• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402060100294
  • خبرنگار : 71610

تحقیقات مشترک اتیوپی و عربستان درباره کشتار مهاجران

تحقیقات مشترک اتیوپی و عربستان درباره کشتار مهاجران

به دنبال متهم شدن نیروهای گاردهای مرزی عربستان به‌ کشتار مهاجران اتیوپی، وزارت خارجه اتیوپی از تحقیقات مشترک با ریاض در این باره خبر داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت عربی۲۱، وزارت امور خارجه اتیوپی با انتشار بیانیه‌ای در پلتفرم X (توییتر سابق) اعلام کرد که دولت این کشور با همکاری مقامات سعودی کشتار مهاجران را بررسی خواهد کرد.

این وزارتخانه همچنین خواستار حداکثر خویشتن داری و عدم مطرح کردن اظهارات غیرضروری از سوی تمامی طرف‌ها تا پایان تحقیقات شد.

در این بیانیه آمده است: دو کشور علی‌رغم این فاجعه ناگوار، دارای روابط عالی و دیرینه هستند.

پیش از این نیز شبکه اسکای نیوز اعلام کرده بود که ریاض تحقیقاتی را درباره اتهامات مطرح شده در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر آغاز کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه در گزارشی اعلام کرده بود، نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی با مسلسل و خمپاره به سوی مهاجران اتیوپیایی‌ که سعی داشتند از یمن وارد عربستان شوند، شلیک کرده‌اند و احتمالا صدها تن کشته شده‌اند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر حاکی از آن است که در فاصله بین مارس ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۳، صدها مهاجر و پناهجوی اتیوپیایی که قصد عبور از مرز عربستان را داشتند توسط مرزبانان سعودی کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر با ۳۸ مهاجر اتیوپیایی و چهار خانواده که سعی داشتند بین مارس ۲۰۲۲ و ژوئن ۲۰۲۳ از مرز عبور کنند، گفت‌وگو کرد و آن‌ها گفتند که نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی به سمت مهاجران شلیک کرده‌اند.

به دنبال متهم شدن نیروهای گاردهای مرزی عربستان به‌ کشتار مهاجران اتیوپی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه خواستار تحقیقات در این باره شد.

در همین حال، یک منبع دولتی عربستان سعودی در پاسخ به این گزارش، به خبرگزاری فرانسه گفته بود: ادعاهای مندرج در گزارش دیده‌بان حقوق بشر  بی‌پایه و اساس بوده و مبتنی بر منابع موثق نیست.

براساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت در سال ۲۰۲۲، حدود ۷۵۰ هزار اتیوپیایی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند که احتمالا ۴۵۰ هزار تن از آن‌ها بدون اجازه وارد این کشور شده‌اند. جنگ داخلی دو ساله در شمال تیگرای اتیوپی، ده‌ها هزار تن را آواره و بی‌خانمان کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha