• یکشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402052213814
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون خدمات مشترکان آب و فاضلاب شهرستان:

تأمین آب یکی از بحران‌های آینده دشت کاشان است

تأمین آب یکی از بحران‌های آینده دشت کاشان است

ایسنا/اصفهان معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: دشت کاشان از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان دشت بحرانی اعلام شده و با توجه به گسترش فرونشست‌ها، تأمین آب، یکی از بحران‌های آینده این منطقه است، اما هنوز مردم باور نکرده‌اند.

محمدحسین خامه‌چیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آب از منابعی مانند رودخانه، چشمه و چاه عمیق تأمین می‌شود که در منطقه کاشان بخش بزرگی از آب مصرفی مردم از چاه‌های عمیقی است که عمق برخی از چاه‌ها به ۳۰۰ متر می‌رسد و این آب نیز باید فراوری شود تا استاندارد لازم برای مصرف را پیدا کند.

وی افزود: برداشت سالیانه آب از دشت کاشان حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب است که ۴۰ میلیون مترمکعب آن در بخش بهداشت و آشامیدن مصرف می‌شود و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آن در بخش کشاورزی با راندمان پایین استفاده می‌شود.

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب کاشان، تأکید کرد: محصول کشاورزی دشت بحرانی کاشان، اقلامی مانند طالبی، هندوانه، بادمجان و محصولات آب‌بر است که حتی توجیه اقتصادی نیز ندارد، بنابراین باید الگوی کشت در منطقه کاشان تغییر کند وگرنه در بخش آب شرب نیز با بحران روبرو خواهیم شد.

خامه چیان تصریح کرد: مصرف آب در ماه‌های تیر و مرداد به ۱۳۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد که این عدد زمان برگزاری برخی از مناسبت‌های ملی و یا مذهبی به ۲۰۰۰ لیتر در ثانیه هم می‌رسد که حجم بالایی است.

وی گفت: میزان آبی که از چاه‌های آب استخراج می‌شود، ۹۰۰ لیتر بر ثانیه است که رقمی کمتر از تراز مصرف است و اگر آب زاینده‌رود قطع شود، برای تأمین آب با مشکل روبرو می‌شویم.

معاون خدمات مشترکان و درآمد شرکت آب و فاضلاب کاشان، افزود: استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، عدم مدیریت مصرف آب در حوزه‌های کشاورزی، خانگی و صنعتی، کاهش بارش برف و باران و تداوم خشکسالی در منطقه کاشان روز به روز بر شدت و پیامدهای تخریبگر پدیده فرونشست زمین اضافه می‌کند و مردم به پیامدهای آن توجهی ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha