• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402052918344
  • خبرنگار : 71129

تلگراف: پس از افغانستان، غرب در آستانه شکست مفتضحانه در اوکراین است

تلگراف: پس از افغانستان، غرب در آستانه شکست مفتضحانه در اوکراین است

"به نظر می‌رسد ناتو امیدواری‌ها برای پیروزی اوکراین را کنار گذاشته است. یکی از مقام‌های ناتو گفته که یک توافق صلح ممکن است با واگذاری اراضی اوکراین به روسیه در ازای عضویت در این ائتلاف نظامی به انجام برسد."

به گزارش ایسنا، روزنامه تلگراف در سرمقاله‌ای می‌نویسد: «این اظهارت "استیان ینسن"، رئیس دفتر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در اوکراین مایه نگرانی و خشم شده و اوکراینی‌ها حق هم دارند. ینسن بعدا بابت روش بیان دیدگاه‌هایش عذرخواهی کرد اما گفته‌هایش را حذف نکرد. تاکید بعدی استولتنبرگ بر این مساله که مذاکرات صلح بر اساس شرایط کی‌یف برگزار می‌شود هم باعث نمی‌شود تا این ظن از میان برود که ببینیم غرب واقعا چگونه این جنگ را می‌بیند و ینسن چه چیزی را افشا کرده است.

ارزیابی اخیر اطلاعاتی آمریکا مشخص کرد که ضد حمله اوکراین علیه روسیه دستاوردها و اهدافی در زمینه قطع دسترسی ارتباط زمینی مسکو با کریمه را محقق نمی‌کند. این نتیجه گیری تاریک از سوی برخی نشان می‌دهد که با وجود حملات هم از سوی روسیه و هم از سوی اوکراین، هیچکدام به آن اهداف مهم استراتژیک دست پیدا نخواهند کرد.

پاسخ به این بن بست مشخص، اعمال فشار به اوکراین برای دست شستن از اراضی الحاقی به روسیه نیست بلکه تغییر در حقایق موجود است. این مساله هم فقط با تلاش‌های دو چندان در کمک به کی‌یف با منابع جنگی کافی به منظور عقب نشاندن روسیه محقق می‌شود که اگر امسال نشود سال آتی صورت می‌گیرد.

دو سال پس از عقب‌نشینی مفتضحانه از افغانستان، به نظر می‌رسد غرب بار دیگر قرار است در آستانه یک شکست شرم‌آور قرار گیرد. یک توافق صلح با چنین شرایطی به منزله پیروزی برای روسیه و شکست اوکراین است. چطور می‌شود که تسلیم اراضی مساله‌ای نباشد؟

در عوض ما باید به کی‌یف حمایتی بدهیم که تاکنون از ارائه آن عاجز بوده‌ایم. جدیدترین گزارش‌ها از واشنگتن به ما مطالب جدیدی ارائه نمی‌دهد. آنها فقط ارزیابی‌های یکسان در فوریه ۲۰۲۳ را تایید می‌کنند که پیش بینی می‌کرد کمبودها در ارسال تجهیزات و تقویت نیرو به شکست ضد حمله اوکراین منجر می‌شود.

به عبارت دیگر، آنچه امروز شاهدش هستیم شکست غرب در پایبندی به اصولش است. واشنگتن و برلین بجای اتخاذ اقدامی قاطع در اوایل سال جاری میلادی برای تضمین تجهیز مناسب، به اوکراین تاکید کردند تا بر اساس دکترین تاکتیکی ناتو مبارزه کند و در عین حال، اوکراین را از ابزار انجام آن محروم کردند. غرب به ارسال قطره چکانی جنگ افزار نظامی، دعوا بر سر ارسال تانک‌ها، جنگنده‌های اف-۱۶، سیستم‌های موشکی تاکتیکی ATACMS و گلوله‌های خوشه‌ای که برای موفقیت کی‌یف حیاتی هستند، مبادرت ورزیده است.

پس از چندین ماه عذاب آور، آمریکا در نهایت مهمات خوشه‌ای را برای اوکراین تامین کرد و در روزهای اخیر با بی میلی ارسال اف-۱۶ از دانمارک و هلند را به کی‌یف تایید کرده است. اگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درست زمانیکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که اولین بار برای این جنگنده‌ها درخواست داد، همان تفکر "اقدام در همان روز" وینستون چرچیل را پی می‌گرفت، الان اوکراینی‌ها می‌توانستند نیروهای روسی را در اوکراین هدف قرار دهند. اما اکنون تا سال آتی میلادی نیروهای اوکراینی نمی‌توانند در آسمان کاری از پیش ببرند.

حتی الان هم، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان خواستار مذاکرات صلح بیشتر است درحالیکه همچنان درباره تامین کردن یا نکردن فوری موشک‌های کروز "تاوروس" مورد نیاز اوکراین تعلل می‌کند. ایده مذاکرات صلح در این شرایط اگر خطرناک نباشد حتما مسخره و مضحک خواهد بود.

هرگونه تلاشی که تاکنون انجام شده بجز یکسری گفت‌وگوهای بی معنا، چیز دیگری نبوده است. مساله شکست در صحنه نبرد به کنار، بجز چین هیچ کشور دیگری نمی‌تواند به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فشار وارد کند تا احتمالا ارتش خود را از اراضی تحت کنترل خارج کند. همچنین با وجود حضور شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در نشست صلح اوکراین در جده، عربستان، او به دنبال مجبور کردن پوتین نیست چون آن را باعث قوی‌تر شدن غرب می‌بیند.

در این میان، طرح جایگزین برای اوکراین به منظور پیوستن به ناتو پس از واگذاشتن مناطق بزرگی از قلمروی خود، مضحک و خنده دار است. بجز اینها، پوتین با گسترش ناتو هم موافق نیست.

اما حتی اگر چنین هم شود و اوکراین خود را تسلیم روسیه کند پیوستن به ائتلافی که خودش را کنار می‌کشد، دیگر ارزشی ندارد. این به معنای واقعی شکست ناتو در تضمین برتری متحدش در مهمترین درگیری نظامی در اروپا از زمان تشکیل آن خواهد بود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۲:۱۸

بی شک و بطور یقین شکست 2بارۀ ناتو+آمریکا و تکرار فرار شبانه از افغانستان.....تاریخ درس عبرت است اگر بخوبی درک شود......

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۳۴

هدف آمریکا دادن افغانستان به طالبان بود که به هدفش رسید در ضمن آمریکا در حال بازگشت دوباره به افغانستان هست

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۰۳

اینکه عده ای عنوان می کنند که روسیه قصد داشته 72 ساعته در اکراین فلان کند وبیسار نماید همه کشک است اگر هیچ نیروی نظامی هم در اکراین نبود وفقط واحد های نظامی روسیه می خواستند راه گیمایی کنند حداقل تا زمان اشغال کل اکراین 6ماه زمان احتیاج داشت. چون اکراین بیش از 600هزار کیلومترمربع وسعت دارد..

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۵:۳۲

اگر برگردیم به تابستان ۱۴۰۰ شما انتخابت چیه؟ طالبان بیاد و خروج آمریکا رو جشن بگیری یا همون دولت بمونه و آمریکا کنترلش کنه ؟ الان با رفتن آمریکا ما ضرر کردیم یا آمریکا ؟ چرا مزخرفات تو مغزتون نگه میدارید .

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۸:۳۲

جوجه‌ها‌را‌اخر‌پاییز‌میشمارند‌یقینا‌غرب‌در‌برابر‌شرق‌پیروز خواهد‌شد

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۲:۵۷

نظرتان را برای خودتان نگهدارید ! واقعیت روی زمین و اتفاقات جنگ را نگاه کنید ، نزدیک به دو سال از تجاوز روسیه دومین قدرت نظامی دنیا که می خواست ۷۲ ساعته اوکراین را به تصرف درآورد ، می گذرد . و اکنون بعد از گذشت دو سال اوکراین در حال پس گرفتن اراضی اشغالی توسط روسیه است ، پهپادهای اوکراینی برفراز آسمان مسکو و در چند قدمی کرملین عملیات انجام می دهد ، ارزش روبل به پایین ترین سطح خود رسیده است !

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۰۵

دقیقا درسته

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۵۸

احسنت کاملادرست است،شکست روسیه حتمی هست چون تهدیدبه استفاده اتمی هم کرد ودیدکه هیچی تغییرنکردچون تنهاروسهااتم ندارندوچندین کشوردیگه دارن اگه یکی بزندده تامی خوردونابودی روسهاوپوتین رارقم می زند۴۶۷

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۴۵

آره تو راست می گی خود مرکل وکل اروپا وآمریکا اعتراف کردن که از سال ۲۰۱۴ ما روسیه را فریب دادیم و طی ۸سال داشتن اوکراین را مخفیانه با انواع جنگ‌افزار و غیره تجهیز می‌کردن والان هم مثل سیل تجهیزات جنگی به اوکراین گسیل دادن وهر آنچه که لازم هست حتی بیشتر در اختیار اوکراین قار می‌دن روسیه رو تحریم کردن والن دارن خودشون اعتراف میکنن تحریم های اون مثل کارتون میک میک به سمت خودشون کمانه کرده

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۵:۰۹

این هایی که گفتی نظر رسانه های غربی بود اکراینی که ازش تعریف میکنی با اون ریس جمهور دلقکش کلی از مردمشو به کشتن و آواره و زنان کشورش هم قاچاق میشن میتونی تحقیق کنی می تونست عوض نوکری غرب و شاخ و شونه کشیدن به روسیه یه کم باهاش کنار بیاد بعد درباره پهباد ها که میگی تا کرملین رسیده شوخی رسانه ای بیش نیست این ناتو و امریکا قرار بود عراق و افغانستان رو آباد کنن نتیجه ش چی شد ؟

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۵:۲۹

گفته آمریکاوناتو مهمه «میگن حتی اوکراین نتوانسته پیشرفت آن چندانی که میل آمریکاست رو داشته باشه هنوز خرسون وزاپاروزیا دست روسهاست»

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۶:۱۱

بر آدم دروغگو لعنت

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۳۲

شکست روسیه یعنی ایران کمی تفکر چیزی ازسیاست وجنگ نمی‌دانید بهتر نظر ندهید

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۵۱

ضمن سلام خدمت این دوست عزیز شما احتمالا در جریان نیستی یا خودت را بخواب زدی وگرنه آنچه مشخصا به عین و به اقرار ناتو و ژنرال های آمریکا گفته می شود شکست بدون تردید اکراین در ضد حمله بوده و هست حالا شما اخبار را از کجا بدست می آوری الله و علم ولی خواهشا شما و دوستان دانشمند دیگر جو گیر نشوید چون ما ایرانی ها اصولا در تمام شرایط جو گیریم

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۱:۲۵

احسنت

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۳:۳۰

اگر اطلاعات داشتی و یا حداقل نگاهی به خبرگذاری های غربی میکردی میدانستی اوکراین در این جنگ بیش از 150هزار نیروی نظامی معادل 14لشگر خود را بکشتن داد و نتونست یک وجب پیشروی نماید. وقتی مردم در زمان انتخابات فریب تبلیغات غرب را خوردن و به یک کمدین دلقک رای دادن باید هزینه این انتخاب غلط را پرداخت کنند. زلسنکی کمدین اوکراین را تبدیل به افغانستان دیگر کرد.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۰۷

شاید روسیه هم مثل افغانستان دست از پا درازتر خاک اوکراین رو ترک کنه حتی اگر نصف خاک اوکراین رو به روسیه واگذار کنند غرب شکست نخورده چون نصف دیگر هم می تواند پایگاه بزند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۰۹

دقیقا پیش درامد جنگ جهانی سوم هستش عملا نزدیک به ۴۰کشور مقابل روسیه ایستاده وازاوکراین حمایت می کنند هم نیروی انسانی وهم ادوات وجنگ افزار وهم اموزش و ..... وقطعا پیروز این جنگ روسیه هستش

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۱۵

باشه شما توهم دارین! در همه جبهه ها دست برتر اوکراین داره اونم در مقابل به اصطلاح ارتش دوم جهان که داره برای نگه داشتن یک روستا مبارزه می کنه

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۲۶

مدیر پخش مردونه باش چرا همش سنگ روس را به سینه میزنید ۹۰ درصد شهدای عزیز ما که زیر خاکند تیر و ترکش روسی تو قلبشون

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۳۱

لتونی و لیتوانی واستونی و مولداوی بلوک شرق توسط امریکا و‌ناتو اشغال شدند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۴۷

حقیقت تعغیر نمیکند بلکه این واقعیت های بدلی مبتنی بر توهمات ذهن ماست که تعغیر میکند پس جمله حقایق تعغیر کرده منطبق بر حقیقت نیست چون حقیقت یک چیز است و غیر قابل تعمیر و آنچه تعغیر کرده هرچه بوده حقیقت نبوده بلکه واقعیت‌های بدلی بوده

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۳:۵۵

از لحاظ تاکتیک و نوع تسلیحات وکارایی وزهر داربودن تسلیحات و وارد آوردن تلفات همیشه برتری با روسیه بوده و این مسئله درجنگهای شبه جزیره کره، ویتنام، کوبا، سوریه، عراق واخیرا در سوریه که باشکست کامل امریکا و70 کشور همراهش به اثبات رسیده.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۰۵

غرب شکست مفتضحانه می‌خورد آمریکا در معرض اضمحلال است چین تبدیل به قدرت اول جهان شده به تو چه مگر تو اروپا آمریکا یا چین هستی مگر روسیه پیروز شود کله پاچه اش به تو می‌رسد چرا عقلت را کار نمی اندازی نفت در برابر غذا

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۱۱

فلن که روسیه عین بلبل توی گل گیر کرده

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۳۲

اخه چرااینقدرسنگ امریکاوغرب روبه کله میزنن بعضیا۹۲۳

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۱۸

واقعا شما الفبای سیاست رو متوجه نمیشید من اگر جای اروپا و آمریکا بودم کاری میکردم که این جنگ هر چقدر میشه طو لانی تر و کسترده تر بشه .البته همین الان هم روبل سقوط کرده و روسیه بزودی جنگ رو تموم میکنه و تا سنت آخر ضرری رو که به اوکراین زده باید پس بده

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۳۳

دیر ی نپاید که زلنسکی آرزوی پیروزی را به کور ببرد دست نشانده و مزدور واقعی دنیا را به جنگ ونابودی کشاند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۴۲

چرا شما اینقدر می سوزید؟

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۴۵

چقدر بی پروا از دولتی متخاصم و متجاوزگری مثل روسیه دفاع میکنید

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۴۸

تلگراف غلط زیادی کرده با ایسنا

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۸:۱۳

واقعا.... تلگراف وایسنا

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۵۲

هشت جنگ سینه جوانان وطن با گلوله و ادوات جنگی روسیه دریده و شهید شدند، مدیون خون اونای.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۵۳

امریکای انگلوساکسون پلید خون ریز جنگ طلب الهی نابود بشه با دارودسته اروپایی کثیفش مگر اکراین مال پدرشونه اکراین از قدیم به روسیه تعلق داشته وداره اکراین کشور نیست متطقه ای از خاک روسیه هست کیف یک زمانی پایتخت تزارها بوده حتی لهستان وفنلاند هم مال روسیه بوده مگر ارث پدرشون که این بی هویت تعیین تکلیف میکنند همه جا رو با تیت پلید ثروتهارو غارت میکنند نسل وشی وجنگ درست می کنند به بردگی می برند بمباران می کنند انشالله مردم کشورهای افریقایی که سالها تحت ستم وغارت اینها بودن دخلشان رو می اوردند .گر صبر کنی زغوره حلوا سازی

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۰ ۰۸:۰۷

اتفاقا توی جنگ جهانی دوم روسها تهران را هم اشغال کردند. نظرتون چیه؟

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۴:۵۵

شکست در افغانستان؟؟؟ من نمیدونم تو کله کارشناسای شما چی میگذره

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۵:۰۲

چقدر سران ما ساده هستند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۵:۰۷

انشا نوشتید یا خبر منتشر میکنید؟!واقعیت اینه که غرب فعلا ابرقدرت دنیاست و هر حکومتی خارج از منافع غرب رفتار و حرکت کرده نابود شده است

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۵:۲۹

برخی از سیاستمداران ایرانی بدون علم و آگاهی و با تمسک به ایده " اوکراین پایگاه امریکاست " ناجوانمردانه به اوکراین می تازند و از روس حمایت می کنند . در پاسخ می گوییم اولا از دیدگاه علم حقوق ، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین مظلوم باید و حتما حفظ شود و از نگاه سیاستمداران خبره و دانا و اندیشمند ، روس یک متجاوز تلقی میشود چراکه بدون هیچ دلیلی به اوکراین حمله کرده تا به خیال خام خود امپراتوری قدرتمند روس را مجددا مانند دوره شوروی سابق تشکیل دهد و اوکراین را کامل تصرف کند اما زهی خیال باطل . در جنگ جهانی دوم روسها به ایران عزیزم حمله کردند و در دوره رضا شاه ، حرم مطهر امام رضا را به توپ بستند و افغانستان را هشت سال اشغال کردند اگر تو منصفی بگو ببینم روس ها مقدس هستند ؟؟؟؟؟😭😭😭

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۶:۵۳

با سلام نمی خوام الکی دفاع کرده باشم اما روسیه بی دلیل حمله کرده چرا تحقیق نکرده صحبت می کنی برادر روسیه اول به اوکراین هشدار داد که عضو ناتو نشو روسیه نمی خواد با ناتو در مرزهای خودش هم مرز بشه اوکراین هم قبول نکرد و روسیه پیش دستی کرد

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۲۰

آمریکاییها خیلی مقدس هستند که هر جا جنگ وفقر وعقب ماندگی و وابستگی وفحشا و ارتجاع و ...هست ریشه اصلیش دخالت آمریکا واقدامات تبهکارتنه آمریکاست.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۳۶

باز هم یک شکست دوباره آمریکا و ناتو درجنگ عراق شکست خوردن افغانستان نتونستن ساپورت کنن شکست خوردن در واقع سر اوکراینی‌ها کلاه گزاشتن مثله ماست پشتشونو خالی میکنن ویک زمستان سرد دوباره در راه هست که کمره اروپا خورد میشه خخخخخخ

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۰ ۰۸:۲۸

تجاوز روسها زخم تجاوزات به شمال ایران را برایم تازه کرد هیچ وقت آن تاخت و تازها، قراردادهای ننگین و نامردی های روس ها در حق ایران در ذهنم پاک نمیشود هر وقت نقشه شمال ایران را می بینم حرص میخورم، اینها متجاوزان کثیف و طمع کاری اند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۵:۵۳

شکست غرب؟ توهم زدید روسیه دست به دامان مزدوران واگنر شده و بازماندگان حزب توده ایران هنوز سنگ روسیه متجاوز را به سینه می‌زنند ، آمریکا از افغانستان فرار نکرد بلکه مشکل امنیتی برای ایران و منطقه درست کرد ، فعلأ دکترین کیسینجر داره کار می‌کنه و با تقویت اسلام افراطی در منطقه ، اسرائیل را از انزوای سیاسی در منطقه خارج کردند و شما فقط یک وجب جلوی بینی را می‌بینید و سینه زنی برای پوتین

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۶:۰۷

نتیجه علاف شدن آمریکا در برجام همین است که چون تمرکز خود را روی ایران گذاشته است همه برایش شاخ شدند و آمریکا علاف من و من علاف آمریکا

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۶:۱۳

مگر روسیه در افغانستان پیروز شد که غرب را به شکست در افغانستان متهم میکند؟! روسیه تنها ، بیچاره و زبون برو دنبال کره شمالی .

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۶:۳۵

شکست غرب در افغانستان ؟ خودتون ساده لوح هستید یا مخاطبان خود را ساده لوح می انگارید ؟ آمریکا خودش افغانستان رو ترک کرد تا طالبان بلای جان ایران شود

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۶:۳۶

البته این سیاست آمریکا بود ولی بعضی ها فکر می کنند که آمریکا فرار کرد

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۱۴

دراین جنگ تحت هر شرایطی بازنده روسیه است

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۲۱

شکست برای پوتین که قرار اکراین بی دفاع را یک شبه زیر پای خودش ببینه روش سیاه

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۲۸

از اول هم همه میدانستند سرمایه گذاری روی زلنسکی و اوکراین یا سرمایه گذاری اشتباه است و نباید ناتو طی ۱۵ ماه بیش از ۱۰۰ میلیارد روی جنگی که روی تخته پاره پوسیده است سرمایه گذاری بکند .این یک اشتباه بزرگ بود در مقابل آرتشی مثل روسیه و رئیس جمهوری هم چون پوتین .

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۷:۴۴

احتمالا تا پایان این دهه کشوری به نام اوکراین وجود خارجی نخواهد داشت اوکراین توسط یک آدم بی کفایت و البته خائن در دام اروپا و امریکا افتاد و نتیجه چنین حماقتی می تواندمحو از نقشه جغرافیایی و سیاسی جهان خواهد بود .

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۸:۱۳

هرکسی که یه ذره فکر کنه میفهمه ایران در جنگ طرف روسیه هست و این حمایت هم همه جانبه است درضمن آمریکا به تمام خواسته هاش تو افغانستان رسید در غیر اینصورت نیروهاش رو به خاک خودش نمیفرستاد

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۸:۵۳

شکست بعدی غرب تو خلیج فارسه اسرائیل دو سوته مراکز هسته ای عراق و سوریه رو با خاک یکسان کرد اما به ایران که رسید. کارش شده ترور دانشمندهای ما و پهپاد بازی و تهدید. اسراییل ترور می کنه سپاه تو لیست تروریست میره جالب نیست ؟؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۹:۲۱

همه دنیا دارن میبینن روسیه بی حیثیت شد و دست روسها باز شد که تنبل تو خالین .آمریکا هم اگر با عجله از افغانستان بیرون آمد برای روسیه برنامه داشت.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۹:۴۱

درود بر آقای زلینسکی، رهبر جوان و محبوب اکراین

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۱۹:۴۶

قطعا ناتو در راس آنها آمریکا شکست خورده این جنگ هستند آنها بهترین سلاح روز خود را به اکراین گسیل کردن تا روسیه راشکست بدن وبه اهداف خود برسند ولی خوشبختانه سرافکنده و شرمسار خواهند شد این مردم اکراین هست که کشته میشن وسرزمین خود را از دست میدن

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۰:۱۱

ولی امروز یکی‌از ژنرال های پوتین به پوتین نامه‌نوشته که جنگ اکراین را به پایان برسان امکان پیروزی تقریبا غیرممکن است حالا ما دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت ابوالفض را وچرا اینقدر از پوتین دفاع می کنید در عجبم

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۰:۱۲

امریکا همین است وقتی که زورش نرسید تسلیم خواسته های طرف میشود و متحدش را مثل نون خشک میفروشد و خداحافظ در جریان افغانستان همینطور شد در جریان اوکراین هم تکرار میشود.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۰:۳۵

آره به همین خیال باش روسیه بزودی فروپاشی میشه یک سال دیگه این جنگ طول بکشه فقر از سر وروی روسیه میباره

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۰:۳۶

یک ملت در مقابل متجاوز ایستاده که از قضا ابر قدرت هم هست مقاومت مردم اکراین را به غرب نسبت می‌دهد بنطرم مقاله نویس در حماقت محض این گزارش را نوشته

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۰:۵۶

اووه چه خبرتونه چه خبرتونههه!!! شماها را سننه؟!! شما نمیخواد راجب اکراین و روسیه نظر بدین، برین راجب تورم کشور خودتون نظر بدین

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۰:۵۷

رییس جمهور اکراین جایگاه مردمی دارد پس هرگز شکست نخواهد خورد

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۲:۳۱

آمریکا و غرب برای اینکه تسلیحاتشان رو بروز رسانی کنند اول یه دلقک رو در اکراین سر کار آوردن بعد طبق دستورات صادره دلقک موظف بود پیش بره تا اینکه منجر بشه به آنچه که شد زمانی که به اهدافشان برسند بدرک دیگه چی بر سر اکراین و دلقک میاد وابسته به غرب یعنی همین نمونه های دیگر اشرف غنی غرب زده در افغانستان صدام در عراق و حتی شاه ایران و و و

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۳:۰۰

تا همین جا،اوکراین برنده جنگ در مقابل متجاوزان روسیه است،یک ابرقدرت پوشالی نزدیک به دوسال در برابر مقاومت مردم اوکراین زمین گیر شده است

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۳:۱۹

اوکراین تحت طعمه گرگها قرار گرفت. چون برای ورود جهان به جنگ سرد باید از جایی شروع میشد. و از ترغیب اروپا به تجهیز شدن به سلاحهای امریکایی و پرداخت عضویت به ناتو که دوسال و نیم قبل اعلام کردم . این اقدام غرب و شرق لازم بود. ما چقدر ساده ایم . که نگاه شکست را برای غرب یا شرق میبینیم. داستانها بسیار متفاوت است. بازی از اوکراین شروع شد. و چین و ایران هم در این بازی هستند.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۲۹ ۲۳:۲۸

ی ذره اون مغزهای کوچولو را ی تکونی بدید و از خودتون بپرسید چرا تب کریمه کنگو‌ تب برفکی تب خوکی انفولانزای پرندگان وووووو همه اینها حاصل ازمایشگاهای غربی بغل مرز روسیه بود اگر روسیه پیش دستی نمیکرد اوکراین با تجهیزات ب روز و گسترده و جمع کردن تمام قانلان و ترریست های حرفه ای از سراسره دنیا توسط امریکا حتما ب روسیه حمله میکردند و خسارات سنگینی ب روسیه میزدند امریکا داره همه تلاش خودش را میکنه که روسیه هر طور شده حتی یک سلاح هسته ای کوچک استفاده کنه تا این لکه ننگی که رو دوش امریکاست اثارش کم بشه درضمن اگر روسیه شکست بخوره بلا شک امریکایا تمام دنیا و بشریت را ب بردگی خواهند گرفت شک نکنید امریکا اون همه جنایت کرد هیچکس صداش در نیامد حالا روسیه ی حمله دفاع گونه ب اوکراین کرده تو رسانه ها جنجال ب پا کرده اند وووووو

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۰ ۰۰:۵۲

متجاوز فرقی نمیکنه چه آمریکا باشه چه روسیه روسیه حمله کرده باید تاوان بده آمریکا فعلا ابرقدرته و هر جا به دنبال منافع اقتصادی خودشه

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۰ ۰۳:۰۱

جنگ برنده نداره تاریخ نشان داده که با اشغال خاک یککشور روح ملتش را نمی ت اند تسخیر کند هیتلر ناپلئون صدام جورج بوش همه حمله ک دند و اشغال کردند اما عاقبتشان بسیار بد وبرنامه تاریخ شدند وملتهای مدافع پیروز در طول تاریخند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۰ ۰۳:۳۴

خخخ روسیه بعد از شکست مفتحضانه در افغانستان و حالا هم در اوکراین مثل ... در گل گیر کرده یا غرب؟

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۰ ۰۸:۰۶

اصلا حاضر نیستید بیان کنید که روسیه غاصب و اشغالگر هست،انگار نه انگار که روسیه به بهانه های مختلف داره خاک اکراین رو غصب میکنه ،یه خورده خجالت خوبه،

avatar
۱۴۰۲-۰۶-۰۴ ۱۷:۴۴

واقعیت اینه روسیه به خاک کشور دیگه تجاوز کرده همینطور که به خاک ایران در زمان فتحعلی شاه تجاوز کرد و هر تجاوزی محکومه می خواهد هر کشوری باشه.و هیچ دلیلی توجیه تجاوز توجیه نمیکنه