• یکشنبه / ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402052918647
  • خبرنگار : 90057

سفر زلنسکی به هلند و شروط آمستردام برای تحویل اف-۱۶ به کی‌یف

سفر زلنسکی به هلند و شروط آمستردام برای تحویل اف-۱۶ به کی‌یف

دو روز پس از آن که هلند اعلام کرد که واشنگتن موافقت خود را با مقامات هلندی و دانمارکی برای تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ به نیروی هوایی اوکراین صادر کرده، زلنسکی وارد آمستردام شد.

به گزارش ایسنا به نقل از آرتی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور لوکراین امروز (یکشنبه) و پس از سفر روز شنبه به سوئد به هلند رفت و با «مارک روته» نخست وزیر این کشور در پایگاه هوایی نظامی در شهر جنوبی آیندهوون دیدار کرد.

واشنگتن روز جمعه با درخواست هلند و دانمارک برای تحویل اف-۱۶های ساخت آمریکا به اوکراین موافقت کرد. اوکراین مدت‌هاست که به دنبال این جنگنده‌های پیشرفته است.

دولت‌های هلند و دانمارک نیز در ائتلافی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده پیشرفته تلاش می‌کنند.

وزیر دفاع دانمارک روز جمعه گفت که آموزش خلبانان اوکراینی از این ماه آغاز می‌شود.

خبرگزاری رویترز همچنین تصویری از حضور زلنسکی و روته در کنار یک جنگنده اف-۱۶ در پایگاه هوایی آیندهوون را منتشر کرده است.

روته نیز پس از دیدار زلنسکی گفت هلند و دانمارک متعهد هستند تا جنگنده‌های اف-۱۶ را برای اوکراین فراهم کنند.

نخست‌وزیر هلند با این حال ۲ شرط را برای ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین مطرح کرد؛ آموزش خلبان‌ها و تامین زیرساخت‌های مناسب.

زلنسکی هم پس از دیدار با نخست‌وزیر هلند از توافق با روته بر سر ارسال جنگنده‌های اف-۱۶‌ به اوکراین خبر داد و نوشت این جنگنده‌ها در «آسمان اوکراین خواهند بود».

وزیر دفاع اوکراین نیز امروز (یکشنبه) اعلام کرد که دوره آموزشی خلبانان اوکراینی برای کار با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ آغاز شده است.

«اولکسی رزنیکوف» با این حال گفت نمی‌تواند تاریخ دقیق پایان این دوره آموزشی را اعلام کند، اما این دوره «دست‌کم» ۶ ماه به طول خواهد انجامید.

با این حال «آندری یرموک» رئیس دفتر رسایت‌جمهوری اوکراین می‌گوید «پس از پایان دوره آموزشی خلبان‌های اوکراینی، هلند ۴۲ جنگنده اف-۱۶ را برای اوکراین فراهم می‌کند».

دولت دانمارک نیز اعلام کرده همراه با هلند، چند فروند جنگنده اف-۱۶ را به اوکراین ارسال می‌کند.

این برنامه آموزشی برای خلبانان اوکراین توسط ۱۱ کشور ناتو حمایت می‌شود و به تأیید رسمی ایالات متحده نیاز دارد، زیرا این جنگنده‌ها ساخت آمریکا هستند.

کی‌یف یکی از عوامل پیشروی کند خود در ضدحمله دو ماهه را ضعف ادوات نیروی هوایی می‌داند و مدت‌هاست که خواستار دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ برای عقب راندن جنگنده‌های روسیه است که در آسمان این کشور جولان می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha