• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402052918611

مدیرکل انتقال خون فارس:

امکانات انتقال خون فارس با تخت‌های درمانی تناسب ندارد

امکانات انتقال خون فارس با تخت‌های درمانی تناسب ندارد

ایسنا/فارس مدیرکل انتقال خون فارس که معتقد است امکانات پایگاه‌های انتقال خون متناسب با گسترش تخت‌های درمانی نیست، گفت: در بحث نیروی انسانی نیز به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم.

دکتر مجید اکبرزاده یکشنبه ٢٩ مرداد در جمع خبرنگاران بیان کرد: متاسفانه جامعه ایرانی به سمت پیری جمعیت، افزایش سن و به همین میزان جامعه به سمت افزایش بیماری‌های مزمن می‌رود.

او با بیان اینکه شیوع سرطان در کشور و استان فارس آمار بالایی دارد و فارس جزو استان‌های پیشرو در این باره است، افزود: در بحث تصادفات جاده‌ای نیز فارس استان نخست کشور است که این مهم موجب شده که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی افزایش هم به همین میزان افزایش یابد.

مدیرکل انتقال خون فارس خاطرنشان کرد: این موضوع اهمیت توسعه زیرساخت‌ها در تهیه خون و فرآورده‌های خونی را به ما گوشزد می‌کند.

اکبرزاده با بیان اینکه ٢٨ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی و دولتی فارس از سایر استان‌های مجاور هستند، عنوان کرد: توریسم درمانی نیز مسئله مضاعفی شده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: گستردگی فارس و پراکندگی جمعیتی آن نیز موجب افزایش نیازمندی بیشتر پایگاه‌های انتقال خون به سیستم حمل و نقل استاندارد و زیرساخت‌های لازم شده است.

مدیرکل انتقال خون فارس اضافه کرد: افتتاح بیمارستان‌ها در قالب مگا هاسپیتال‌ نیز موجب شده تا از هم‌اینک به فکر توسعه انتقال خون استان باشیم و در غیر اینصورت در آینده با مشکلات جدی خواهیم شد

اکبرزاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرستان لامرد پس از ١٢ سال دارای پایگاه دائمی و روزانه انتقال خون شده است، از افتتاح رسمی پایگاه انتقال خون گراش در هفته دولت خبر داد.

او تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم که در شهرستان‌هایی که از مراکز اهدای خون دور هستند همانند مثل نی‌ریز، زرین‌دشت و استهبان فضاهای فیزیکی ثابتی برای استقرار تیم‌های سیاری و مراجعه مردم در طول ماه داشته باشیم.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین اعلام کرد که پایگاه سوم انتقال خون شیراز تحت عنوان سیدالشهدا در شمال غرب این کلانشهر در دستور اجراست که اکنون بیش از ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اکبرزاده عنوان کرد: در فیروزآباد نیز ساخت پایگاه انتقال خون با همکاری مالی کارخانه کربنات سدیم این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

او گفت: به دلیل اینکه بودجه این اداره کل استانی است با محدودیت‌های زیادی در بحث تامین بودجه از نظر اجرا و اتمام پروژه‌های عمرانی، خرید تجهیزات تخصصی و همچنین سایر زیرساخت‌ها نظیر سردخانه و سیستم حمل و نقل مواجه هستیم.

مدیرکل انتقال خون فارس که معتقد است امکانات پایگاههای انتقال خون متناسب با گسترش تخت‌های درمانی نیست، گفت: در بحث نیروی انسانی نیز به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم.

اکبرزاده ادامه داد: در حالی که ۲۵ هزار نفر نیروی انسانی در وزارت بهداشت در حال استخدام هستند اما به حوزه انتقال خون نیرویی اختصاص داده نشده است.

او در بخش پایانی سخنان خود به آخرین آمار اهدای خون طی ۵ ماه نخست امسال اشاره و خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی ۹۱ هزار و ۵۶۲ نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند که ٧٠ هزار و ۲۵۹ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

به گفته مدیرکل انتقال خون فارس، ۳۷  هزار و ٩٨٩ نفر از این تعداد جزو اهدا کنندگان مستمر خون بوده‌اند، ۳۳۹۵ نفر بانوان و ۷۷۰۹ نفر نیز برای اولین بار مراجعه کرده‌اند.

اکبرزاده یادآور شد: نسبت به سال گذشته تعداد مراجعه کنندگان ١٠ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha