• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۲:۱۵
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402053019669
  • منبع : نمایندگی اردبیل

کارگردان نمایش شاه‌اسماعیل عنوان کرد:

نمایش شاه اسماعیل برگرفته از فرهنگ اصیل استان اردبیل است

نمایش شاه اسماعیل برگرفته از فرهنگ اصیل استان اردبیل است

ایسنا/اردبیل کارگردان و طراح نمایش شاه‌اسماعیل با بیان اینکه نمایش شاه اسماعیل برگرفته از فرهنگ اصیل استان است، گفت: وجود شاه اسماعیل برای استان اردبیل نام‌آوری داشته است.

به گزارش ایسنا، غریب منوچهری ۳۰ مرداد در نشست خبری نمایش شاه اسماعیل که با حضور عوامل نمایش و علاقمندان و همچنین کارشناس قزلباش‌شناس از ترکیه در مجتمع فدک برگزار شد، با اذعان بر اینکه نمایش شاه اسماعیل برگرفته از فرهنگ اصیل استان است، گفت: وجود شاه اسماعیل برای استان اردبیل نام‌آوری داشته است و در سخنان رهبری هم ایجاد وحدت دینی و یکپارچگی ملی از رهاوردهای شاه اسماعیل شمرده شده است.

وی با اعلام اینکه قرارداد اولیه کار با حوزه هنری استان بود، افزود: گروه تأتر مغان هنر با همکاری بعدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اردبیل کار تولید نمایش را تداوم داد و پخته‌تر کرد.

منوچهری با اشاره به اینکه از بازیگران نامی استان در نمایش بهره بردیم، بیان کرد: نمایش شاه اسماعیل در برخی از شهرستان های استان و تعدادی از استان های دیگر کشور به اجرا درآمد و در جشنواره تئأتر فجر سال گذشته مورد تحسین واقع شد و افتخارات مختلفی را کسب کرد.

کارگردان نمایش شاه اسماعیل با بیان اینکه بهترین اجرا را در جشنواره فجر ۱۴۰۱ داشتیم، اظهار کرد: عوامل این نمایش در بخش بازیگری، نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، طراحی لباس و موسیقی کاندیدای جشنواره معرفی شدند و نمایش موفق به کسب سه جایزه شد.

این هنرمند ضمن اشاره به اجرای نمایش شاه اسماعیل قبل از جشنواره فجر در جشنواره رضوی و کسب جایزه در این جشنواره خاطرنشان کرد: کسب جایزه بازیگری جشنواره تئأتر فجر بعد از بیست سال بار دیگر برای استان اردبیل محقق شد.

وی اضافه کرد: نمایش توسط داوران جشنوراه فجر ارزیابی خوبی شد و توانست نظر مثبت کلیه داوران مطرح جشنوراه را جلب کند.منوچهری از زحمات مستقیم عوامل ۲۰ نفری نمایش در روی صحنه خبر داد و گفت: ۲۰ نفر دیگر نیز در پشت صحنه به صورت غیر مستقیم یاریگر نمایش بوده‌اند.

وی اظهار کرد: این نمایش با همکاری مجدد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از تاریخ ۲ شهریور لغایت ۱۰ شهریور در سالن فدک اردبیل به اجرا درخواهد آمد و در صورت استقبال مردمی تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

کارگردان نمایش شاه اسماعیل به حضور تماشاگرانی از کشورهای آذربایجان و ترکیه در اجرای نمایش اشاره کرد و گفت: در ادامه اجراهای نمایش در تأتر شهر تهران نیز اجرا خواهیم داشت.

هنرمند پارس‌آبادی با اعلام اینکه اجرای نمایش در سطح کشور و همچنین در کشور ترکیه انجام خواهد شد، افزود: از اصحاب رسانه استان انتظار داریم در معرفی نمایش شاه اسماعیل به شهروندان و تشویق هم استانی ها به دیدن نمایش همراه ما باشند، چرا که تعامل هنر و رسانه به نفع هنرمندان استان خواهد بود.

منوچهری در بخش دیگری از صحبت های خود از نبود تئاتر شهر در اردبیل گلایه کرد و ادامه داد: استان اردبیل در این مورد از سایر استان ها عقب افتاده است و هنرمندان تئأتر استان در اجرا و تمرین های خود با مشکل مواجه هستند.

وی ضمن بیان اینکه شعرهای نمایش از دیوان خطایی شاه اسماعیل بوده و موسیقی نمایش نیز از ترکی آذربایجانی گرفته شده است، گفت: در روزهای آینده آلبوم موسیقی این نمایش با عنوان شاه اسماعیل به بازار عرضه خواهد شد.

طراح و کارگردان نمایش شاه اسماعیل مدت نمایش را ۷۰ دقیقه عنوان کرد و افزود: اجرا به زبان فارسی بوده است، اما با زبان ترکی نیز اجرا خواهیم داشت.

اغراق و تهمت درباره شاه اسماعیل زیاد است

علی حسن‌زاده، نمایشنامه‌نویس اثر با اشاره به اینکه شخصیت شاه اسماعیل چند بعدی است و یافتن شخصیت اصلی آن کار مشقت‌باری است، گفت: اغراق و تهمت درباره شخصیت شاه اسماعیل زیاد است و در این نمایش سعی کردیم شخصیت هنرمندانه و هنردوست او را نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه به گفته مقام معظم رهبری شاه اسماعیل و شاه عباس صفوی از اردبیل دین بزرگی بر کشور ایران دارند، ادامه داد: بر خودم لازم دانستم درباره شاه اسماعیل نمایشنامه‌ای بنویسم و با کمک دیگر هنرمندان استان نمایش آن کار شود.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه یافتن مفاخر هر ملت و شناساندن آنها عزت آن مردم را نشان می دهد، اضافه کرد: وحدت ایران اسلامی مدیون شاه اسماعیل صفوی است.

این نویسنده در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیماری کرونا را باعث ریزش مخاطب تأتر در سال های اخیر دانست و افزود: از اهالی رسانه استان انتظار داریم در رویش مخاطب و دیده شدن نمایش شاه اسماعیل به عوامل نمایش کمک نمایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha