• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402053019523
  • منبع : نمایندگی سمنان

همزمان با هفته دولت؛

۲۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افتتاح می شود

۲۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افتتاح می شود

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از افتتاح ۲۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری همزمان با هفته دولت خبر داد.  

جعفر مرادی حقیقی ۳۰ مردادماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای آماده‌سازی این پروژه‌ها اعتباری افزون بر ۲۹۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر پروژه‌ها به حوضه آبخیزداری و بیابان زدایی اختصاص دارد ادامه داد: از این ۲۵ پروژه آماده افتتاح، ۱۴ پروژه در حوضه آبخیزداری، ۱۱ پروژه عملیات بیابانزدایی و یک پروژه نیز مربوط به طرح اجرای عملیات جنگل کاری و تولید بیش از سه میلیون درخت در طرح ملی و مردمی یک میلیارد درخت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: اعتبار همه پروژه های آماده افتتاح از محل اعتبارات سفر هیات دولت و رییس جمهور به استان سمنان و بخشی از آن نیز از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

وی از اجرای طرح مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در حوضه های آبخیز استان سمنان خبر داد و تصریح کرد: این پروژه ها شامل ۳۰ هزار و ۱۸۰ مترمکعب عملیات سنگی، ۷۹ هزار و ۴۳۰مترمکعب عملیات بند خاکی، ۱۸۰متر مکعب دیوار ساحلی، ۳۷۶متر مکعب عملیات سنگی گابیونی، ۱۸ هزار و ۵۸۳متر مکعب مرمت عملیات مکانیکی و خاکی، ۱۲۳هزار هکتار مطالعات تفصیلی، یک هزار و ۴۸۲ هکتار بذرپاشی و کپه کاری و یک هزار و ۵۹۴ هکتار عملیات حفاظت و قرق در اراضی و مناطق تحت پوشش منابع طبیعی در استان است.
 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: کنترل سیل، ممانعت از فرسایش بی رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیر زمینی از جمله اهداف مهم برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در این استان است.

مرادی حقیقی از اجرای طرح  جامع مقابله با بیابان زایی در سمنان خبر داد و اظهار کرد: پروژه های بیابان زدایی منابع طبیعی استان نیز شامل تهیه طرح اجرایی مدیریت مناطق بیابانی در ۱۴هزار هکتار، مدیریت جنگل های دست کاشت، طرح نهالکاری۶۳۰ هکتاری، مدیریت روان آب ، دو هزار و ۴۰۰ هکتار عملیات بذرکاری و بذرپاشی، ایجاد ۱۰۰کیلومتر بادشکن زنده، آبیاری و مراقبت سنواتی از ۹۵۰هکتار فضای سبز، اجرای ۱۵۰ هکتار عملیات پرورشی، اجرای سیستم های چرایی و قرق در سطح ۱۲۲هزار هکتار از اراضی بیابانی استان سمنان و... است.

وی حفظ عرصه های منابع طبیعی را یک رسالت ملی برشمرد و یادآور شد: فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی با مشارکت آحاد مردم نیاز به نهادینه سازی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت دراجرای تعهدات بین المللی و قوانین داخلی بر اساس دستور رئیس جمهور و تاکید مقام معظم رهبری در برنامه دولت مردمی و انقلابی قرار گرفت و مقرر شده طی چهار سال یک میلیارد درخت در سطح کشور تولید و کاشته شود، بر این اساس قرار است که در استان سمنان نیز در بازه زمانی چهار ساله ۱۰میلیون نهال تولید شود که در همین راستا دارد تاکنون نسبت به تولید بیش از سه میلیون اصله نهال گلدانی و ریشه ای  در سال اول اقدام شده که بخش اعظمی از نهال های تولید شده در پاییز و زمستان امسال با مشارکت مردم و دستگاه های دولتی و خصوصی کاشته می شود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha