• سه‌شنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402053120311
  • خبرنگار : 50256

دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت ثقة‌الاسلام شهید تاکید کرد

لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان

لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان

ایسنا/آذربایجان شرقی دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت "ثقة‌الاسلام شهید"، بر لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان تاکید کرد.

عزیز جوانپور در دیدار با رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و خبرنگاران ایسنا، اظهار کرد: برخی علما و روحانیونی در عصر مشروطه به خصوص در خطه آذربایجان فعالیت می‌کردند که هدایت مجاهدانی چون ستارخان و باقرخان بر عهده آن‌ها بود ولی متاسفانه تاکنون نامی از آن‌ها شنیده نشده است.

وی با بیان این‌که ناشناخته ماندن علما و روحانیون پیشتاز عصر مشروطه از جمله شهید ثقة‌الاسلام، غفلت بزرگ و ظلم به روحانیت شیعه است، افزود: شهید ثقة‌الاسلام از جمله شخصیت‌های روحانیت مشروطه است که افکار صریح و بلندی داشت و آگاهی بخشی و روشنگری مردم را برعهده گرفته بود اما تاکنون نقش این شخصیت در تاریخ مشروطیت مظلوم مانده بود و حتی بزرگداشتی نیز برای آن برگزار نشده بود.

وی با بیان این‌که شهید ثقة‌الاسلام، طرفدار مشروطه شرعی و مخالف دخالت روس و انگلیس و نفوذ فرهنگی بیگانگان بود، گفت: این روحانی شهید، اسلام و ایران را همسو دانسته و معتقد بود که اگر اسلام را از ایران بگیرند، دیگر ایرانی باقی نخواهد ماند و آگاهی، بینش و بصیرت نسبت به مسائل روز داشت.

جوانپور با بیان این‌که هر ساله همایشی در راستای معرفی شخصیت‌های مغفول مانده مشروطیت تبریز برگزار خواهد شد، افزود: متاسفانه غفلت از معرفی این شخصیت‌ها و آگاهی بخشی و روشنگری نسبت به تفکرات و اعتقادات آن‌ها باعث انحرافات می‌شود که برگزاری چنین همایش‌ها و بررسی ابعاد شخصیتی و زندگی آن‌ها می‌تواند روشنگری را انجام داد.

وی با تاکید بر این‌که شخصیت‌هایی چون ثقة‌الاسلام و خیابانی، هویت دینی و ملی ما هستند و باید به ابعاد زندگی آن‌ها پرداخته شود، از حضور جهاددانشگاهی در پیش نشست‌های همایش شهید ثقة‌الاسلام و پوشش رسانه‌ای این رویداد توسط  ایسنا و ایکنا قدردانی کرد.

وی هم‌چنین افزود: پس از پایان همایش، نمی‌گذاریم که شهید ثقة‌الاسلام بار دیگر از یادها برود و در این راستا نیز تئاتر خیابانی ثقة‌الاسلام در حال کار است و می‌خواهیم در خصوص این شخصیت، جریال سازی کنیم.

لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار، با بیان این‌که رسالت جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فرهنگ و علم، تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است، گفت: جهاددانشگاهی با دو خبرگزاری‌ ایسنا و ایکنا، نقش جریان سازی داشته و نقش تاثیرگذاری در جهاد تبیین ایفا می‌کند.

علی اصغر فاتحی‌فر خاطرنشان کرد: تا زمانی که شخصیت‌ها و بزرگان تاریخ خود را معرفی نکنیم، جوانان، با تاریخ و گذشته ما و بزرگانی که تاریخ ایران را ساخته اند آشنا نشده و هویت خود را به خوبی نشناسند.

وی با بیان این‌که رسالت جهاددانشگاهی در حوزه‌های فرهنگ و علم و تبیین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است، افزود: جهاددانشگاهی با دو خبرگزاری‌ ایسنا و ایکنا، نقش جریان سازی داشته و نقش تاثیرگذاری در جهاد تبیین ایفا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت ایسنا، نخستین خبرگزاری غیردولتی بعد از انقلاب با دیگر خبرگزاری‌ها، حضور خبرنگاران دانشجو است. طیف دانشجو پس از آموزش و تربیت در ایسنا و پس از اتمام دوره تحصیل در سایر رسانه یا سازمان ها جذب شده و فعالیت می‌کنند و  این امر باعث می‌شود تا بدنه ایسنا، همیشه پویا و جوان بماند.

مهدی راثی، دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی بزرگداشت ثقه الاسلام شهید نیز در ادامه تاکید کرد: با چالش‌های جدی در حوزه شناخت و معرفت به خصوص شناخت تاریخی مواجه هستیم و التهابات و جریانات اخیر نیز نشان‌دهنده ضعف ما در شناخت تاریخ و الگوهای تاریخی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما به این مباحث و معرفی شخصیت‌های تاریخی ورود نکنیم، رسانه‌های معارض و معاند، جریان سکولار و ... بی میل نیستند تا در این خصوص قلم فرسایی کنند و حتی گاهی نیز تاثیرگذار می‌شوند.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه از  مدیر مسئول و سردبیر ایسنای آذربایجان شرقی به دلیل اطلاع رسانی مناسبت همایش ثقة‌الاسلام قدردانی شد.

لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان

لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان

لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان

لزوم معرفی علما و روحانیون مشروطه آذربایجان به نسل جوان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha