانه ثبت شده است، حتماً اعمال می‌شود و نمایندگان محترم می‌توانند در کمیسیون مربوطه حضور یابند و از نظرات خود دفاع کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha