• پنجشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402060201175
  • خبرنگار : 71628

جروزالم پست: عضویت‌های جدید در بریکس توازنی در سلطه غرب بر نظم جهانی ایجاد می‌کند

جروزالم پست: عضویت‌های جدید در بریکس توازنی در سلطه غرب بر نظم جهانی ایجاد می‌کند

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی درباره پیوستن کشورهای جدیدی از جمله ایران به ائتلاف بریکس، مطرح کرد که رهبران این گروه،بر خلاف غرب بر اهمیت خاورمیانه واقف بوده‌اند و به دنبال گسترش نفوذ و نقش این گروه به سمت منطقه هستند.

به گزارش ایسنا، در پی تایید عضویت کامل ایران، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اتیوپی و آرژانتین در ائتلاف بریکس، روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی در این باره نوشت: گروه اقتصادی بریکس که شامل بسیاری از کشورهای بزرگ، از جمله هند و چین است، به واسطه دعوت از امارات متحده عربی، مصر، ایران و عربستان سعودی به دنبال گسترش به سمت خاورمیانه است. این نتیجه بزرگی برای نشست تازه بریکس در آفریقای جنوبی محسوب می‌شود که اعضای فعلی این ائتلاف، یعنی برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی در آن دیدار کردند.

گروه اقتصادی بریکس که شامل بسیاری از کشورهای بزرگ، از جمله هند و چین است، به واسطه دعوت از امارات متحده عربی، مصر، ایران و عربستان سعودی به دنبال گسترش به سمت خاورمیانه است

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که رهبران ائتلاف بریکس عضویت تمام عیار کشورهای جدید به این گروه را از جمله، ایران، آرژانتین، اتیوپی، عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی تایید کردند.

اجلاس فعلی بریکس ۲۲ تا ۲۴  اوت در ژوهانسبورگ برگزار می شود. رهبران چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در آن حضور دارند.

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران نیز برای شرکت در نشست بریکس راهی ژوهانسبورگ شد.

جروزالم پست نوشت: اهمیت بریکس در آن است که یک گروه اقتصادی غیر غربی محسوب می‌شود. در جهانی که مخالفت روسیه و چین بیش از پیش با غرب افزایش می‌یابد، هرگونه نشستی که روسیه و چین با چند کشور دیگر در آن حضور داشته باشند، پتانسیل تضعیف غرب و الگوی آمریکایی نظم جهانی را دارد که در پایان جنگ سرد پایه‌ریزی شد.

بسیاری از کشورها مانند ایران به دنبال ایفای نقش بزرگ‌تری در همکاری با روسیه و چین در سال‌های اخیر بوده‌اند، همچنین تلاش‌هایی نیز برای نزدیک شدن به هند کرده‌اند. به طور مثال، ایران به دنبال ایفای نقش در سازمان همکاری شانگهای و کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا و دیگر گروه کشورها است که شامل چین یا کشورهای آسیای مرکزی باشد. ایران امسال عضو سازمان همکاری شانگهای شد.

بریکس با عضویت کشورهای بزرگ از قاره‌های متعدد شکل گرفت، مانند برزیل از آمریکا و آفریقای جنوبی از آفریقا. هند کشور برجسته آسیای شرقی است و موقعیت چین و روسیه نیز به عنوان اعضای این ائتلاف مشخص است. اگرچه این تحرک جدید از سوی چند کشور برای عضویت در آن نشان می‌دهد که چگونه بریکس، گروه نوظهوری در حال پیشرفت است و می‌خواهد به سیاستی مستقل از غرب یا حداقل با الگویی تکمیل کننده برای نظم جهانی تحت سلطه غرب دست پیدا کند. به طور مثال، غرب گروه‌هایی مانند G۷ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بریکس، گروه نوظهوری در حال پیشرفت است و می‌خواهد به سیاستی مستقل از غرب یا حداقل با الگویی تکمیل کننده برای نظم جهانی تحت سلطه غرب دست پیدا کند

این روزنامه همچنین نوشت: حالا، بریکس تصمیم گرفته است از ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آرژانتین، مصر و اتیوپی برای عضویت در آن دعوت کند. واضح است که در این‌جا شاهد یک جهت‌گیری به سوی خاورمیانه هستیم. برای اسراییل حضور امارات متحده عربی و مصر در بریکس اهمیت دارد، چرا که این کشورها با اسراییل در صلح‌اند. عربستان سعودی هم از کشورهای بانفوذ منطقه و دارای اهمیت در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و در جهان است. تصمیم برای دعوت از آرژانتین و اتیوپی فرصت‌های جدیدی را برای بریکس در آفریقا و آمریکای جنوبی رقم می‌زند. اما داستان واقعی افزایش نفوذ در میان کشورهای خاورمیانه است. به طول مثال، عربستان سعودی میزبان نشست‌های متعددی با چین بوده است. ریاض اخیرا نیز میزبان وزیر امور خارجه ایران بوده است و چین در گفت‌وگوهای متعددی با وزیر امور خارجه ایران از آن حمایت کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که عضویت ایران در این ائتلاف می‌تواند موجب نزدیک‌تر شدن کشورهای عضو آن به صنایع دفاعی ایران باشد، مدعی شد: اهمیت این موضوع در آن است که ایران به دنبال توسعه برنامه موشکی و پهپادی خود و صادرات بیشتر تسلیحات است. ایران اخیرا از یک پهپاد جنگی دوربرد به نام مهاجر ۱۰ رونمایی کرد.

آنچه با عضویت عربستان سعودی، ایران و دیگر کشورها به بریکس اتفاق خواهد افتاد، چیزی است که با گذر زمان مشخص می‌شود. این ائتلاف یک گروه اقتصادی مهم است و چگونگی ارتباط برقرار کردن این گروه و گروه‌های مشابه آن با کشورهای دیگر در راستای توسعه، اولویت‌های اقتصادی جهان را تغییر خواهد داد و احتمالا توازنی در سلطه غرب بر نظم جهانی ایجاد خواهد کرد. چین و روسیه مایلند غرب را از این موقعیت برکنار کنند و آمریکا را به چالش بکشند. کشوری مانند هند شریک غرب است اما مانند عربستان سعودی سیاست‌های مستقلی دارد و می‌خواهد در محافل مختلف نقش داشته باشد.

این ائتلاف یک گروه اقتصادی مهم است و چگونگی ارتباط برقرار کردن این گروه و گروه‌های مشابه آن با کشورهای دیگر در راستای توسعه، اولیوت‌های اقتصادی جهان را تغییر خواهد داد و احتمالا توازنی در سلطه غرب بر نظم جهانی ایجاد خواهد کرد

اکنون نیز کشورهای بیشتری مانند امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر نقش پررنگ‌تری در بریکس خواهند داشت. این باعث ایجاد تغییر در خاورمیانه و باعث مطرح شدن آن خواهد شد. بریکس با تصمیم برای دعوت از کشورهای متعددی از خاورمیانه تغییر چرخش بزرگی داشته است. این نشان می‌دهد که چطور تحلیلگرانی که عقیده داشتند خاورمیانه در آینده از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود و آمریکا باید روی چین و روسیه تمرکز کند، در حال نادیده گرفتن اهمیت خاورمیانه برای چین، روسیه، هند و دیگر کشورها هستند.

جروزالم پست در پایان نوشت: خاورمیانه در سال‌های اخیر نه‌تنها اهمیت خود را از دست نداده است، بلکه مهم‌تر نیز شده است؛ بریکس بر این موضوع واقف است. در حالی که برخی کشورهای غربی، با تصور این که این منطقه اهمیت خود را از دست داده است، نتوانستند از فرصت موجود بهره‌ ببرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha