• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402052213552
  • خبرنگار : 50035

خلاقیت کودک را چگونه پرورش دهیم؟

خلاقیت کودک را چگونه پرورش دهیم؟

ایسنا/همدان یک دکترای تخصصی روانشناسی اعلام کرد: خلاقیت در مفهوم ساده به معنی آن چیزی است که نیست اما می تواند وجود داشته باشد، در این صورت با فکر کردن و اندیشیدن می توان همواره چیزهای جدیدی را ابداع کرد.

دکتر احمد قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خلاقیت در ذات کودکان است به شرط آن که شرایط و موقعیتی برای کودک فراهم شود که بتواند استعدادها و توانمندی های خود را شکوفا ساخته و فرصتی برای رشد و پرورش نیروی خلاقانه خود به دست آورد.

وی افزود: کودکان تخیلات، ایده ها، افکار و اندیشه های خود را به روش خاص خود بروز می دهند؛ به عنوان مثال نقاشی کردن، داستان گویی، بازی کردن، تهیه کاردستی و بسیاری از این نوع کارها همه مقدمه کسب تجربه برای بروز خلاقیت در کودکان است.

قره‌خانی خاطرنشان کرد: کتاب، بازی های گوناگون، لوازم و مواد خام اولیه و عروسک های نمایشی همگی می توانند انگیزه و عامل احیاء و زمینه ساز خلاقیت در کودکان باشند.

وی ادامه داد: خانواده بی تردید اثربخش‌ترین تأثیر را بر رشد خلاقیت می گذارد و اگر فرصت های لازم برای سؤال کردن، تجربه و کنجکاوی کودکان فراهم کند زمینه لازم برای رشد و تقویت خلاقیت ایجاد می شود.

این روانشناس مطرح کرد: برای پرورش خلاقیت کودک، برای کودکان کتاب بخوانید، در ذهن کودک سؤال ایجاد کنید، اشتباه کردن برای کودک خوب است، کودک را از اشتباه کردن نترسانید، حس کنجکاوی را در کودک پرورش دهید، با کودک مباحثه کرده و از او در مسائل مختلف نظرخواهی کنید، از جاهای جدید به همراه کودک بازدید کنید، به عقاید کودک احترام بگذارید، متفاوت فکر کردن را به کودک خود آموزش دهید.

وی افزود: همچنین کتاب های مصور و تخیلی برای کودک خود تهیه کنید، از نقش هنر در خلاقیت کودک غافل نشوید، از دخالت های بیش از حد در انجام امور کودک اجتناب کنید، از کودک بخواهید اشیاء و امور نیمه تمام را تکمیل کند، نشستن کودک در جلو تلویزیون را کم کنید و اسباب بازی های ساده و واگرا در دسترس کودک قرار دهید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha