• چهارشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402060100427
  • خبرنگار : 50123

بهره‌برداری از بن_ بروجن؛ در آینده‌ای نزدیک

بهره‌برداری از بن_ بروجن؛ در آینده‌ای نزدیک

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح بن_ بروجن، گفت: در صورتی که تامین اعتبار مراحل پایانی این طرح انجام شود در آبان‌ماه سال جاری این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

فردوس کریمی اول شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پروژه‌های بزرگی همچون سد باباحیدر، طرح بن_ بروجن و ... در دست اقدام هستند که تامین اعتبار آن‌ها با چالش‌هایی روبروست.

وی با اشاره به پروژه‌های هفته دولت، افزود: مجموعا هشت پروژه در شهرستان‌های شهرکرد، بن، اردل، کوهرنگ، کیار، لردگان و فارسان وجود دارد، سال گذشته حدود ۱۹۴ کیلومتر لایروبی با اعتباری بیش از ۴۵ میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در ادامه به چالش‌های حوزه آب اشاه کرد و گفت: در وزارت نیرو این اعتقاد وجود دارد که طرح توسعه یافتگی هر کشور یا استانی در گرو قانونمندی و حکمرانی خوب از منابع آب، خاک و محیط زیست است.

کریمی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری به اندازه کافی از منابع آب استفاده کرده و خواهد کرد، البته کمبودها و مشکلاتی که اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم یکباره به وجود نیامده، بلکه این مشکلات ناشی از بی‌برنامگی سال‌های بسیار دور بوده که برنامه‌ای برای استفاده از منابع آبی در استان از جمله ساخت سد، نیروگاه، نبود منابع و مخازن متعدد برای کشاورزی و صنعت وجود نداشته است.

وی گفت: در برخی از مناطق استان به واسطه اشتغال و صنایع ایجاد شده از منابع آبی استفاده صورت گرفته اما در بخش جنوبی استان به واسطه برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی حجم آب به اندازه‌ای کاهش یافته که با توجه به مسائل زمین شناسی و از دست دادن کیفیت آب امکان برداشت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: طی ۱۵ سال گذشته زمستان پیشین تنها سال پربارش استان بوده است، البته اکنون میزان آب موجود در حوزه کارون به ۴.۹ میلیارد متر مکعب رسیده این در حالیست که در گذشته حدود ۸ میلیارد متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: در حوزه زاینده‌رود در سال‌های نرمال حجم آب ۲.۳ میلیارد مترمکعب بوده که سال گذشته حدود ۱.۲ میلیارد آب موجود در این حوزه بوده است که باید از منابع موجود به درستی استفاده کنیم.

کریمی در خصوص سد شهدای چشمه علی، گفت: طبق سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته قرار بود آب از حوضه چهارمحال و بختیاری به دیگر حوضه‌ها منتقل شود، اما براساس مطالعات صورت گرفته مشخص شد که آورد این سد نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار کم است و آب به مقدار کافی برای انتقال به دیگر حوضه‌هاوجود ندارد، البته طبق این استراتژی تخصیص آن از وزارت نیرو اخذ شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه خروجی رودخانه خرسان میان رودخانه کارون سه و چهار قرار دارد، تصریح کرد: سیاست دولت بر این بود که باتوجه به کمبودها بخشی از آب این سد  برای چهارمحال و بختیاری و اصفهان اختصاص پیدا کند که طبق بررسی‌های انجام شده از سوی نمایندگان، بر این شد که می‌توان بخشی از آب سد برای صنعت و شرب به دو استان تخصیص یابد.

وی در ادامه با اشاره به طرح بن_ بروجن، تاکید کرد: فعالیت این طرح که از سال ۹۱ آغاز شده بود، اکنون در حال طی مراحل نهایی است، البته این طرح با چالش‌های مالی مواجه بوده و است، در صورتی که تامین اعتبار مراحل پایانی آن انجام شود در آبان‌ماه سال جاری این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

کریمی اضافه کرد: سد باباحیدر که مراحل احداث آن به طول انجامیده بود، اکنون مراحل پایانی آن در حال طی شدن است، به طوری‌که چهار کیلومتر پایانی آن حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بنابراین این طرح نیز نیمه آبان‌ماه وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در پایان به سدگهرو و آقبلاغ اشاره و خاطرنشان کرد: سد گهرو در حال اجرا و فعالیت سد آقبلاغ به زودی آغاز می‌شود، همچنین تلمبه‌خانه ناغان به مناقصه گذاشته شده و طی روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha