• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402053019178
  • خبرنگار : 71516

ضمن اعلام جزئیات تازه از توافق امنیتی بغداد-واشنگتن

عراق تقویت نیروهای آمریکایی در خاک این کشور را تکذیب کرد

عراق تقویت نیروهای آمریکایی در خاک این کشور را تکذیب کرد

در واکنش به برخی گزارش‌ها، مشاور نخست وزیر عراق تحرکات مشکوک در خصوص تقویت نیروهای آمریکایی در خاک این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری عراقی «واع»، خالد الیعقوبی، مشاور نخست وزیر عراق در امور امنیتی گفت: یگان‌های آمریکایی موجود در سوریه در حال جایگزینی هستند اما در عراق این نیروها تقویت نمی‌شوند. رهبران عراقی در مذاکراتشان با آمریکا بر حفظ حاکمیت این کشور تأکید کردند. عراق در مذاکرات با آمریکا به تمام خواسته‌هایش رسید.

وی گفت: یادداشتی میان عراق و آمریکا امضا شد که براساس آن پرواز پهپادها در مناطق امنیتی تنها با موافقت دولت عراق صورت می‌گیرد. هیچ طرفی در مذاکرات نمی‌تواند به صورت یک‌جانبه تصمیم بگیرد. رئیس ستاد پیشمرگ‌ها جزو هیئت امنیتی عراق در واشنگتن بود. بسیاری از گزارش‌های رسانه‌ها برای گمراه کردن هستند. با تشکیل کمیته‌ نظامی میان دو طرف برای مقابله با داعش توافق شده است.

مشاور نخست‌وزیر عراق در امور امنیتی همچنین ضمن اعلام جزئیات تازه از توافق امنیتی عراق و آمریکا، تأکید کرد که عراق به هر آنچه می‌خواست در این مذاکرات دست یافت.

خالد الیعقوبی در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره مذاکرات امنیتی اخیر عراق و آمریکا تأکید کرد که فرماندهان عراقی در مذاکرات خود با طرف آمریکایی بر حفاظت از حاکمیت ارضی عراق تمرکز داشتند و عراق به همه آنچه می‌خواست در این مذاکرات دست یافت.

وی گفت که صورت جلسه مذاکرات میان دو طرف امضا شده و به موجب این توافقات پرواز پهپادها در مناطق امنیتی صرفا با موافقت دولت عراق انجام می‌شود و هیچ یک از طرفین قرارداد امکان اقدام یکجانبه را ندارد.

مشاور نخست‌وزیر عراق افزود که پیش از این پهپادهای آمریکایی اجازه پرواز در ارتفاع ۳ هزار متری در آسمان عراق را داشتند اما اکنون توافق شده که پرواز پهپادها فقط در مناطقی که داعش حضور دارند و در ارتفاع ۵ هزار متری باشد.

وی افزود که به موجب این توافقات همه نقل و انتقالات نیروهای آمریکایی باید با موفقت دولت عراق باشد و کمیته‌ای نظامی میان دو طرف برای بررسی میزان توانمندی نیروهای عراقی و میزان جدی بودن تهدید و شناسایی نقاط ضعف نیروهای عراقی تشکیل شود و آسمان و برای تخلیه زمین و آسمان عراق از هر نیروی خارجی تحت هر عنوانی تلاش شود.

الیعقوبی تأکید کرد که از سال ۲۰۰۳ تاکنون منافع آمریکا همیشه در معرض آسیب بوده تا اینکه السودانی به نخست وزیری رسید و به آمریکایی‌ها پیغام داده شد که تنها راه حفظ منافع طرفین توافق سیاسی است و به آنها یادآوری شد که ۹ ماه است هیچ تعرضی به منافعشان نشده است.

الیعقوبی تأکید کرد که رئیس ستاد نیروهای پیشمرگ نیز در هیئت امنیتی عراقی حضور داشت و افزود که بخش بزرگی از آنچه در رسانه‌ها درباره توافقات اخیر منتشر شده بی‌اساس است.

وی افزود که مذاکرات در واشنگتن هیچ بخش محرمانه نداشته است و تأکید کرد که آمریکایی‌ها در مذاکرات انعطاف نشان دادند و وضعیت عراق را درک می‌کردند.

این مقام عراقی همچنین تأکید کرد که هیچ گونه تمرکز نیروهای آمریکایی در عراق رخ نداده و آنچه جریان دارد جابه جایی این نیروهاست.

اخیرا گزارش‌هایی درباره تحرکات مشکوک آمریکا در مرزهای عراق و سوریه و تلاش آمریکا برای سیطره بر این مرزها و شهر البوکمال و گذرگاه القائم منتشر شده است.

در بیانیه مشترک امنیتی عراق و آمریکا که بامداد چهارشنبه ۹ اوت منتشر شده آمده که وزارت دفاع عراق گفت‌وگوهای همکاری امنیتی مشترک با وزارت دفاع آمریکا را در فاصله ۷-۸ اوت ۲۰۲۳ برگزار کرد و در این مذاکرات طرفین بر پایبندی خود به همکاری امنیتی و اهتمام مشترکشان به ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

این بیانیه افزوده که هیئت عراقی به ریاست «ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق و هیئتی آمریکایی به ریاست «سیلست والاندر» معاون وزیر دفاع امریکا مجموعه‌ای از مسائل دفاعی دوجانبه را بر اساس توافق چارچوب راهبردی آمریکا و عراق امضاشده در سال ۲۰۰۸ و بخشی از شراکت فراگیر ۳۶۰ درجه میان دو کشور برگزار کردند.

در این بیانیه آمده که هیئت‌های عراقی و آمریکایی بار دیگر بر پایبندی خود به توسعه توانایی امنیتی و دفاعی عراق و تعمیق همکاری امنیتی در مجموعه کاملی از مسائل برای تقویت منافع مشترک در امنیت و حاکمیت عراق و ثبات منطقه تأکید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۰ ۱۳:۰۷

پس جناب الیعقوبی: تصویب قانون خروج آمریکائیها از عراق چه شد؟! ملت عراق را به سخره گرفته اید؟یا نمایندگان مجلس عراق را؟.....راستی قصاص خون شهیدان ابومهدی المهندس و سپهبدحاج قاسم سلیمانی و همراهان آنها چه شد؟! آیا؟ از اجرای حکم الهی در کتاب الله واهمه دارید یا از قدرت آمریکا که تروریسم دولتی است؟!.......