• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402053119804
  • خبرنگار : 71610

واکنش آمریکا و ریاض به گزارش کشتار مهاجران اتیوپیایی توسط گارد مرزی عربستان

واکنش آمریکا و ریاض به گزارش کشتار مهاجران اتیوپیایی توسط گارد مرزی عربستان

به دنبال متهم شدن نیروهای گاردهای مرزی عربستان به‌ کشتار مهاجران اتیوپی وزارت خارجه آمریکا خواستار تحقیقات در این باره شد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رای الیوم، وزارت خارجه آمریکا نسبت به گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره کشتار مهاجران اتیوپیایی توسط نیروهای گارد مرزی عربستان ابراز نگرانی کرد.

در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما نگرانی‌های خود را در مورد این اتهامات به دولت عربستان سعودی منتقل کرده‌ایم. از مقامات سعودی می‌خواهیم که تحقیقات کامل و شفافی را انجام دهند و به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کنند.

وی تاکید کرد که مرزبانان متهم در این گزارش هیچ کمک مالی یا آموزشی از دولت آمریکا دریافت نکرده‌اند.

در همین حال، یک منبع دولتی عربستان سعودی در پاسخ به این گزارش، به خبرگزاری فرانسه گفت: ادعاهای مندرج در گزارش دیده‌بان حقوق بشر  بی‌پایه و اساس بوده و مبتنی بر منابع موثق نیست.

دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه در گزارشی اعلام کرده بود، نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی با مسلسل و خمپاره به سوی مهاجران اتیوپیایی‌ که سعی داشتند از یمن وارد عربستان شوند، شلیک کرده‌اند و احتمالا صدها تن کشته شده‌اند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر حاکی از آن است که در فاصله بین مارس ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳، صدها مهاجر و پناهجوی اتیوپیایی که قصد عبور از مرز عربستان را داشتند توسط مرزبانان سعودی کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر با ۳۸ مهاجر اتیوپیایی و چهار خانواده که سعی داشتند بین مارس ۲۰۲۲ و ژوئن ۲۰۲۳ از مرز عبور کنند، گفت‌وگو کرد و آن‌ها گفتند که نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی به سمت مهاجران شلیک کرده‌اند.

براساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۵۰ هزار اتیوپیایی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند که احتمالا ۴۵۰ هزار تن از آن‌ها بدون اجازه وارد این کشور شده‌اند. جنگ داخلی دو ساله در شمال تیگرای اتیوپی، ده‌ها هزار تن را آواره و بی‌خانمان کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha