• سه‌شنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402052415257
  • خبرنگار : 50130

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان خبر داد:

دستگیری ۱۴ عامل آتش سوزی جنگل های مریوان

دستگیری ۱۴ عامل آتش سوزی جنگل های مریوان

ایسنا/کردستان مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، به اهمیت ورود مراجع قضایی جهت پیگیری این رخداد اشاره و اعلام کرد: دستگیری ۱۴نفر عامل آتش سوزی های اخیر مریوان به مراجع قضایی معرفی شدند که یک نفر عامل عمدی این اتفاق بوده است.

بهزاد شریفی پور امروز ۲۴ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان، وسعت گستره منابع طبیعی کشور را ۱۶۵ میلیون هکتار اعلام و اظهار کرد: سهم استان کردستان از این میزان، دو میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب بوده که ۶۲ درصد این میزان مربوط به مراتع طبیعی و جنگل ها است؛ توسعه و حفظ این منبع خدادادی رسالت مهم و وظیفه اصلی منابع طبیعی محسوب می شود.

وی، با بیان اینکه پروژه های آبخیزداری هیچ مرز جغرافیایی ندارد و ترویج اشاعه فرهنگ جنگلداری باید در رأس امور قرار گیرد، افزود:متأسفانه عده ای،‌ زمین‌خواری را به عنوان کالایی لوکس قرار داده و به این حوزه تعرض کرده و عده‌ای هم دنبال قاچاق چوب هستند که از اصحاب رسانه انتظار می‌رود در راستای جلوگیری از این فعالیت‌ها، ما را همراهی کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، با اشاره به آتش سوزی های اخیر جنگل های مریوان، بیان کرد: امسال با توجه به بارندگی‌های خوب فصل بهار و رشد انبوه گیاهان در مراتع، آتش سوزی ها با گرم شدن هوا در فصل تابستان شروع شد.

وی با اشاره به اینکه منشأ بیش از ۹۵ درصد حریق ها انسان بوده و ۷۰ درصد این اتفاقات سهوی است، بیان کرد: در اطفای حریق آتش سوزی جنگل های مریوان، همه عوامل اجرایی با همکاری ۹ شهرستان استان، ۱۵ دستگاه خودرو، ۷۹ نفر پرسنل مجرب، مشارکت یگان های نظامی و انتظامی، نیروی هوایی سپاه، هلال احمر و ورود ۳ بالگرد به این امر حضور داشتند.

شریفی پور، با اشاره به نقش مهم بالگردها در اطفای حریق این آتش سوزی، وزش باد، صعب العبور بودن منطقه و پوشش گیاهی انبوه را عوامل مهم به تعویق افتادن عملیات اطفای حریق منطقه عنوان و ادامه داد: دودی که در مریوان شهروندان را اذیت می کرد، ناشی از یک نوع پوشش گیاهی خاص منطقه بود، که عامل اصلی آتش هم محسوب می شود، بیش از ۸۵ درصد پوشش گیاهی زیر اشکوب جنگلهای منطقه از این پوشش گیاهی تشکیل شده است.

وی به اهمیت ورود مراجع قضایی جهت پیگیری این رخداد اشاره و اعلام کرد: دستگیری ۱۴ نفر عامل حریق، ۱۲ نفر عامل زغال گیری در روستاهای مریوان، یک نفر حریق عمدی و توقیف یک خودروی زغال گیری دستاوردهای مهم ورود قضایی به آتش سوزی های اخیر مریوان است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان، گفت: طی سه روز آتش سوزی جنگل های مریوان ۷۰ پرواز با ۲۸۰ هزار لیتر آبگیری انجام گرفت و با ورود بالگرد سوم در روز سوم، مدت زمان آبگیری از ۱۷ دقیقه به ۶ دقیقه کاهش یافت.

شریفی‌پور افزود: ۸۵ درصد پوشش گیاهی مرتعی که قابل مصرف برای دام نیست در آتش‌سوزی جنگل‌های مریوان دچار حریق شد.

وی از کشف ۱۰۱ کیسه زغال، طی بازدید های میدانی از روستاهای مریوان خبر داد و خاطرنشان کرد: در این زمینه ۲ خودرو حامل زغال نیز توقیف شده است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha