• جمعه / ۳ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402060301533

تولیت حرم شاهچراغ (ع):

نصب الهی فقیهان در عصر غیبت، بر مبنای توحید است

نصب الهی فقیهان در عصر غیبت، بر مبنای توحید است

ایسنا/فارس تولیت حرم شاهچراغ(ع) گفت: نصب الهی فقیهان جامع شرایط به ولایت در عصر غیبت، بر مبنای همان زیرساخت اساسی، یعنی اصل توحید است.

حجت‌الاسلام کلانتری در جلسه چهل و هفتم از سلسله مباحث با موضوع «ولایت فقیه» گفت؛: «اصل توحید» زیر بنای همه اصول و فروع و از جمله حکومت و اداره جامعه است.

به نقل از روابط عمومی تولیت آستان شاهچراغ(ع)، کلانتری نظریه «ولایت فقیه» از منظر امام(ره) اشاره کرد و گفت: تشکیل حکومت اسلامی لازمه اعتقاد به ولایت است و حکومت اسلامی حکومت ولایی است، نه سلطنتی مطلقه، نه سلطنتی مشروطه و نه لیبرال دموکراسی به معنای متعارف آن و نه نوعی دیگر از حکومت‌های ساخته شده دست بشر.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی اضافه کرد: نصب الهی فقیهان جامع شرایط به ولایت در عصر غیبت، بر مبنای همان زیرساخت اساسی، یعنی اصل توحید است.

کلانتری گفت: بر اساس همین مبنای وثیق، امام خمینی(ره) در پاسخ به این سوال که در چه صورت فقیه جامع الشرایط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟ چنین پاسخ داده‌اند که «ولایت در جمیع صوَر دارد. لکن تولّی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین، که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است».

کلانتری در توضیح این جمله امام(ره) اظهار کرد: اینکه امام(ره) می‌گویند «ولایت در جمیع صور دارد»، بدین معناست که فقیه جامع شرایط در عصر غیبت از ناحیه خداوند به ولایت منصوب شده است و این همان مقام ثبوت است، یعنی در اسلام به عنوان دین کامل الهی، تکلیف حکومت و نوع آن مانند سایر موضوعات مشخص شده و هر حکومتی غیر از آن نامشروع خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha