• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۰
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402052516377
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل هواشناسی گیلان عنوان کرد؛

کاهش ۸ درصدی بارش های گیلان نسبت به بلندمدت

کاهش ۸ درصدی بارش های گیلان نسبت به بلندمدت

ایسنا/گیلان مدیرکل هواشناسی گیلان، از کاهش هشت درصدی بارش باران در استان طی امسال خبر داد و گفت: شاهد کاهش ۲۵ درصدی بارش ها در آغاز فصل زراعی امسال بودیم.

محمد دادرس امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان گیلان، با بیان اینکه امسال ۸۰۰ میلیمتر بارش در استان داشتیم، اظهار کرد: نسبت به بلندمدت شاهد کاهش هشت درصدی بارش ها هستیم.

وی با اشاره به بارش ۳۱۱ میلیمتری در حوضه آبریز سد سفیدرود در سال جاری، افزود: اگرچه شاهد افزایش ۲۱ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم، اما نسبت به بلندمدت کاهش هشت درصدی دارد.

مدیرکل هواشناسی گیلان از کاهش ۲۵ درصدی بارش ها در آغاز فصل زراعی سال جاری نسبت به بلندمدت خبر داد و اضافه کرد: خوشبختانه بارش های تیرماه بخش عمده این کاهش را جبران کرد.

دادرس، رودبار و دیلمان را با ۳۲ درصد کاهش دارای کمترین مقادیر بارندگی در سال جاری دانست و تصریح کرد: در غرب استان شاهد افزایش ۰.۷ درصدی بارش ها نسبت به بلندمدت بودیم.

وی با اشاره به بارش ۱۰۲ میلیمتری در اردیبهشت ماه از افزایش ۹۲ درصدی نسبت به سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: در خردادماه و تیرماه نیز به ترتیب شاهد افزایش ۱۵ درصدی و ۷۹ درصدی بارش ها بودیم؛ البته تا ۱۵ مردادماه نیز ۵۱ درصد افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته داریم.

مدیرکل هواشناسی گیلان ۴۰ درصد بارش های سال جاری معادل ۳۰۰ میلیمتر را در فصل زراعی دانست و گفت: در فصل زراعی گذشته ۲۰۰ میلیمتر بارندگی داشتیم که امسال با رشد ۵۰ درصدی مواجه هستیم؛ همچنین ۱۰ سیلاب داشتیم که در ۲۳ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به وقوع بارش های به هنگام در اردیبهشت، خرداد و تیر، اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۶ هشدار زرد و هفت هشدار نارنجی هواشناسی صادر کردیم که شامل بارش باران شدید و وزش باد گرم و تغییرات دمایی و... بود؛ ۱۰ روز آینده نیز بهترین زمان برای برداشت برنج از شالیزارهاست.

دادرس، با بیان اینکه از ابتدای زمستان تا پایان بهار شاهد خشکسالی شدید در جنوب استان هستیم، عنوان کرد: در شرق و غرب استان خشکسالی خفیف داریم که ناشی از بارندگی های مناسب بهار است. برای شهریورماه نیز کاهش ۲۰ درصدی بارش نسبت به نرمال را پیش بینی می کنیم.

وی با بیان اینکه در مهر و آبان بارندگی قابل توجهی خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود شاهد افزایش یک تا دو درجه ای دما در مهر و آبان نسبت به بلندمدت باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha