• جمعه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402052717263
  • منبع : فضای مجازی

ظهره‌وند: بهبود روابط تهران ـ ریاض به بهبود امنیت منطقه کمک می‌کند

ظهره‌وند: بهبود روابط تهران ـ ریاض به بهبود امنیت منطقه کمک می‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: توسعه روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و در رأس آنها عربستان می‌تواند خلأ امنیتی‌ای که در گذشته احساس می‌شد را از بین ببرد.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به تاثیر بهبود و تقویت روابط ایران و عربستان، گفت: قطعاً نقش رژیم صهیونیستی و آمریکا ریشه و عامل اصلی در عدم ثبات و بی‌ثباتی در منطقه است. در پی تحولات یک یا دو سال اخیر شاهد هستیم، کشورهای حاشیه خلیج فارس به این جمع‌بندی رسیدند که باید امنیت را در آن‌جا تعریف کنند و اتکای خود را از آمریکا کاهش داده و قطع کنند.

وی افزود: موضوع ایران هراسی که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی همواره به آن دامن می‌زنند، امروز دیگر رنگ باخته است و با نزدیک شدن دو کشور ایران و عربستان به یکدیگر قطعاً نقش عربستان و کشورهای منطقه در مسیر خود اتکایی جهت تامین امنیت ظهور و بروز پیدا می‌کند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه توسعه روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در راس آن‌ها عربستان سعودی می‌تواند خلاء امنیتی که در گذشته احساس می‌شد را از بین ببرد، تصریح کرد: در این راستا، دیگر نیازی به حضور آمریکا و کشورهای فرامنطقه‌ای نخواهد بود. این موضوع کاهش هزینه‌های ملی در منطقه را در پی دارد و موجب افزایش کارآمدی و گسترش همکاری‌ها می‌شود.

ظهره‌وند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای تحقق اهداف خود در بستر ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی، گفت: اثبات شده است که آمریکایی‌ها نه تنها نقش ثبات ساز ندارند بلکه اهداف آن‌ها در بستر ناامنی، بی‌ثباتی، اخلال و به هم ریختگی محقق می‌شود.

وی ادامه داد: تجربه افغانستان و اوکراین نشان‌دهنده نقش مخرب آمریکاست و عربستان به این موضوع دست پیدا کرده که در سایه همکاری با ایران صلح و ثبات در یمن هم می‌تواند بدون مداخله آمریکا برقرار شود.

این دیپلمات سابق ایران در تشریح سفر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به عربستان نیز، خاطرنشان کرد: هنگامی که ما از توسعه و عادی‌سازی روابط صحبت می‌کنیم، بایستی رفت و آمدها به صورت تعریف شده و مستمر وجود داشته باشد.

وی افزود: سفر آقای امیرعبداللهیان به عربستان پاسخی بود به سفر آقای بن فرهان وزیر خارجه عربستان به ایران. وزیر خارجه کشورمان از این فرصت استفاده کرد و ضمن مرور بر مطالب مطرح شده در گفت‌وگوهای دوجانبه در تهران، سفیر جدید ایران در عربستان را هم معارفه کرد، این موضوع درخصوص سفیری که قرار است به عربستان اعزام شود، کمک کننده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha