• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1402060100372
  • خبرنگار : 71431

رئیس اورژانس کشور خبر داد

حذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس/ ثبت سفارش خرید ۵۰۰ آمبولانس جدید

حذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس/ ثبت سفارش خرید ۵۰۰ آمبولانس جدید

رئیس اورژانس کشور از حذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس خبر داد و همچنین گفت: طی دو سال گذشته بیش از ٣١ میلیون تماس با اورژانس ١١۵ برقرار شد به‌ طوری که بعد از پلیس، اورژانس کشور دومین سازمان پرتماس در کشور بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر میعادفر در نشست خبری که امروز با عنوان «روایت سلامت در دولت مردمی» و همزمان با هفته دولت برگزار شد، به تشریح دستاوردهای اورژانس کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر حدود ۳۱۷۸ پایگاه زمینی در کشور داریم که ۱۳۶۶ مورد آن شهری، ۱۸۶۱ مورد جاده‌ای و مابقی پایگاه‌هایی هوایی و دریایی است.

وی بااشاره به چالش فرسودگی آمبولانس‌ها گفت: حدود ۵۷۰۰ دستگاه آمبولانس،  ۶۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۷۰ دستگاه موتورلانس داریم.

میعافر با بیان اینکه ۲۶ هزار پرسنل در اورژانس داریم افزود: حجم نیروی انسانی ما از برخی وزارتخانه ‌ها بیشتر است. در سازمان اورژانس کشور اکثر نیروهای ما عملیاتی هستند.

برقراری بیش از ۳۱ میلیون تماس با ۱۱۵ طی ۲ سال


وی به آمارهایی از ماموریت اورژانس طی دو سال اخیر پرداخت و گفت: بیش از ٣١ میلیون تماس با ١١۵ طی دو سال گذشته انجام شد، به‌طوری که بعد از پلیس با آن همه خدمات، اورژانس کشور دومین سازمان پرتماس در کشور بوده است. در این مدت هشت میلیون و ۵٠٠٠ هزار مأموریت توسط اورژانس انجام شده است.

میعادفر به آمار اورژانس هوایی نیز در این دوسال اشاره کرد و گفت:  ۶۶۵٠ ماموریت اورژانس هوایی داشتیم که قابل توجه است. در این ماموریت‌ها٧٧٣٠ بیمار منتقل شدند که عمدتا در مناطق صعب‌العبور و ... بوده است.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به انجام  ٣٧٣٧ مورد زایمان در آمبولانس در دوسال اخیر، اظهار کرد: ٢٩٨ پایگاه طی دور سال اخیر راه‌اندازی شد که از این تعداد ١١۶ پایگاه را خودمان ساختیم.

به گفته وی، مراکز اورژانس هوایی بروجرد، مسجد سلیمان، بستک و پایگاه دوم اورژانس هوایی تهران در دو سال اخیر راه‌اندازی شد. در این مدت ٧۵ پد بالگرد و هشت آشیانه اورژانس هوایی نیز احداث و ۱۴ دستگاه آمبولانس‌ با کمک خیرین خریداری شد.

حذف کاغذ از چرخه عملیاتی اورژانس


میعادفر از حذف کاغذ از چرخه عملیات اورژانس خبر داد و گفت: حدود ٩٠ درصد کار در استان‌ها و سراسر کشور انجام شده است و گزارش‌ها به وسیله دست افزارها و به شکل آنلاین ثبت می‌شود. مابقی کار نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز پیام در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور یکپارچه شد، گفت: همچنین اولین جلسه شورای‌ عالی سلامت نیز با محوریت اورژانس برگزار شد و ١۶ مصوبه خوب نیز در این جلسه داشتیم.

رییس اورژانس کشور درباره بودجه اورژانس نیز گفت: برای سال ١۴٠٢، دولت و مجلس محترم ٣۵٠٠ میلیارد تومان بودجه برای ما در نظر گرفتند که ٢٠٠٠ میلیارد آن از محل جریمه‌های ترافیکی و ١۵٠٠ میلیارد آن از محل عوارض سیگار است.

میعادفر گفت: متاسفانه در بودجه جاری، ۸ درصد بودجه ما کاهش پیدا کرده است. از طرفی اعتبارات سایر ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی قطع شده است. این رقم امسال ٣۵٠ میلیارد تومان است که باید صرف توسعه و نگهداری پایگاه‌ها و تامین سوخت و ... شود اماحداقل باید ٣٠٠ میلیارد دیگر برای این موضوع داشته باشیم.

ثبت سفارش خرید ۵۰۰ دستگاه آمبولانس


وی از برگزاری مناقصه و ثبت سفارش خرید ۵٠٠ دستگاه آمبولانس خبر داد و گفت: درحال حاضر مشغول رایزنی برای تامین ارز مورد نیاز با بانک مرکزی هستیم. اگر ارز مورد نیاز تامین شود می‌توانیم ٢۵ درصد نیز افزایش دهیم و ۶۵٠ دستگاه سفارش دهیم. در مجموع اعتبارات ما برای خرید ١۵٠٠ دستگاه آمبولانس است که بلافاصله پس از دریافت سفارش اولیه به سراغ ثبت سفارش آمبولانس‌های جدید می‌رویم.

میعادفر با بیان اینکه اقدمات خود را برای تهیه ٣٠٠ موتورلانس جدید آغاز کرده‌ایم اضافه کرد: حدود ٣٠٠٠ آمبولانس در کشور فرسوده است، در واقع با خرید آمبولانس ‌های جدید بخشی از آمبولانس‌های قدیمی و فرسوده نیز از چرخه خارج خواهند شد.

وی درباره مدت زمان رسیدن اورژانس به صحنه حوادث نیز گفت: ما در حال کاهش این زمان هستیم اما در مجموع در شهرهای کوچک و جادها مشکلی نداریم و به موقع حاضر می‌شویم، اما در کلانشهرها وضعیت ترافیک و جمعیت و ... مشکلاتی را ایجاد کرده است که امیدواریم و پیگیری م که حل شود.

۳۰۰ تا ۴۰۰ آمبولانس بدون پلاک داریم


رئیس اورژانس کشور درباره شماره‌گذاری آمبولانس‌ها نیز اظهار کرد: در این خصوص مشکلی با پلیس راهور نداریم، در واقع یکسری قوانین وجود دارد که پلیس راهور هم مجری آن‌هاست و از طریق معاون اول رئیس جمهوری و ... پیگیر حل آن هستیم. البته عمده آمبولانس‌های ما پلاک دارد و تنها حدود ٣٠٠ تا ۴٠٠ دستگاه فاقد پلاک است که بخشی از آن هم شماره گذاری می‌شود و بخشی دیگر نیز با ورود آمبولانس ‌های جدید از چرخه خارج می‌شود.

وی در بخش دیگری از این نشست به تشریح تمهیدات اورژانس کشور برای راهپیمایی اربعین پرداخت و گفت: طرح ما برای اربعین از ٢٧ مردادماه آغاز شده و تا پایان ماموریت اربعین ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی ما این است که در روزهای پنجم و ششم شهریور جمعیت به اوج خود برسد و بر این اساس آمادگی خود را در این ایام ارتقا خواهیم داد.
میعادفر گفت: برای راهپیمایی اربعین تکنسین های اورژانس به همراه ٣٧٣ آمبولانس، ۵٨ دستگاه اتوبوس، ١٢ فروند بالگرد و هواپیما و ٣۴ دستگاه موتورلانس در تمام مرزهای خروجی مستقر هستند. همچنین ١٠ بیمارستان صحرایی و شش درمانگاه نیز را دایر شده است.

میعادفر با بیان اینکه در دو مرز ورودی به کشور و شش مرز خروجی از کشور عوامل اورژانس مستقر هستند ادامه داد: امسال پیش‌بینی شده که ٢٠٠ تا ٢۵٠ هزار زائر از کشورهای افغانستان و پاکستان وارد ایران شوند و از ایران به عراق بروند. ما سلامت این افراد را در مرزها رصد کرده و از ورود افراد مبتلا به بیماری و ... جلوگیری خواهیم کرد.

رئیس اورژانس کشور درباره مزاحمت‌های تلفنی با اورژانس نیز گفت: در مجموع کمتر از ۱۰ درصد از تماس‌ها با سامانه ۱۱۵ از نوع مزاحمت است. برخی از آنها ممکن است که اشتباه سهوی کودکان حین کار با تلفن باشد. برخی هم ممکن است یکی دوبار باشد، اما برخی واقعا از نظر روانی مشکل دارند. مثلا در چهارشنبه‌سوری یک نفر ۲۰۰ بار با ۱۱۵ تماس گرفت و ایجاد مزاحمت کرد. خب وقتی یک نفر در روز پیک ماموریت اورژانس چنین کاری را انجام می‌دهد، معلوم است که مزاحم است.

واکنش به اظهارات پلیس درباره مرگ و میرهای حوادث رانندگی در حین انتقال و بیمارستان

وی درباره اظهارات مطرح شده از سوی پلیس مبنی بر اینکه نیمی از جانباختگان حوادث رانندگی در حین و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند، گفت: ما نمی‌خواهیم یکدیگر را متهم کنیم. یک زمان می‌گفتند کشته‌های صحنه تصادفات بیشتر است، خب شاید آن موقع اورژانس دیرتر در محل می‌رسید، حالا که مدت زمان حضور اورژانس در محل بیشتر شده معنایش این نیست که عملکرد ما بد شده است. اتفاقا عملکرد اورژانس بهتر شده و مدت زمان حضور ما هم کمتر شده، اما گاهی شدت آسیب به قدری است که فرد تنها چند دقیقه پس از تصادف زنده می‌ماند. اصلا به همین دلیل هم هست که سازمان جهانی بهداشت، موضوع مدیریت سرعت را مطرح کرده است. این یعنی با مدیریت سرعت از شدت آسیب کاسته شود.

میعادفر ادامه داد:‌ نمی‌توانیم بگوییم ۵۰ درصد در صحنه فوت می‌کنند و عیبی ندارد، اما چرا ۵۰ درصد دیگر در حین انتقال یا پس از آن فوت کرده‌اند؟ باید تلاش ما این باشد که از مجموع جانباختگان کاسته شود. باید به جای متهم کردن همدیگر، هم افزایی کنیم و همکاری کنیم تا آمار تصادفات کاهش پیدا کند.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه باید روی فرهنگ مردم کار شود، گفت: راه و خودرو قطعا مشکلاتی دارد که باید حل شود، اما پول زیادی هم لازم دارد. مهم‌تر از این دو فرهنگ رانندگی ماست. روی این موضوع باید کار کنیم و رسانه‌ها و به خصوص صداوسیما نقش زیادی در این خصوص دارند. از صداوسیما می‌خواهم که آموزش‌های اورژانس و ... را به چشم آگهی بازرگانی ندیده و درخواست مبلغ نداشته باشد. ما می خواهیم از ظرفیت این رسانه ملی برای آموزش استفاده کنیم و چرا باید ویدیوی آموزشی با چشم تبلیغ دیده شود. این‌ها باید رایگان پخش شود.

اگر پراید ارابه مرگ است، چرا با ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی می‌کنید؟

وی با اشاره به نقش فرهنگ در رانندگی و کاهش حوادث ترافیکی نیز اظهارکرد:‌ شما دقت کنید، بسیاری می‌گویند پراید ارابه مرگ است. خب اگر پراید ارابه مرگ است، چرا با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت با آن رانندگی می‌کنند. نمی‌شود که فردی به پراید بگوید ارابه مرگ و بعد خودش با ارابه مرگ چنین سرعتی برود. این‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

میعادفر از برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه اورژانس بانوان خبر داد و گفت: از ابتدای این دولت حدود ۱۱ پایگاه اورژانس ویژه بانوان ایجاد شد. ما ظرفیت‌های دانشگاهی و کدمحل‌هایی را نیز در این خصوص ایجاد کردیم تا امکان جذب زنان بیشتری برای پایگاه بانوان فراهم شود و قصد داریم تا این پایگاه‌ها را گسترش دهیم.

رئیس اورژانس کشور درباره اقدامات اورژانس برای اربعین هم گفت:‌تاکنون ۱۲ بیمار را به دلایل مختلفی همچون گرمازدگی از مرز به تهران منتقل کردیم. توصیه ما به زائران اربعین این است که گرمازدگی را جدی بگیرند. آب زیاد مصرف کنند . اگر داروی خاصی مصرف می‌کنند، حتما آن را با خود به همراه داشته باشند. زمان خود را مدیریت کنند و طوری در مقصد حاضر شوند که به گرمای ظهر نخورند. ما تا نقطه صفر مرزی خودمان مشکلی نداریم، نگرانی ما از آنسوی مرز تا شهرهای نجف و کربلاست. در نجف و کربلا هم مراکز درمانی وجود دارد، اما ممکن است در جاده امکانات کمتر باشد.

وی درباره کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در اورژانس کشور نیز گفت: هر پایگاه به ۹ نیرو نیاز دارد و ما ۱۴۰۰ پایگاه کم داریم، به عبارتی در حدود ۱۲ هزار نیرو نیاز داریم که باید همزمان با افزایش پایگاه‌ها این نیروها نیز تامین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha