• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402053120251
  • خبرنگار : 71661

اعتراض چین به بیانیه مشترک نشست «کمپ دیوید»

اعتراض چین به بیانیه مشترک نشست «کمپ دیوید»

پکن از انتشار بیانیه مشترک آمریکا، کره جنوبی و ژاپن که در آن به پکن اتهام «رفتار تهاجمی» زده شد، شکایت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در «کمپ دیوید» میزبان نخستین نشست مشترک آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بود. رهبران این سه کشور در بیانیه مشترک خود اعلام کردند که با «رفتار تهاجمی و خطرناک» چین در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی و شرقی مخالف هستند.

در واکنش به این اظهارات، پکن روز دوشنبه با بیان اینکه این رهبران «در مسائل مربوط به تایوان و مناقشات دریایی به چین حمله کرده‌اند» گفت که آن‌ها به شکلی زننده در امور داخلی چین دخالت کرده و عامدانه سعی دارند چین و همسایگانش را به جان هم بیندازند.

نشست کمپ دیوید نخستین نمونه از دیدار رهبران آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در اجلاسی مجزا و مستقل بود. پیش‌ازاین آن‌ها اغلب در حاشیه دیگر نشست‌ها با یکدیگر دیدار می‌کردند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه گفت: اگر این کشورها واقعاً برای صلح و ثبات تنگه تایوان اهمیت قائل هستند، باید از اصل چین واحد پیروی کرده، دست از حمایت از جدایی‌طلبان حامی استقلال تایوان برداشته و اقداماتی ملموس برای حمایت از صلح و ثبات در این منطقه انجام دهند.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس‌گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند.

در ۲۰۲۲ بود که با سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد.

علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم دیدار تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.

آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۳۱ ۱۶:۱۲

زنده باد ژاپن همونا پولهای ما رو »شروط آزاد کردند .