• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402052918176
  • منبع : نمایندگی خوزستان

آغاز تلاش برای احیای قنات‌های تاریخی «راسوند»

آغاز تلاش برای احیای قنات‌های تاریخی «راسوند»

ایسنا/خوزستان مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی «آیاپیر» ایذه با اشاره به جایگاه و نقش قنات‌ها در تاریخ و گذشته شهر ایذه، از احیای قنات‌های تاریخی منطقه راسوند خبر داد.

مهدی فرجی با اعلام این خبر گفت: روستای تاریخی و کهن راسفند در شش کیلومتری شمال باختری شهر ایذه و نخستین روستا بر کرانه‌های دهستان مرغا است که در مسیر تاریخی و کهن مسجدسلیمان واقع شده و به دلیل وجود قنات‌های شناخته‌شده آن، کشاورزی در این بخش از دیرباز دارای جایگاه ویژه‌ای بوده است.

مدیر پایگاه میراث‌ فرهنگی آیاپیر افزود: پیشینه این روستا بر بنیان مطالعات باستان‌شناسی به دوره پارینه‌سنگی جدید و فراپارینه‌سنگی از حدود ۱۸۰۰۰ سال پیش از این می‌رسد که به دلیل وجود نشانه‌های فرهنگی و زیستی انسان‌ها در غارها، اشکفت‌ها و پناهگاه‌های پیرامونی که در این منطقه به دست آمده است، این روستا را در مقام و جایگاه ویژه‌ای می‌نشاند.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، او ادامه داد: وجود قنات‌های سلسله‌وار که به روستا و مظهر قنات منتهی و جاری می‌شوند، به همراه بقایای بنای یادمانی موسوم به قلعه‌مدرسه که بر کرانه‌های راهی کهن در این روستا ایجاد شده است، گواه دیگری بر کهنگی و فرهنگ پرمایه روستای راسوند است که بیانگر آبادانی، اشتغال و اهمیت روستا در بازه زمانی ۴۰۰ تا ۱۱۰۰ هجری قمری است.

قنات‌های راسوند مربوط به سده‌های متاخر دوران‌ تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان ایذه، بخش مرکزی، دهستان حومه غربی، جنوب روستای راسوند واقع شده و ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۹۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فرجی با تاکید بر این که وجود قنات منحصر به‌فرد در منطقه ایذه که واجد شرایط اضافه شدن به فهرست قنوات جهانی را در خود دارد، در آینده از اسباب گشایش‌های فرهنگی، گردشگری و کشاورزی در بخش روستایی خواهند بود، تصریح کرد: روند لایروبی، استحکام‌بخشی و احیای قنات‌های راسوند توسط دهیاری و شورای اسلامی روستای راسوند و با همکاری و نظارت پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر آغاز شده است که این روند شامل نقشه‌برداری، لایروبی کوره‌قنات، استحکام‌بخشی دیواره میله‌چاه‌ها، برداشتن دخالت‌های ناهمگون بر پیرامون مظهر قنات، برداشتن نخاله‌ها و آوارهای دپوشده دهانه چاه‌ها، استحکام‌بخشی تاق‌های کوره قنات و ایجاد هرنج است که بر پایه تفاهم‌نامه میان پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر و دهیاری راسفند در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha