• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402052918258
  • خبرنگار : 71592

نارضایتی الجزایر از اولویت دادن به خشونت در نیجر: راه‌حل سیاسی امکان‌پذیر است

نارضایتی الجزایر از اولویت دادن به خشونت در نیجر: راه‌حل سیاسی امکان‌پذیر است

وزارت خارجه الجزایر ضمن ابراز تاسف بابت در اولویت قرار گرفتن خشونت در نیجر، اعلام کرد، راه حل سیاسی از طریق مذاکره هنوز امکان پذیر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری المیادین، این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد:  عمیقاً متأسفیم که به جای راه حل سیاسی و مذاکره‌ای که امکان بازگرداندن مسالمت آمیز نظم قانون اساسی و دموکراتیک را در نیجر، کشور برادر و همسایه، می‌دهد، به خشونت در این کشور اولویت داده‌ایم. این در حالی اتفاق می‌افتد که "نشانه‌های مداخله نظامی در نیجر در حال آشکارتر شدن است."

در این بیانیه تاکید شده است که الجزایر بر این باور است که این "راه حل سیاسی از طریق مذاکره هنوز امکان پذیر است" و مسیرهایی که می‌تواند به آن منتهی شود "هنوز طی نشده است و فرصت‌ها همچنان باقی است."

در بیانیه وزارت امور خارجه الجزایر همچنین آمده است: «تاریخ منطقه به طور قطع گواهی می‌دهد که مداخلات نظامی به جای راه حل، مشکلات بیشتری را به همراه داشته است و به جای گسترش دادن امنیت و ثبات، به درگیری‌ها و تفرقه‌ها بیش از پیش دامن زده است».

در این بیانیه، الجزایر از همه طرف‌ها خواست «به ارزش‌های خویشتن‌داری، خرد و احتیاط متعهد شوند» و اعلام کرد، این ارزش‌ها همگی موجب می‌شود راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره برای بحران فعلی قانون اساسی نیجر در اولویت قرار بگیرد، قبل از اینکه اقدامی جبران‌ناپذیر صورت بگیرد و منطقه وارد چرخه خشونتی شود که عواقب وخیم آن قابل پیش‌بینی نیست.

در ادامه این بیانیه آمده است، پایبندی به ارزش‌های مذکور موجب می‌شود نیجر و کل منطقه از آینده‌ای خطرناک دور شوند به ویژه از نظر تروریستی و اشکال جنایت‌های سازمان یافته دیگر که توانایی کشورها و مردم منطقه را تحلیل می‌برد.

همچنین پیشتر السعید شنقریحه، رئیس ستاد ارتش الجزایر تاکید کرد، کشورش با دخالت نظامی خارجی در نیجر مخالف است و هشدار داد، این دخالت به بی‌ثباتی بیشتر در "منطقه ساحل" منجر خواهد شد.

وی در سخنرانی در یازدهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو خواهان بازگشت به وضعیت قانونی در نیجر در سریعترین زمان ممکن و به دور از دخالت‌های خارجی شد و گفت، این دخالت منجر به بی‌ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که وضعیت در منطقه ساحل آفریقا «نتیجه مستقیم پیامدهای منفی بحران لیبی، مداخلات خارجی در منطقه از سال ۲۰۱۱ و توسعه نگران کننده درگیری مسلحانه در سودان از آوریل ۲۰۲۳ است.»

عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر هم با رد کامل و قاطعانه مداخله نظامی در نیامی، تأکید کرد که بحران نیجر یک «تهدید مستقیم برای الجزایر» است.

رئیس جمهوری الجزایر در نشست رسانه‌ای خود با نمایندگان مطبوعات ملی تاکید کرد که بحران نیجر با منطق حل می‌شود و نه با زور. وی افزود، کشورش برای مداخله به منظور برقراری اتحاد مجدد در نیجر و آغاز گفت‌وگو آماده‌ است.

ارتش نیجر ۲۷ ژوئیه در تلویزیون دولتی از برکناری محمد بازوم، رئیس جمهوری این کشور، بازداشت وی در محل اقامتش، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات منع آمد و شد خبر داده و اعلام کرد، به دلیل وخامت اوضاع امنیتی و سوء مدیریت می‌ خواهد به نظام فعلی کشور پایان دهد.

پس از پیش‌بینی‌هایی که بعد از نشست سران "اکوواس" در آکرا، پایتخت غنا وجود داشت، عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت در سازمان "اکوواس" اظهار داشت که این سازمان آماده مداخله نظامی در نیجر است و این یک مداخله کوتاه مدت برای بازگرداندن نظم قانون اساسی خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha