• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402052213480
  • خبرنگار : 71661

بازگشت دختران افغان به دانشگاه وابسته به نظر رهبر طالبان است

بازگشت دختران افغان به دانشگاه وابسته به نظر رهبر طالبان است

یک مقام تحصیلات تکمیلی افغانستان اعلام کرد دانشگاه‌های این کشور برای پذیرش دوباره دانشجویان دختر آمادگی دارند، اما نظر قطعی در این حوزه را رهبر طالبان خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در دسامبر سال گذشته طالبان، دختران افغان را از ورود به دانشگاه منع کرد؛ اقدامی که موجی از انتقادات جهانی را متوجه حاکمان افغانستان ساخت. اندکی پس از روی کار آمدن طالبان در اوت ۲۰۲۱، آن‌ها دختران را از تحصیلات متوسطه (بعد از کلاس ششم) منع کردند. افغانستان تنها کشور جهان است که به زنان و دختران اجازه تحصیل نمی‌دهد.

نیدا محمد ندیم، وزیر تحصیلات تکمیلی افغانستان در آن زمان اعلام کرد که این ممنوعیت برای جلوگیری از اختلاط جنسیتی و همچنین تطبیق مباحث درسی با اصول اسلامی لازم است.

مولوی عبدالجبار، مشاور وزیر تحصیلات تکمیلی افغانستان گفت که دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان دختر آمادگی دارند و به‌محض اینکه هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان اجازه دهد، این امر محقق خواهد شد. او اعلام کرد که نمی‌داند این موضوع کی اتفاق خواهد افتاد.

عبدالجبار گفت: آخندزاده دستور داد که دانشگاه‌ها تعطیل شوند و شدند. وقتی هم بگوید، در همان روز باز می‌شوند. تمامی رهبران ما موافق ازسرگیری تحصیلات دختران و زنان هستند؛ حتی وزرای ما هم با این امر موافق هستند.

عبدالجبار گفت که تنها دلیل پیروی از دستورات آخندزاده وفاداری اعضای طالبان به اوست. این نمونه تازه‌ای از اختلاف‌نظر میان اعضای طالبان درباره روند سیاست‌گذاری و دستورات آخندزاده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان سریعاً وجود هر نوع شکافی را رد کرد.

نیدا محمد ندیم گفته بود که این ممنوعیت اقدامی موقت است و هروقت به مسائل تفکیک جنسیت، منابع درسی و قوانین پوششی رسیدگی شود، زنان دوباره حق تحصیل خواهند داشت.

عبدالجبار گفت: همه‌چیز از قبل آماده شده است؛ چه برای مدارس و چه دانشگاه‌ها. ممکن است پسران صبح‌ها تحصیل کنند و دختران بعدازظهرها، یا برعکس.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۲ ۲۰:۱۰

فرزندان ابوجهل زنان را آدم حساب نمی‌کنند فارسی زبان و شیعه ها را مباح الدم دارند آیا میدانید اگر در افغانستان فارسی صحبت کنی یا دماغ پهنی داشته باشی مورد لت و کوب و توهین دستگیری. زندان اطلاعات و مرگ را در پیش دارید؟؟؟. گمان میکنید خیلی از مهاجران فراری چه خانه و جایدادهای لوکسی که ندارند ولی مجرم هستند. بخاطر زبان و عقیده طالبان همان امام ابوحنیفه را بخاطر که فارسی زبان بوده ناسزا میگویند و فقط رهبر و پدرشان ابوجهل دشمن پیامبر است

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۳ ۰۹:۳۱

به جای این که فرار کنند باید در برابر طالبان می جنگیدند و اون ها رو از کشور بیرون می کردند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۳ ۱۸:۱۹

مردم افغانستان باید آگاه شوند تاحکومت اینهاریشه نگرفته باید سقوط کنند باکدام عقیده آموختن علم بردختران منع می‌کند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۳ ۱۹:۵۸

من فقد یک هرف میزنم تاوقتی مردم افغانستان خودشون دوباره نخواهد افغانستان همینطوری کی هست موندا گار می ماند