• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1402052515855
  • خبرنگار : 71654

روسیه یا هند؛ کدام زودتر قطب جنوب ماه را فتح می‌کند؟

روسیه یا هند؛ کدام زودتر قطب جنوب ماه را فتح می‌کند؟

ماموریت فرودگر لونا-۲۵ روسیه در رقابت با فرودگر هندی چاندرایان-۳ است. یکی از این دو تبدیل به اولین ماموریتی خواهند شد که تا به امروز بر روی قطب جنوب ماه فرود آمده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس ابزارهای علمی لونا-۲۵ را روشن کرده است و دانشمندان پردازش اولین داده‌های این فضاپیما را آغاز کرده‌اند.

ماموریت لونا-۲۵، اولین ماموریت فرودگر ماه روسیه از سال ۱۹۷۶ تاکنون است که با فرودگر ماه چاندرایان-۳ هند رقابت می‌کند. چاندرایان -۳ می‌تواند اولین فرودگری باشد که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) روی ماه فرود می‌آید.

هدف هر دو ماموریت انجام یک فرود نرم بر روی قطب جنوب ماه است که پیش از این هرگز کاوش نشده و هر یک از این دو می‌توانند اولین فرودگری باشند که به آن جا می‌رسند.

لونا-۲۵ در راه رسیدن به قطب جنوب ماه 

از آنجا که دانشمندان بر این باورند که در زیر خاک ماه و درون دهانه‌های آن مجموعه‌هایی از یخ آب پنهان شده‌ است، آژانس‌های فضایی پیشرو جهان قطب جنوب قمر زمین را مورد هدف قرار داده‌اند. جایی که هرگز نور خورشید را نمی‌بیند.

در روز جمعه، ۱۰ اوت، روسیه یک موشک سایوز ۲.۱ حامل فضاپیمای لونا-۲۵ را از پایگاه فضایی وستوچنی در شرق روسیه به فضا پرتاب کرد.

پیش از پرتاب، کل روستای شاختینسکی تخلیه شد زیرا روسکاسموس اعلام کرده بود که پیشران‌های موشک سایوز ممکن است پس از جدا شدن از مرحله دوم موشک روی زمین سقوط کنند.

لونا-۲۵  اکنون در حال طی کردن یک سفر ۲۳۸ هزار و ۸۵۵ مایلی(۳۸۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتری) به ماه است و روسکاسموس ابزارهای علمی آن را در مسیر روشن کرده است. این آژانس فضایی اعلام کرد که اولین داده‌های خود را از این ماموریت پردازش کرده است.

روسکاسموس توضیح داده است: اولین داده‌ها در مورد پرواز به ماه به دست آمده و تیم علمی پروژه پردازش آن را آغاز کرده‌اند. لونا-۲۵ به پرواز خود به سمت ماهواره‌ی طبیعی زمین ادامه می‌دهد. تمام سیستم‌های آن به درستی کار می‌کنند، ارتباط با آن پایدار است و تعادل انرژی مثبت است.

هند ماموریت چاندرایان خود را در روز ۱۴ ژوئیه آغاز کرد، اگرچه سرعت آن کندتر از لونا-۲۵ است. لونا-۲۵ مستقیما به سمت ماه سفر می‌کند، در حالی که چاندرایان-۳ چندین مانور در اطراف زمین انجام داد و همچنین چندین بار به دور ماه خواهد چرخید.

انتظار می‌رود چاندرایان-۳ در روز ۲۳ اوت(اول شهرویر)، تقریبا همزمان با لونا-۲۵ به سطح ماه برسد. تاریخ فرود هر دو ماموریت مشخص نیست، به این معنی که هر دو می‌توانند اول به آنجا برسند.

برنامه‌های ایستگاه فضایی قمری روسیه

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فرودگر لونا-۲۵ که تقریبا به اندازه‌ی یک ماشین کوچک است، به مدت یک سال در قطب جنوب ماه کار خواهد کرد.

اگرچه آژانس فضایی ایالات متحده ناسا اولین کسی بود که انسان را به ماه فرستاد، اما ماموریت لونا-۲ روسیه در سال ۱۹۵۹ اولین ماموریتی بود که به ماه رسید و لونا-۹ در سال ۱۹۶۶ اولین فرود نرم روی سطح ماه را انجام داد.

در حال حاضر، لونا-۲۵ اولین ماموریت فرودگر ماه روسیه در طی ۴۷ سال است. آژانس فضایی این کشور امیدوار است به جهانیان نشان دهد که می‌تواند بدون هیچ مانعی به رغم تحریم‌های ادامه‌دار پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عملیات فضایی خود ادامه دهد.

روسیه قصد دارد ماموریت‌های بیشتری به ماه پرتاب کند و در حال بررسی امکان ساخت یک ایستگاه فضایی در مدار ماه با همکاری چین و همچنین انجام یک فرود مشترک روی سطح ماه همراه با چین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha