• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402052213586
  • خبرنگار : 50597

شهردار:

سیاست شهرداری محلات، برندسازی است/اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی

سیاست شهرداری محلات، برندسازی است/اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی

ایسنا/مرکزی شهردار محلات گفت: شهرداری محلات به صورت هفتگی میزبان شهرداری‌ شهرهای مختلف استان برای آموزش خدمات در حوزه‌های فنی و فناوری بوده و معاون عمرانی استاندار نیز شهرداری‌های استان را موظف کرده است تا برای ارائه برخی خدمات خود از شهرداری محلات الگو بگیرند.

عزیز تقی‌زاده در جریان تور رسانه‌ای و بازدید از پروژه‌های شهرداری اظهار کرد: شهرداری موظف به ورود به حوزه فرهنگی و اجتماعی است. تا زمانی که شهرداری به این زمینه وارد نشود، نمی‌تواند نیازهای مردم را شناسایی کند. تمام تلاش ما این است که در شرایط موجود مردم را نسبت به محیط اطراف شهر و نظام و هویت خود علاقه مند و وفادار کنیم.

وی افزود: شهرداری محلات دو درصد بودجه خود را برای امور فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در نظر گرفته که در هیچ دوره‌ای این اتفاق رخ نداده است. شهرداری از تمام هیئت‌های ورزشی حمایت کرده است. با توجه به تعطیلی چند ساله استخر شهرستان محلات، شهرداری در نظر داشت با تجهیز و بازسازی این استخر، آن را در اختیار مردم قرار دهد اما این پروژه نیازمند بودجه‌ای بین ۵ تا ۸ میلیارد تومان بود که از توان شهرداری خارج است.

وی تصریح کرد: دولت برخی از دستگاه‌ها را موظف کرده است تا خدمات خود را از طریق پنجره واحد به مردم ارائه دهد. اگرچه شهرداری‌ها مشمول این قانون نیستند اما شهرداری محلات به عنوان یکی از شهرداری‌های پیشگام در استان، برخی از خدمات خود را از این طریق ارائه می‌دهد. بخشی از خدمات شهرداری از طریق سایت در حال ارائه است و قسمت‌های جدیدی نیز به آن افزوده خواهد شد. بخشی از خدمات نیز از طریق اپلیکیشن "محلات من" قابل دریافت است. رسانه‌ها به معرفی خدمات و تشویق شهروندان برای دریافت این خدمات نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

تقی‌زاده گفت: شهرداری محلات به صورت هفتگی میزبان شهرداری‌ شهرهای مختلف استان برای آموزش خدمات در حوزه‌های فنی و فناوری بوده و معاون عمرانی استاندار نیز شهرداری‌های استان را موظف کرده است تا برای ارائه برخی خدمات خود از شهرداری محلات الگو بگیرند.

وی اظهار کرد: شهرداری محلات از بودجه حدود ۲۰۰ میلیارد تومانی خود، ۱۴۰ میلیارد را به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده است. شهرداری‌ها ۶۰ درصد بودجه خود را برای هزینه‌های جاری و ۴۰ درصد آن را برای امور عمرانی استفاده می‌کنند، اما این مسئله در شهرداری محلات معکوس است. به این ترتیب که حدود ۳۶ درصد از بودجه را به امور جاری و حدود ۶۳ درصد از آن را به امور عمرانی اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: بخشی از بودجه صرف پروژه‌های حفظ و نگهداری از اموال و المان‌های شهرداری و بخشی نیز صرف تملکات می‌شود که این دو مورد کمتر قابل مشاهده برای عموم است. اگرچه شهرداری می‌تواند هزینه تملکات را صرف پروژه‌هایی کند که جنبه عمومی داشته باشد اما اگر تملک صورت نگیرد، در سال‌های آینده نمی‌توان برخی اقدامات عمرانی مانند توسعه معابر موجود یا احداث معابر جدید را انجام داد.

وی اظهار کرد: دو زمین تنیس توسط شهرداری با استاندارد بین‌المللی به مساحت هزار و سیصد متر مربع با حدود یک میلیارد تومان هزینه در کنار یکدیگر احداث شده که از نظر استاندارد و همچنین از نظر قرار گرفتن دو زمین در کنار یکدیگر، در استان بی‌نظیر است. احداث زمین توسط شرکت مشاور وزارت ورزش انجام شده و در حال انجام مقدمات برای واگذاری به هیئت تنیس است. شهرداری پس از واگذاری نیز در کنار آنها بوده و برخی حمایت‌ها را انجام خواهد داد. این زمین پس از هر دوره بازی باید غلطک خورده و هر روز نیز آبپاشی شود.

وی افزود: وظایف شهرداری‌ها نسبت به درجه قانونی آنها مشخص می‌شود که این وظایف از ۲۶۰ تا ۳۶۰ مورد تعیین شده است. شهرداری محلات نسبت به درجه خود مکلف به ایجاد بازار میوه و تره‌بار نیست اما با نظر مساعد شورای اسلامی شهر، اقدام به احداث این بازار کردیم. این سوله پیش از این، محل نگهداری ماسه و نمک شهرداری بود اما طی حدود ۶ ماه و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان در فضایی حدود ۷۰۰ مترمربع برای این منظور آماده‌سازی شده است.

وی تصریح کرد: تمامی تجهیزات و بخش‌های مورد نیاز بازار از جمله هواساز، سیستم تهویه هوا، دفتر کار و خوابگاه در آن دیده شده است. پیمانکاری که برای اداره بازار با آن قرارداد منعقد شده است، در میدان میوه و تره‌بار اصفهان و بازار میوه و تره‌بار شاهین شهر فعال بوده و استعلامات مورد نیاز نیز گرفته شده است. تامین میوه و تره‌بار از اصفهان یا تهران و قیمت‌گذاری بر اساس این دو بازار، از شروط شهرداری برای پیمانکار است.

شهردار شهرستان محلات گفت: حداکثر سود پیمانکار با در نظر گرفتن تمامی هزینه‌ها از جمله حمل و نقل باید ۲۰ درصد باشد. ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار باید به میوه و تره‌بار اختصاص داده شده و مابقی نیز می‌تواند به فروش خشکبار یا مواد پروتئینی تخصیص پیدا کند. در حال حاضر بازار با قراردادی ۵ ساله به پیمانکار تحویل داده شده است و در حال انتقال و نصب تجهیزات است، اما به منظور عمل پیمانکار به وظایف و تعهدات خود، این قرارداد به صورت شش ماه یک بار و در صورت رضایت از عملکرد وی تمدید خواهد شد.

وی اظهار کرد: مذاکراتی نیز با بازار میوه و تره‌بار شهرداری تهران انجام شده است تا در صورت کمبود اقلام مورد نیاز، این اقلام از بازار تهران تامین شود. انتخاب پیمانکار نیز حدود سه ماه و پس از بررسی شرایط و سابقه ده‌ها نفر از متقاضیان فعالیت در بازار انجام شد. با توجه به کرایه ماهانه‌ تعیین‌شده برای پیمانکار، با وجود اینکه با ارائه سوله به بخش خصوصی، چندین برابر آن را می‌توان اخذ کرد، شهرداری به هیچ وجه نگاه اقتصادی به این بازار ندارد، ضمن اینکه پیمانکار نیز به هیچ وجه حق واگذاری یا اجاره غرفه به شخص دیگری را ندارد و تنها خود می‌تواند در این بازار فعالیت کند.

وی با اشاره به اصلاح هندسی میدان ولیعصر به دلیل آمار بالای تصادفات با صرف هزینه حدود دو میلیارد تومان، اصلاح هندسی تقاطع خیابان آیت‌الله مقدسی و شیخ زین‌العابدین با اعتبار یک میلیارد تومان و ۷۰۰ متر جدول‌گذاری و احداث ۱۰۰ متر مربع کف‌پوش بتنی، تصریح کرد: توسعه کوچه فردوس و اتصال خیابان آیت‌الله مقدسی به ورودی آرامستان گلزار در طرح‌های تفصیلی محلات بود که از حدود دو ماه گذشته تملکات آن آغاز شد و پس از تملک قطعه باقیمانده، آسفالت‌ریزی آن نیز صورت خواهد گرفت. ادامه این خیابان به صورت دو بانده دیده شده و با عبور از کنار گلزار، در نهایت به کوی بعثت متصل خواهد شد.

تقی‌زاده گفت: بازسازی و بهسازی سرویس‌های بهداشتی آرامستان محلات، احداث ساختمان مدیریت ویژه هیئت امنا و احداث پارک در کنار آرامستان نیز از اقدامات شهرداری در این منطقه بوده است. مجموع این پروژه‌ها با هزینه حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده است. با افزوده شدن پروژه‌هایی از جمله شبکه برق و بهسازی دیوار آرامستان، در مجموع ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای این محدوده هزینه شده است.

وی اظهار کرد: در رویکرد جدید شهرداری تلاش شده است تا توجه ویژه‌ای به منظر شهری داشته باشیم تا تعلق خاطر و حس غرور را به مردم منتقل کنیم. در سال‌های گذشته توجهی به زیبایی منظر شهری نشده بود تلاش کردیم تا از طریق اقدامات خود چهره شهر را نیز زیبا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از پروژه‌های بزرگ شهرداری، احداث سوله تجهیزات و انبار شهرداری با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی در فضایی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع بود. چند انبار در نقاط مختلف برای شهرداری تعبیه شده بود که عمده آن به صورت فضای باز است و این مسئله موجب از بین رفتن تجهیزات، ماشین آلات و المان‌ها می‌شود. تعدد انبارها، کنترل، مدیریت، نگهداری و حفاظت از آنها را نیز دشوار می‌کند.

سیاست شهرداری محلات، برندسازی است/اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف انتقال دایره موتوری شهرداری، احداث ساختمان جدید شهرداری در این محل است، افزود: تمامی انبارهای شهرداری تحت عنوان مدیریت انبار و اموال شهرداری در این محل مجتمع خواهد شد. سازه‌های سوله موجود در دایره موتوری فعلی شهرداری نیز با قراردادی حدود سه و نیم میلیارد تومانی به این نقطه منتقل شده و به عنوان آشیانه خودروها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شهردار شهرستان محلات در جریان بازدید از آتش‌نشانی محلات گفت: سقف هزینه کرد شهرداری و شورا که نیازمند تایید کمیته انطباق است، حدود ۶ میلیارد تومان است و مازاد این هزینه باید توسط استاندار تایید شود. تلاش کردیم تا در سال جاری از نظر تجهیزات، لوازم آتش‌نشانی و ست‌های نجات مشکلی نداشته باشیم و ثمره این اقدامات این است که در برخی موارد حرف اول را در استان می‌زنیم.

تقی‌زاده در ارتباط با فضاسازی ضلع غربی دریاچه سرچشمه اظهار کرد: این فضا طی قراردادی حدود ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی با پیمانکار در حال انجام است که به دلیل شیب موجود، ناچار به انجام تراسه‌بندی بودیم. در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ متر مکعب دیوارسازی و تراسه‌بندی با استفاده از سنگ لاشه و حدود ۱۶۰۰ متر مربع سنگ فرش انجام شده است. بالای دریاچه آبنما و آبشار نیز پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: این محوطه حدود ۴۰ درصد فضای سنگی و ۶۰ درصد فضای سبز خواهد داشت که این فضای سبز شامل درختان چنار و گونه‌های مقاوم به خشکی و کم‌آبی است. برای فضای سبز این منطقه، گل‌های آویز از روی تراسه‌ها نیز پیش‌بینی شده است. هدف از احداث این محوطه، انتقال فضای کمپینگ داخل سرچشمه به این نقطه است. بخش عمده هزینه‌ها، صرف تملکات اراضی این منطقه می‌شود. پیش‌بینی شده است که حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیارد برای تملک اراضی در این منطقه نیاز است.

وی افزود: اخیرا قراردادی ۱۰ ساله به ارزش ۱۵ میلیارد تومان با یک سرمایه‌گذار برای تجهیز شهربازی سرچشمه با ۱۹ دستگاه مختلف منعقد شده است. احداث حوضچه ذخیره آب در منطقه پشت اروج نیز از برنامه‌های شهرداری است. البته جهاد کشاورزی نیز احداث حوضچه‌ای را در دستور کار خود قرار داده بود که با توجه به قرار داشتن تنها گسل شهرستان محلات در این منطقه و خطر شکسته شدن حوضچه، این طرح تایید نشد. شهرداری طرحی برای ایجاد حوضچه دفنی در این منطقه پیش‌بینی کرد و بودجه ۴ میلیارد تومانی را نیز برای آن در نظر گرفت اما برای تامین آب آن با مشکلات حقوقی مواجه شدیم.

تقی‌زاده تصریح کرد: اتصال خیابان شهید قندی شمالی در محدوده امامزاده فضل و یحیی به خیابان شهید کاظمی آشتیانی نیز از پروژه‌هایی است که در شهرداری پیش بینی شده که حدود ۲۱ میلیارد تومان هزینه برای تملک زمین‌ها و حدود ۶۰ میلیارد تومان برای احداث خیابان نیاز است. شهرداری در سال جاری بنا دارد که تملک را به پایان برساند، اما با توجه به عدم تمایل و همکاری برخی مالکین این پروژه با مانع مواجه شد.

وی گفت: برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، از طریق قضایی و حقوقی کار تملک را در پیش گرفتیم. امیدواریم طی یک سال آینده کار تملک به پایان رسیده و مسیر پروژه نیز مشخص شود. با توجه به هزینه بالا، پیش‌بینی می‌شود که احداث و آسفالت خیابان طی ۴ سال و چند فاز انجام شود.

وی ادامه داد: اصلاح و اجرای پروژه اصلاح هندسی میدان امام حسین(ع) در حدود ۴۰ روز و با هزینه‌ای حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و با ۳۵۰ متر جدول‌گذاری و ۳۵۰ مترمربع کفپوش بتنی، انجام شد که دلیل اجرای آن، حوادث ترافیکی، اعتراضات مردمی و فقدان دور برگردان برای کوی مطهری بود.

وی در مورد آرامستان جدیدالاحداث شهرستان محلات افزود: این مسئله از جنبه‌های اجتماعی حساسیت‌زا و قابل بررسی است. تلاش کردیم تا با ایجاد مشوق‌هایی افراد را برای دفن اموات در آرامستان جذب کنیم. فضای سبز، رستوران، مسجد، محلی سرپوشیده برای اقامه نماز میت، ساختمان اداری، ساختمان مدیریت، آرامگاه‌های خانوادگی و آرامگاه مشاهیر از قسمت‌هایی است که برای آرامستان در نظر گرفته شده است.

شهردار شهرستان محلات گفت: در فاز یک این پروژه، ۱۱۰۰ قبر احداث و آماده‌سازی شده و حدود ۱۰ هزار قبر در فازهای بعدی این آرامستان پیش بینی‌ شده است. با توجه به هزینه تمام‌شده برای احداث آرامستان، هر قبر، به طور متوسط حدود ۵ میلیون تومان هزینه برای شهرداری در بر داشته است. احداث قبور فاز اول به پایان رسیده و پیمانکار در حال محوطه‌سازی این محل است.

وی در خصوص اقدامات شهرداری برای انحراف مسیل مسکن مهر اظهار کرد: پروژه جاری به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی و انحراف مسیل مسکن مهر است. در سال ۸۸ که این سایت برای احداث مسکن مهر تعیین شد، شهرداری اولین معترض پروژه بود چراکه دقیقاً در مسیر سیل قرار داشت. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱، بیست و سه صورتجلسه شورای مسکن استان و شهرستان موجود است که در آن بر اصلاح این مسیل تاکید شده که تهیه نقشه آن بر عهده امور آب، اجرای آن بر عهده مسکن و شهرسازی و تامین بودجه آن بر عهده استانداری است.

وی ادامه داد: پس از وقوع سیل در سال ۱۴۰۱، اصلاح مسیر بر عهده شهرداری گذاشته شد. اگرچه طبق برآوردها ۱۶ میلیارد تومان هزینه برای این کار لازم است اما بیش از ۴ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت نشد. تاکنون در فاز یک این پروژه ۶ میلیارد تومان هزینه توسط شهرداری انجام شده و مبلغی نیز باید برای تملکات در نظر گرفته شود. تاکنون ۴۵۰ متر از این کانال احداث شده و برآورد ما این است که برای ۹۰۰ متر باقیمانده حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه لازم است.

وی افزود: پروژه پارک حاشیه بلوار شهید چمران از سال ۹۹ در فضایی به مساحت یک هکتار با هدف توسعه سرانه فضای سبز جنوب شهر و افزایش رفاه حال شهروندان آغاز شد که ۳۰۰ متر فضای ساختمانی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، کافی شاپ و اتاق تاسیسات در آن دیده شده است. این پروژه با هزینه‌ای در حدود ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اجرا شد.

وی تصریح کرد: تملکات اصلاح هندسی میدان جمهوری از سال‌ها پیش آغاز شده و احداث میدان از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ کلید خورد. اگرچه طرح پیاده‌ شده، طرح ایده‌آل مد نظر شهرداری نبود ولی با توجه به بودجه و امکانات، بهترین طرحی بود که می‌توانست پیاده شود. پس از رفع موانعی مانند تاسیسات زیربنایی و گودبرداری بخشی از محوطه، کار انجام پروژه سرعت گرفت و پس از دو ماه با هزینه حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در فضایی به مساحت ۶ هزار مترمربع به پایان رسید.

تقی‌زاده گفت: از دیگر اقدامات شهرداری می‌توان به جدول‌گذاری باغچه‌های کوی بعثت به طول ۷۰۰ متر، احداث آلاچیق در کمپینگ مسافر بوستان سلامت، آسفالت معابر شهر با بیش از ۸ میلیارد تومان هزینه، احداث پلکان دسترسی از کمپینگ سرچشمه به بام اروج و جدول‌گذاری و آسفالت محوطه بلوک آینده‌سازان کوی امام رضا(ع) اشاره کرد.

وی ادامه داد: پیاده‌روسازی هسته مرکزی شهر با اعتبار ۴۹ میلیارد ریال با مساحت ۱۸۰۰ متر مربع، کفپوش بتنی در خیابان‌های انقلاب و ۱۵ خرداد و بهسازی پیاده‌روهای خیابان شهید محلاتی، آیت‌الله مقدسی، ضلع جنوبی بلوار شهید بهشتی شرقی و هسته مرکزی شهر با اعتباری معادل ۱۱ میلیارد تومان از سایر اقدامات شهرداری در این دوره است.

سیاست شهرداری محلات، برندسازی است/اختصاص ۱۴۰ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی

روح‌الله سروش، مسئول واحد خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری نیز طی بازدید از آتش نشانی شهرستان گفت: به منظور امدادرسانی در سیل احتمالی، تجهیزات جدیدی خریداری و در اختیار آتش‌نشانی قرار گرفته است. دیزل ژنراتور خریداری شده برای آتش نشانی محلات در هیچ‌کدام از شهرهای استان وجود ندارد. طی ماه‌های آینده دو دستگاه خودرو نیز به آتش‌نشانی محلات اضافه شده و دیزل ژنراتور فوق در یکی از خودروها نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: اره موتوری و بتن‌بر نیز با هزینه حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای آواربرداری تهیه و در اختیار آتش نشانی قرار گرفته است. جدیدترین دستگاه خریداری شده، شارژر سیلندر تنفسی است که می‌تواند به صورت همزمان دو دستگاه را شارژ کند که مورد استفاده آن برای ست‌ تنفسی در مواقع آتش‌سوزی است. در مجموع حدود ۱۴ میلیارد تومان برای خرید دو خودرو و این تجهیزات هزینه شده است.

وی افزود: دکل‌های روی خودروی آتش‌نشانی با ارتفاع حدود ۲۲ متر، بلندترین ساختمان‌های شهرستان محلات به منظور اطفای حریق یا نجات را پوشش خواهد داد. در حال حاضر ناظر فنی آتش نشانی در ساخت ساختمان‌ها نیز حضور دارد و بدون تایید وی هیچ ساختمانی بنا نخواهد شد.

در پایان این تور که با حضور مسئولان برخی واحدهای شهرداری و تعدادی از اعضای شورای اسلامی محلات برگزار شد، از زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha