• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402053019451
  • خبرنگار : 71623

رئیس مرکز ملی فرش ایران:

هند جای ایران در بازار فرش را گرفت

هند جای ایران در بازار فرش را گرفت

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه بعد از تحریم‌ها هند جای ایران را در بازار جهانی فرش دستباف گرفت، گفت که آمار صادرات فرش دستباف به دلیل کاهش قیمت پایه صادراتی در راستای کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان و همچنین وجود اقتصاد پنهان در این بخش، واقعی نیست.

به گزارش ایسنا، فرحناز رافع در نشست خبری درباره موانع صادرات فرش دستباف اظهار کرد: مهم‌ترین مانع صادرات فرش در حال حاضر تحریم است. همچنین از سال ۱۳۹۷ تعهد ارزی مطرح شد که مشکلات بسیاری برای صادرات فرش ایجاد کرده است. تعلیق کارت‌های بازرگانی که به خاطر قوانین دست و پاگیر رخ داده هم عامل دیگری است که باعث خروج صادرکنندگان خوشنام از بازار شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش از تحریم‌ها، فرش دستباف اولین کالای صادراتی غیرنفتی و دومین کالای صادراتی ایران بعد از نفت بود، گفت: سال گذشته در مجموع ۵۰ میلیون دلار به صورت رسمی صادرات فرش انجام شد. اما با توجه به مشکلات مربوط به تحریم، بخشی از صادرات فرش دستباف به صورت غیر رسمی انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران ادامه داد: دلایل مختلفی برای کاهش آمار رسمی صادرات فرش دستباف وجود دارد که یکی از این دلایل وضع قانون رفع تعهد ارزی از سال ۱۳۹۷ است. البته بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش یک ساله است، اما بازهم این زمان برای رفع تعهد ارزی کافی نیست. ‌ بنابراین تلاش‌ شد مسئله صادرات حل شود و به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۲ مقرر شد صادرات فرش به جز مواد اولیه، معاف از پرداخت تعهد ارزی شوند. هر چند این موضوع نیاز به جدول و دستورالعمل داشت که تهیه شده و به زودی خبرهای خوبی در این رابطه اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش در ادامه با بیان اینکه از سال ۱۳۹۹ برای حمایت از تولیدکننده و صادرکننده مجبور شدیم قیمت پایه صادراتی فرش را کاهش دهیم، تصریح کرد: چرا که با این کار صادرکنندگان می‌توانستند راحت‌تر و با مبلغ کمتری تعهد ارزی را ایفا کنند. بنابراین در سال ۱۳۹۹ معدل پایه صادراتی را ۲.۵ برابر قیمت پایه صادراتی کاهش دادیم که این موضوع نیز بر کاهش آمار رسمی صادرات تاثیرگذار بوده است. بنابراین در قیمت‌های کنونی فرش صادراتی نه تنها تورم لحاظ نشده بلکه قیمت کمتر از سال ۱۳۹۹ محاسبه می‌شود.

به گفته وی رشد هفت درصدی تولید در سال گذشته، واردات ۲۵۰ هزار تن ابریشم و ۲۵۰ هزار تن تولید ابریشم که ۹۰ درصد آن در بخش فرش مصرف می‌شود نشان می‌دهد صادرات کاهش نیافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه متراژ مجاز حمل فرش همراه مسافر از ۸ متر به ۲۴ متر رسیده، بنابراین بخشی از فرش کشور از این طریق خارج می‌شود، اظهار کرد: فرش به صورت قاچاق هم خارج می‌شود. بنابراین اقتصاد فرش پنهان و غیرپنهان است. در مجموع اقتصاد فرش دستباف ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است. در دهه هفتاد در مقاطعی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و یک بار نیز حدود دو میلیارد دلار فرش صادر شد که این ارقام واقعی نبوده و دلیل وجود مشوق‌های صادراتی، بیش اظهاری صورت گرفته بود.

به گفته وی در سال ۱۳۹۵ صادرات فرش دستباف ایران ۳۶۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۶ معادل ۴۲۶ میلیون دلار بوده است، اما در سال ۱۳۹۷ بیشترین میزان صادرات ثبت شد که حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف بیان کرد: همچنین کمیته رسیدگی به تخلفات در این نمایشگاه حضور خواهد داشت و اگر فردی تخلفی را در حوزه کیفیت و مواد اولیه فرش دستباف مشاهده کرد می تواند به کمیته رسیدگی به تخلفات در نمایشگاه گزارش دهد و قطعا برخورد قانونی با فرد متخلف صورت خواهد گرفت؛ ضمن اینکه شرایطی فراهم شده تا دارندگان فرش های دستباف با مراجعه به نمایشگاه و کارگزاری برای فرش خود شناسنامه دریافت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه کشور چین بیشترین واردات رسمی و غیررسمی فرش دستباف از ایران را دارد، گفت: آمریکا در سال ۲۰۲۲ بزرگترین وارد کننده فرش بوده که با توجه به تحریم‌ها، هند جای ایران را در صادرات به این کشور گرفته است در حالی که قبل از تحریم‌ها دوسوم فرش آمریکا را ایران تامین می‌کرد. آمریکا ‌حدود ۵۰۰ میلیون دلار واردات فرش دستباف دارد.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران با بیان اینکه فرش نپال گران‌ترین فرش دنیا است، گفت: این فرش به لحاظ کیفیت به هیچ عنوان در حد فرش ایرانی نیست، اما از آنجا که این فرش شناسنامه و اصالت دارد، در دنیا به قیمت گران فروخته می‌شود. اما چین و ایتالیا فرش ایران را با لیبل جدید و به اسم خودشان صادر می‌کنند.   بنابراین نیازمند اتفاقات بزرگ در حوزه مارکت و فروش هستیم و لازم است که برند ایجاد کنیم تا در سطح بین المللی موفقیت کسب کنیم.

رافع همچنین با بیان اینکه بخشی از فرش دستباف ایران از مبادی رسمی مانند فرودگاه به صورت کالای مسافری صادر می‌شود و بخشی هم به صورت قاچاق صادر می شود و این میزان صادرات قابل ثبت نیست، گفت: ورود فرش به ایران ممنوع است، اما با این وجود به صورت قاچاق فرش از افغانستان، هند و پاکستان به کشور وارد می‌شود و تنها راه مبارزه با این مساله الزام شناسنامه دار کردن فرش است. پس از اینکه بستر این موضوع آماده شد قطعا صادرات فرش دستباف از گمرک بدون شناسنامه انجام نخواهد شد. ۱۵ کارگزاری در این مورد شکل گرفته تا شناسه کالا و گواهی اصالت برای فرش‌ها صادر شود و علامت تاییدیه بین المللی بر روی این فرش‌ها درج شود و امیدواریم این موضوع تا پایان سال محقق شود.

به گفته وی ۱۲ هزار و ۳۳۰ کارگاه متمرکز، غیرمتمرکز و مجتمع قالیباف در کشور وجود دارد و در کنار آن‌ها در این بخش اشتغال خانگی نیز وجود دارد. در کارگاه‌ها بین ۷ تا حتی۷۰۰ نفر اشتغال دارند.

رافع با بیان اینکه در چهلر ماهه ابتدای امسال ۱۴۷ پروانه برای فعالیت کارگاه ها صادر شده، گفت: کارگروه‌های تخصصی فرش دستباف زیر مجموعه استانداری‌ها شکل گرفته است.

رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه قطعا اگر تحریم‌ها برداشته شود صادرات فرش دستباف ایران رشد فزاینده‌ای خواهد داشت، تصریح کرد: موضوع معافیت فرش دستباف از رفع تعهد ارزی در شورای گفت‌وگو بخش خصوصی مطرح شده و امیدواریم به زودی از این معافیت بهره مند شویم. البته یک سری قوانین مزاحم در حوزه فرش وجود دارد که پیگیری آن‌ها نیز در حال انجام است. اصلاح این قوانین مثل موضوع فرش مرجوعی و عبور موقت باید در قالب لایحه به مجلس برود و تبدیل به قانون شود.

وی با بیان اینکه با شناسنامه‌دار کردن فرش به مرور زمان باید به سمتی حرکت کنیم که حتما کارفرمایان بافندگان را بیمه کنند، گفت: البته این موضوع الان خیلی کم در حال انجام است اما با توسعه کارگاه‌های متمرکز این اتفاق بیشتر محقق خواهد شد. همچنین در حال حاضر ۲۳۰ هزار نفر از بافندگان فرش بیمه تامین اجتماعی هستند و حدود ۵۰ هزار نفر نیز بیمه عشایر دارند. با توجه به اینکه به دلیل کمبود منابع مالی در سال‌های گذشته و امسال بودجه‌ای برای بیمه قالیبافان دیده نشد، پیشنهاد ما این است قالیبافان از بیمه عشایر و روستایی یا با توجه به اینکه بیشتر جمعیت قالیبافان زن هستند، از بیمه زنان خانه‌دار استفاده کنند.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران در ادامه با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای فرش دستباف در حال راه اندازی و کنسرسیوم‌های صادراتی در حال ایجاد است تا از صادرکننده واقعی فرش دستباف حمایت شود، گفت: به زودی شاهد افتتاح مجموعه بزرگ تعاونی روستایی در تهران خواهیم بود که در آنجا محصولات تولیدی فرش روستاییان قابل نمایش و عرضه خواهد بود و پیش بینی می‌شود بهمن ماه این مجموعه افتتاح شود.

رافع در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش دستباف ایران اظهار کرد: این نمایشگاه اول تا هفتم شهریور با حضور ۴۰۰ غرفه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و در این نمایشگاه شناسنامه برای فرش‌هایی که در نمایشگاه عرضه می‌شود، ارائه خواهد شد. بنابراین دو کارگزاری به صورت آزمایشگاهی در نمایشگاه حضور دارند تا هر فردی که در این نمایشگاه فرشی را خریداری کرد برای آن از طریق این کارگزاری شناسنامه دریافت کند، این شناسنامه می‌تواند به صورت الکترونیکی و فیزیکی باشد ضمن اینکه خریدار فرش می تواند در صورت عدم تمایل به دریافت شناسنامه از طریق این کارگزاری‌ها گواهی اصالت دریافت کند.

وی با اشاره به تخلفات در حوزه فرش دستباف گفت: بعضی اوقات فرش توسط ربات بافته می شود و فقط این مساله از سوی متخصصان قابل تشخیص است. بنابراین با اخذ شناسنامه یا گواهی اصالت امکان تخلف در این حوزه کاهش می یابد.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف بیان کرد: همچنین کمیته رسیدگی به تخلفات در این نمایشگاه حضور خواهد داشت و اگر فردی تخلفی را در حوزه کیفیت و مواد اولیه فرش دستباف مشاهده کرد می تواند به کمیته رسیدگی به تخلفات در نمایشگاه گزارش دهد و قطعا برخورد قانونی با فرد متخلف صورت خواهد گرفت؛ ضمن اینکه شرایطی فراهم شده تا دارندگان فرش‌های دستباف با مراجعه به نمایشگاه و کارگزاری برای فرش خود شناسنامه دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha